Bakalářská práce je zaměřena na názory učitelů mateřských škol na distanční vzdělávání v rámci povinného předškolního vzdělávání. Cílem je zjistit, jaký názor mají učitelé mateřských škol na distanční vzdělávání dětí, u nichž je předškolní vzdělávání povinné. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V úvodní části se zabývám vymezením teoretických východisek týkajících se předškolního vzdělávání, důvody pro zavedení povinného předškolního vzdělávání a s tím souvisejícími teoretickými východisky posuzování připravenosti dítěte k povinnému školnímu vzdělávání. Další kapitolu směřuji k tématu distančního vzdělávání, vzpomínám jeho výhody, úskalí a formy realizace distančního vzdělávání v mateřských školách. V poslední kapitole se věnuji požadavkům na učitele mateřských škol v kontextu distančního vzdělávání, v němž je značná pozornost věnována také spolupráci učitele s rodiči během distančního vzdělávání. Praktická část je rozdělena na tři části. V první se věnuji metodologii samotného výzkumu na základě dotazníkového šetření. Ve druhé vyhodnocuji pomocí grafů získaná data z dotazníku.
V poslední části uvádím závěrečné shrnutí mých výsledků.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is focused on the opinions of kindergarten teachers on distance education within compulsory preschool education. The aim is to find out what kind of opinion kindergarten teachers have about distance education for children for whom pre-school education is compulsory. Thesis is divided into a theoretical and a practical part. In the introductory part, I deal with the definition of theoretical starting points related to preschool education, the reasons for the introduction of compulsory preschool education and the related theoretical starting points for assessing a child's readiness for compulsory school education. The next chapter focuses on the topic of distance education, where I mention its advantages, pitfalls and methods of implementing distance education in kindergartens. In the last chapter, I deal with the requirements for kindergarten teachers in the context of distance education, where considerable attention is also paid to the teacher's cooperation with parents during distance education. The practical part is divided into three parts. In the first part, I deal with the methodology of the research itself, based on a questionnaire survey. In the
second, I evaluate the data obtained from the questionnaire using graphs. In the last part, I present a final summary of my results.
Klíčová slova
vzdělávání v pandemii covid-19, distanční vzdělávání, povinné předškolní vzdělávání, učitel mateřské školy
Klíčová slova v angličtině
education in the covid-19 pandemic, distance education, compulsory preschool education, kindergarten teacher
Rozsah průvodní práce
78
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na názory učitelů mateřských škol na distanční vzdělávání v rámci povinného předškolního vzdělávání. Cílem je zjistit, jaký názor mají učitelé mateřských škol na distanční vzdělávání dětí, u nichž je předškolní vzdělávání povinné. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V úvodní části se zabývám vymezením teoretických východisek týkajících se předškolního vzdělávání, důvody pro zavedení povinného předškolního vzdělávání a s tím souvisejícími teoretickými východisky posuzování připravenosti dítěte k povinnému školnímu vzdělávání. Další kapitolu směřuji k tématu distančního vzdělávání, vzpomínám jeho výhody, úskalí a formy realizace distančního vzdělávání v mateřských školách. V poslední kapitole se věnuji požadavkům na učitele mateřských škol v kontextu distančního vzdělávání, v němž je značná pozornost věnována také spolupráci učitele s rodiči během distančního vzdělávání. Praktická část je rozdělena na tři části. V první se věnuji metodologii samotného výzkumu na základě dotazníkového šetření. Ve druhé vyhodnocuji pomocí grafů získaná data z dotazníku.
