Bakalářská práce se věnuje dramatické výchově a uplatněním jejích principů, technik a metod v edukačním procesu s dětmi předškolního věku. Zejména se zabývá možnostmi dramatizace pohádek. V teoretické části práce přibližuje principy dramatické výchovy a význam jejího zařazení do předškolního vzdělávání pro komplexní rozvoj osobnosti dítěte. Popisuje také smysl pohádek v souvislosti s rozvíjením předčtenářské gramotnosti, stejně jako význam pohádkových archetypů pro upevňování morálních hodnot a rozvoj estetického cítění. V praktické části se práce zabývá aplikací projektu dramatizace pohádek v mateřské škole s dětmi předškolního věku, v evaluační části pak předkládá zjištěné přínosy zařazení projektu dramatizace pohádek do předškolní výuky.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with dramatic education and its principles, technics and methods in educational process with pre-school children. Especially it deals with possibilies of dramatization of fairy-tales. . The theoretical part describes principles of dramatic education and the importance of its inclusion in preschool education for the comprehensive development of the child's personality. It also describes the meaning of fairy tales in connection with the development of pre-reading literacy, as well as the importance of fairy tale archetypes for the consolidation of moral values and the development of aesthetic sense. In the practical part, the work deals with the application of the fairy tale dramatization project in kindergarten with children of preschool age, and in the evaluation part, it presents the identified benefits of including the fairy tale dramatization project in preschool education.
Bakalářská práce se věnuje dramatické výchově a uplatněním jejích principů, technik a metod v edukačním procesu s dětmi předškolního věku. Zejména se zabývá možnostmi dramatizace pohádek. V teoretické části práce přibližuje principy dramatické výchovy a význam jejího zařazení do předškolního vzdělávání pro komplexní rozvoj osobnosti dítěte. Popisuje také smysl pohádek v souvislosti s rozvíjením předčtenářské gramotnosti, stejně jako význam pohádkových archetypů pro upevňování morálních hodnot a rozvoj estetického cítění. V praktické části se práce zabývá aplikací projektu dramatizace pohádek v mateřské škole s dětmi předškolního věku, v evaluační části pak předkládá zjištěné přínosy zařazení projektu dramatizace pohádek do předškolní výuky.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with dramatic education and its principles, technics and methods in educational process with pre-school children. Especially it deals with possibilies of dramatization of fairy-tales. . The theoretical part describes principles of dramatic education and the importance of its inclusion in preschool education for the comprehensive development of the child's personality. It also describes the meaning of fairy tales in connection with the development of pre-reading literacy, as well as the importance of fairy tale archetypes for the consolidation of moral values and the development of aesthetic sense. In the practical part, the work deals with the application of the fairy tale dramatization project in kindergarten with children of preschool age, and in the evaluation part, it presents the identified benefits of including the fairy tale dramatization project in preschool education.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o využití dramatické výchovy v předškolním vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek o využití dramatizace pohádek v mateřské škole.
Příprava projektu dramatizace pohádky s dětmi předškolního věku.
Realizace a ověření projektu ve vybrané mateřské škole.
Evaluace projektu a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o využití dramatické výchovy v předškolním vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek o využití dramatizace pohádek v mateřské škole.
Příprava projektu dramatizace pohádky s dětmi předškolního věku.
Realizace a ověření projektu ve vybrané mateřské škole.
Evaluace projektu a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Amirová, A., Fiedlerová, M., & Rejchrtová, A. (2019). Metody a aktivity dramatické výchovy v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Machková, E. (Ed.). (2013). Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Praha: Portál.
McCuiston, J. (2015). Teaching drama to Little Ones. New York: Beat by Beat Press.
Míčková, J. (2016). Malá čarodějnice v mateřské škole. Tvořivá dramatika, XXVII(77), 4–18.
Novotný, M. (2022). Lekce dramatické výchovy pro děti předškolního věku. Olomouc:Univerzita Palackého v Olomouci.
Seznam doporučené literatury
Amirová, A., Fiedlerová, M., & Rejchrtová, A. (2019). Metody a aktivity dramatické výchovy v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Machková, E. (Ed.). (2013). Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Praha: Portál.
McCuiston, J. (2015). Teaching drama to Little Ones. New York: Beat by Beat Press.
Míčková, J. (2016). Malá čarodějnice v mateřské škole. Tvořivá dramatika, XXVII(77), 4–18.
Novotný, M. (2022). Lekce dramatické výchovy pro děti předškolního věku. Olomouc:Univerzita Palackého v Olomouci.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svoji bakalářskou práci týkající se dramatizace pohádek s dětmi v předškolním věku. Popsala průběh a evaluaci projektu „Kmotra liška". Vedoucí ocenila kvalitní zpracování práce. Pozitivně zhodnotila propracovanost teorietické části. Oponentka zmínila, že práce je přehledná a smysluplná. Jazyková stránka převýšila doporučený standard pro tento typ práce. Studentka odpovídala na otázku: Jaký je váš názor na využívání poezie v předškolním věku? Studentka odpověděla plynule. Dr. Vašíková se zeptala na to, co poezie rozvíjí. Studentka prokázala orientaci v tématu. Dr. Petrů Puhrová se zeptala na doporučení do praxe. Studentka odpověděla adekvátně.