Bakalářská práce je teoreticko - aplikačního charakteru a zaměřuje se na rozvoj kombinatorického myšlení dětí v podmínkách mateřské školy. Práce je koncipována do dvou částí, a to teoretické a praktické. Cílem teoretické části je vytvořit teoretická východiska pro rozvoj kombinatorického myšlení dětí. Cílem praktické části bakalářské práce je navrhnout aktivity vhodné pro rozvoj předmatematických představ dětí z oblasti kombinatoriky, realizovat je ve vybrané mateřské škole a ověřit účinnost souboru aktivit. Závěrem budou vydána doporučení pro efektivní rozvoj kombinatorického myšlení dětí předškolního věku.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is of a theoretical and applied nature and focuses on the development of children's combinatorial thinking in the conditions of a kindergarten. It is composed of two sections, theorethical and applicational. The aim of the theoretical part is to create theoretical foundations for the development of children's combinatorial thinking. The aim of the practical part of the bachelor's thesis is to design activities suitable for the development of pre-mathematical concepts in combinatorics for children, implement them in a selected kindergarten, verify the effectiveness of the activity set and create an evaluation. In conclusion, recommendations will be issued for effective development of combinatorial thinking of preschool children.
Klíčová slova
kognitivní vývoj, kombinatorická úloha, konstruktivistický přístup ve vzdělávání, matematická pregramotnost
Bakalářská práce je teoreticko - aplikačního charakteru a zaměřuje se na rozvoj kombinatorického myšlení dětí v podmínkách mateřské školy. Práce je koncipována do dvou částí, a to teoretické a praktické. Cílem teoretické části je vytvořit teoretická východiska pro rozvoj kombinatorického myšlení dětí. Cílem praktické části bakalářské práce je navrhnout aktivity vhodné pro rozvoj předmatematických představ dětí z oblasti kombinatoriky, realizovat je ve vybrané mateřské škole a ověřit účinnost souboru aktivit. Závěrem budou vydána doporučení pro efektivní rozvoj kombinatorického myšlení dětí předškolního věku.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is of a theoretical and applied nature and focuses on the development of children's combinatorial thinking in the conditions of a kindergarten. It is composed of two sections, theorethical and applicational. The aim of the theoretical part is to create theoretical foundations for the development of children's combinatorial thinking. The aim of the practical part of the bachelor's thesis is to design activities suitable for the development of pre-mathematical concepts in combinatorics for children, implement them in a selected kindergarten, verify the effectiveness of the activity set and create an evaluation. In conclusion, recommendations will be issued for effective development of combinatorial thinking of preschool children.
Klíčová slova
kognitivní vývoj, kombinatorická úloha, konstruktivistický přístup ve vzdělávání, matematická pregramotnost
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti předmatematických představ.
Vymezení pojmů a teoretických východisek zaměřených na rozvoj kombinatorického myšlení dítěte předškolního věku.
Zpracování souboru aktivit zaměřených na podporu rozvoje kombinatorického myšlení.
Realizace a ověření sady aktivit v podmínkách vybrané mateřské školy.
Zpracování evaluace a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti předmatematických představ.
Vymezení pojmů a teoretických východisek zaměřených na rozvoj kombinatorického myšlení dítěte předškolního věku.
Zpracování souboru aktivit zaměřených na podporu rozvoje kombinatorického myšlení.
Realizace a ověření sady aktivit v podmínkách vybrané mateřské školy.
Zpracování evaluace a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Clements, D. H., & Sarama, J. (2020). Learning and teaching early math. The learning trajectories approach. New York: Routledge.
Fuchs, E., Lišková H., & Zelendová, E. (2015). Rozvoj předmatematických představ dětí předškolního věku. Praha: Jednota českých matematiků a fyziků.
Hejný M., & Kuřina, F. (2015). Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál.
Příhonská, J. (2019). Kombinatorické úlohy v učivu primární školy. Elementary Mathematics Education Journal, 1(1), 99\textendash115.
Vágnerová M., & Lisá, L. (2021). Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Seznam doporučené literatury
Clements, D. H., & Sarama, J. (2020). Learning and teaching early math. The learning trajectories approach. New York: Routledge.
Fuchs, E., Lišková H., & Zelendová, E. (2015). Rozvoj předmatematických představ dětí předškolního věku. Praha: Jednota českých matematiků a fyziků.
Hejný M., & Kuřina, F. (2015). Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál.
Příhonská, J. (2019). Kombinatorické úlohy v učivu primární školy. Elementary Mathematics Education Journal, 1(1), 99\textendash115.
Vágnerová M., & Lisá, L. (2021). Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svoji bakalářskou práci týkající se rozvoje kombinatorického myšlení v podmínkách mateřské školy. Vedoucí ocenila dobrou orientaci v teoretické části a dostatečné množství literatury. Jako těžiště práce zmínila praktickou část s aktivitami zaměřující se na rozvoj kombinatorického myšlení. Vyzdvihla propracovanost aktivit, které autorka vypracovala sama. Oponentka ocenila zajímavost tématu. Text byl napsán čtivě. Velmi pozitivně ohodnotila provázanost a gradační parametr aktivit. Doporučila více propracovat evaluaci a diskuzi. Studentka měla odpovědět na otázku formou popisu a evaluace průběhu vybrané aktivity. Studentka na otázku odpověděla ukázkou konkrétní aktivity. Dr. Petrů Puhrová položila doplňující otázky k aktivitám. Studentka odpovídala přijatelně.