V poslední části uvádím závěrečné shrnutí mých výsledků.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is focused on the opinions of kindergarten teachers on distance education within compulsory preschool education. The aim is to find out what kind of opinion kindergarten teachers have about distance education for children for whom pre-school education is compulsory. Thesis is divided into a theoretical and a practical part. In the introductory part, I deal with the definition of theoretical starting points related to preschool education, the reasons for the introduction of compulsory preschool education and the related theoretical starting points for assessing a child's readiness for compulsory school education. The next chapter focuses on the topic of distance education, where I mention its advantages, pitfalls and methods of implementing distance education in kindergartens. In the last chapter, I deal with the requirements for kindergarten teachers in the context of distance education, where considerable attention is also paid to the teacher's cooperation with parents during distance education. The practical part is divided into three parts. In the first part, I deal with the methodology of the research itself, based on a questionnaire survey. In the
second, I evaluate the data obtained from the questionnaire using graphs. In the last part, I present a final summary of my results.
Klíčová slova
vzdělávání v pandemii covid-19, distanční vzdělávání, povinné předškolní vzdělávání, učitel mateřské školy
Klíčová slova v angličtině
education in the covid-19 pandemic, distance education, compulsory preschool education, kindergarten teacher
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se předškolního a distančního vzdělávání.
Vymezení terminologie a teoretických východisek zaměřených na distanční vzdělávání a jeho případnou realizaci v rámci povinného předškolního vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části a stanovení výzkumného cíle. Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníku pro učitele mateřských škol. Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se předškolního a distančního vzdělávání.
Vymezení terminologie a teoretických východisek zaměřených na distanční vzdělávání a jeho případnou realizaci v rámci povinného předškolního vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části a stanovení výzkumného cíle. Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníku pro učitele mateřských škol. Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Seznam doporučené literatury
Černý, M., Chytková, D., Mazáčová, P., & Šimková, G. (2015). Distanční vzdělávání pro učitele. Brno: Flow.
Kotová, M. (2021). Knížka pro začínající učitelky mateřských škol. Praha: Portál.
Koželuhová, E., & Koželuh, O. (2020). Povinné předškolní vzdělávání skutečnou součástí školského systému nebo formalitou? Pedagogická orientace, 30(2), 242–248.
Nikolova, A., & Georgiev, V. (2020). Tools for Creating and Presenting Online Learning Resources for Preschool Kids. TEM Journal, 9(4), 1692–1696. https://doi.org/10.18421/TEM94-49
Opravilová, E. (2016). Předškolní pedagogika. Praha: Grada.
Rokos, L., & Vančura, M. (2020). Distanční výuka při opatřeních spojených s koronavirovou pandemií – pohled očima učitelů, žáků a jejich rodičů. Pedagogická orientace, 30(2), 122–155.
Seznam doporučené literatury
Černý, M., Chytková, D., Mazáčová, P., & Šimková, G. (2015). Distanční vzdělávání pro učitele. Brno: Flow.
Kotová, M. (2021). Knížka pro začínající učitelky mateřských škol. Praha: Portál.
Koželuhová, E., & Koželuh, O. (2020). Povinné předškolní vzdělávání skutečnou součástí školského systému nebo formalitou? Pedagogická orientace, 30(2), 242–248.
Nikolova, A., & Georgiev, V. (2020). Tools for Creating and Presenting Online Learning Resources for Preschool Kids. TEM Journal, 9(4), 1692–1696. https://doi.org/10.18421/TEM94-49
Opravilová, E. (2016). Předškolní pedagogika. Praha: Grada.
Rokos, L., & Vančura, M. (2020). Distanční výuka při opatřeních spojených s koronavirovou pandemií – pohled očima učitelů, žáků a jejich rodičů. Pedagogická orientace, 30(2), 122–155.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svoji bakalářskou práci týkající se názorů učitelů mateřských škol na distanční vzdělávání. Vedoucí uvedla, že bakalářská práce obsahuje gramatické chyby a nepřesnosti. Studentka nezapracovala všechny připomínky vedoucí. Oponentka ocenila aktuálnost zdrojů v teoretické části. Chybělo shrnutí teoretických východisek. Otázky v dotazníku byly nepřesně formulované. Popis výsledků a interpretace dat byla na velmi dobré úrovni. Studentka odpověděla na otázku: Jaká je role učitele při překonávání těchto bariér? Druhá otázka se týkala ohledně sběru dat na Facebooku. Studentka neznala přesnou odpověď na otázky.