Bakalářská práce pojednává o rozvoji receptivní oblasti řeči a jazyka u dětí předškolního věku v mateřské škole. Teoretická část se zabývá charakteristikou jazyka a řeči u dětí, vývojem řeči, popisem receptivní složky a možnostmi rozvoje receptivní oblasti řeči a jazyka u dětí v mateřské škole. V praktické části jsou prezentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu s metodou polostrukturovaného interview s učitelkami mateřských škol. Cílem práce je analyzovat, jaké specifické postupy a metody používají učitelky pro rozvoj podpory řeči a jazyka u dětí v mateřské škole v receptivní oblasti.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis discusses the development of the receptive area of speech and language in children of preschool age in kindergarten. The theoretical part deals with the characteristics of language and speech in children, the development of speech, a description of the receptive component of speech and the possibilities of developing the receptive area of speech and language in children in kindergarten. In the practical part, the results of qualitatively oriented research with the method of semi-structured interviews with kindergarten teachers are presented. The goal of the work is to analyze what specific procedures and methods are used by teachers for the development of speech and language support for children in kindergarten in the receptive area.
Klíčová slova
jazyk, řeč, receptivní oblast, předškolní věk,
Klíčová slova v angličtině
language, speech, receptive field, preschool age,
Rozsah průvodní práce
58 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce pojednává o rozvoji receptivní oblasti řeči a jazyka u dětí předškolního věku v mateřské škole. Teoretická část se zabývá charakteristikou jazyka a řeči u dětí, vývojem řeči, popisem receptivní složky a možnostmi rozvoje receptivní oblasti řeči a jazyka u dětí v mateřské škole. V praktické části jsou prezentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu s metodou polostrukturovaného interview s učitelkami mateřských škol. Cílem práce je analyzovat, jaké specifické postupy a metody používají učitelky pro rozvoj podpory řeči a jazyka u dětí v mateřské škole v receptivní oblasti.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis discusses the development of the receptive area of speech and language in children of preschool age in kindergarten. The theoretical part deals with the characteristics of language and speech in children, the development of speech, a description of the receptive component of speech and the possibilities of developing the receptive area of speech and language in children in kindergarten. In the practical part, the results of qualitatively oriented research with the method of semi-structured interviews with kindergarten teachers are presented. The goal of the work is to analyze what specific procedures and methods are used by teachers for the development of speech and language support for children in kindergarten in the receptive area.
Klíčová slova
jazyk, řeč, receptivní oblast, předškolní věk,
Klíčová slova v angličtině
language, speech, receptive field, preschool age,
Zásady pro vypracování
Vymezení teoretických východisek týkajících se jazykového vývoje a řečových schopností dětí předškolního věku.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti rozvoje receptivní oblasti řeči a jazyka u dětí předškolního věku.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím interview s učiteli.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Zásady pro vypracování
Vymezení teoretických východisek týkajících se jazykového vývoje a řečových schopností dětí předškolního věku.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti rozvoje receptivní oblasti řeči a jazyka u dětí předškolního věku.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím interview s učiteli.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Seznam doporučené literatury
Bytešníková, I. (2012). Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada.
Kejklíčková, I. (2016). Vady řeči u dětí: návody pro praxi. Praha: Grada.
Neubauer, K. (2018). Kompendium klinické logopedie: diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál.
Smolík, F., & Málková, G. (2014). Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada.
Teljigovic, A., & Pehlić, A. (2020). Quality of educators’ activities aimed at encouraging proper speech and language development of children in kindergarten. In I. Péhlić (Eds.), Zbornik Radova Islamskog Pedagoškog Fakulteta U Zenici, 2020(18), 229-250. Zenica: Islamski pedagoški fakultet Univerziteta u Zenici.
Vágnerová, M., & Lisá, L. (2021). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Seznam doporučené literatury
Bytešníková, I. (2012). Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada.
Kejklíčková, I. (2016). Vady řeči u dětí: návody pro praxi. Praha: Grada.
Neubauer, K. (2018). Kompendium klinické logopedie: diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál.
Smolík, F., & Málková, G. (2014). Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada.
Teljigovic, A., & Pehlić, A. (2020). Quality of educators’ activities aimed at encouraging proper speech and language development of children in kindergarten. In I. Péhlić (Eds.), Zbornik Radova Islamskog Pedagoškog Fakulteta U Zenici, 2020(18), 229-250. Zenica: Islamski pedagoški fakultet Univerziteta u Zenici.
Vágnerová, M., & Lisá, L. (2021). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svoji bakalářskou práci týkající rozvoje receptivní oblasti řeči a jazyka u dětí v předškolním věku. Vedoucí ocenila teoretickou část. Obsahová stránka převyšovala formální stránku. Praktická část byla poměrně přehledná. Závěr práce byl zpracován věcně. Chybělo zpracování doporučení pro praxi. Oponentka zmínila, že v úvodu práce chybí formulace cílu. Členění druhé kapitoly bylo nepřehledné. Studentka odpovídala na otázku: V čem podle Vás spočívá neznalost učitelek mateřských škol nad odbornou terminologií z oblasti rozvoje jazyka a řeči? Druhá otázka spočívala ve formulaci cílu. Studentka prokázala základní znalost tématu. Neznala přesnou odpověď na otázky.