Bakalářská práce se zabývá tématem Reflektivní dialog jako součást výtvarné činnosti realizované v mateřské škole, má teoreticko-aplikační charakter. Teoretická část práce se věnuje využití reflektivního dialogu a jeho aplikaci v procesu vzdělávání v oblasti výtvarné edukace dětí předškolního věku. Orientuje se na rozvoj sebereflexe a konstruktivistického myšlení prostřednictvím artefiletického pojetí výtvarné výchovy v předškolním vzdělávání. Cílem praktické části je navrhnout sadu aktivit rozvíjejících schopnost reflektovat u dětí předškolního věku a zaměřit se na propojení reflektivního dialogu s výtvarnou činností. Závěr bakalářské práce je věnován realizaci a ověření sady aktivit, evaluaci a následnému zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the subject of Reflektive dialogue as an alement of the art aktivity implemented at kindergarten, it has theoretical-applicative character. The teoretical part of the thesis discusses the use of reflective dialogue and its application in the education process within the area of art aducation of preschool children. It focuses on the development of self-reflection and constructivist thinking through the artefiletic approach to art education in preschool education. The goal of the practical part is to suggest a set of activities that develop the preschool children's ability to reflect, which is targeted to connecting reflective dialogue with art activity. The conclusion of this thesis is dedicated to realization and validation of the set of activities, evaluation, and subsequent processing of recommendations for kindergarten practice.
Keywords: reflection, reflective dialogue, constructivism, self-reflection, artefiletics, art education
Rozsah průvodní práce
90 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá tématem Reflektivní dialog jako součást výtvarné činnosti realizované v mateřské škole, má teoreticko-aplikační charakter. Teoretická část práce se věnuje využití reflektivního dialogu a jeho aplikaci v procesu vzdělávání v oblasti výtvarné edukace dětí předškolního věku. Orientuje se na rozvoj sebereflexe a konstruktivistického myšlení prostřednictvím artefiletického pojetí výtvarné výchovy v předškolním vzdělávání. Cílem praktické části je navrhnout sadu aktivit rozvíjejících schopnost reflektovat u dětí předškolního věku a zaměřit se na propojení reflektivního dialogu s výtvarnou činností. Závěr bakalářské práce je věnován realizaci a ověření sady aktivit, evaluaci a následnému zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the subject of Reflektive dialogue as an alement of the art aktivity implemented at kindergarten, it has theoretical-applicative character. The teoretical part of the thesis discusses the use of reflective dialogue and its application in the education process within the area of art aducation of preschool children. It focuses on the development of self-reflection and constructivist thinking through the artefiletic approach to art education in preschool education. The goal of the practical part is to suggest a set of activities that develop the preschool children's ability to reflect, which is targeted to connecting reflective dialogue with art activity. The conclusion of this thesis is dedicated to realization and validation of the set of activities, evaluation, and subsequent processing of recommendations for kindergarten practice.
Keywords: reflection, reflective dialogue, constructivism, self-reflection, artefiletics, art education
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se oblasti výtvarné edukace v prostředí mateřské školy.
Vymezení pojmů a teoretických východisek zaměřených na využití reflektivního dialogu v rámci výtvarné edukace u dětí předškolního věku.
Zpracování souboru aktivit zaměřených na rozvoj reflektivního dialogu v rámci výtvarné edukace.
Realizace a ověření výtvarných aktivit ve vybrané mateřské škole.
Evaluace aktivit, závěry a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se oblasti výtvarné edukace v prostředí mateřské školy.
Vymezení pojmů a teoretických východisek zaměřených na využití reflektivního dialogu v rámci výtvarné edukace u dětí předškolního věku.
Zpracování souboru aktivit zaměřených na rozvoj reflektivního dialogu v rámci výtvarné edukace.
Realizace a ověření výtvarných aktivit ve vybrané mateřské škole.
Evaluace aktivit, závěry a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Babyrádová Stehlíková, H. (2014). Výtvarný projev dítěte předškolního věku v jednadvacátém století. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Boud, D., Keogh, R., & Walker, D. (2013). Reflektion: Turning Experience into Learning. New York: Nichols Publishing Company.
Slavík, J., Chrz, V., & Štech, S. (2014). Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum.
Slavík, J., Hajerová Müllerová, L., Soukupová, P., Benešová, D., Chocholoušková, Z., Lukavský, J., Pluháčková, M., Stacke, V., Vejvodová, J., & Východská, H. (2020). Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni.
Slavíková, V., Slavík, J., & Eliášová, S. (2019). Dívej se, tvoř a povídej! Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Babyrádová Stehlíková, H. (2014). Výtvarný projev dítěte předškolního věku v jednadvacátém století. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Boud, D., Keogh, R., & Walker, D. (2013). Reflektion: Turning Experience into Learning. New York: Nichols Publishing Company.
Slavík, J., Chrz, V., & Štech, S. (2014). Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum.
Slavík, J., Hajerová Müllerová, L., Soukupová, P., Benešová, D., Chocholoušková, Z., Lukavský, J., Pluháčková, M., Stacke, V., Vejvodová, J., & Východská, H. (2020). Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni.
Slavíková, V., Slavík, J., & Eliášová, S. (2019). Dívej se, tvoř a povídej! Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svoji bakalářskou práci týkající se reflektivního dialogu ve výtvarné činnosti v mateřské škole. Vedoucí zmínila náročnost tématu. V teoretické části bylo téma široce popsáno, ocenila množství literatury. Doporučila více využít potenciál reflektivního dialogu. Jednotlivé aktivity byly voleny adekvátně. V evaluaci by doporučila vyhodnocení reflektivních dialogů. Oponentka zmínila nedostatky ve struktuře práce a gramatické chyby. Práce postrádala pečlivost, ale přinesla vhled do problematiky. Studentka odpověděla na otázku:Jak reflektivní dialog chápete a proč ho s dětmi realizovat? Druhá otázka: Lze podle Vás využívat reflektivní dialog jako diagnostický nástroj v mateřské škole? Studentka nedokázala adekvátně odpovědět na otázky.