Bakalářská práce se zabývá popisem a interpretací názorů učitelů na hospitace v mateřských školách. Cílem teoretické části je vymezení hospitace jako součásti autoevaluačních procesů v mateřských školách. Definuje pojmy evaluace, hodnocení a hospitace. Praktická část popisuje výsledky kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníku pro učitele mateřských škol s cílem zjistit, jaký význam pro ně hospitace skutečně mají. Výsledky ukazují, že učitelé mateřských škol považují hospitace za nástroj hodnocení pouze částečně, více hledají personální podporu od zkušených učitelů, navíc učitelé nedostatečně zažívají hospitace vzájemné a samotné hodnocení probíhá většinou jen slovně. V závěru práce jsou výsledky výzkumu využity pro doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis describes and interprets opinions of preschool teachers on inspection of classes. The aim of theoretical part is to define the inspection of classes as the part of kindergartens' self-evaluation. It explains the terminology as evaluation, too. The empirical part of the thesis describes the results of quantitative-orientated research using questionnaire as a method. The main aim of the research was to discover the real substance of inspection of classes for preschool teachers. The results indicate that teachers look for personal support in inspection of classes more than the evaluation. Furthermore, peer review is not doing enough in schools, and there is almost always only verbal assessment of teachers. In the final part the results of the research are used for practical recommendations for kindergarten.
Klíčová slova
hospitace v MŠ, evaluace v MŠ, hodnocení učitele MŠ, profesní rozvoj učitele MŠ
Klíčová slova v angličtině
inspection of classes in kindergarten, evaluation in kindergarten, teachers' evaluation, professional growth of preschool teachers
Rozsah průvodní práce
84 s. (131 275 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá popisem a interpretací názorů učitelů na hospitace v mateřských školách. Cílem teoretické části je vymezení hospitace jako součásti autoevaluačních procesů v mateřských školách. Definuje pojmy evaluace, hodnocení a hospitace. Praktická část popisuje výsledky kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníku pro učitele mateřských škol s cílem zjistit, jaký význam pro ně hospitace skutečně mají. Výsledky ukazují, že učitelé mateřských škol považují hospitace za nástroj hodnocení pouze částečně, více hledají personální podporu od zkušených učitelů, navíc učitelé nedostatečně zažívají hospitace vzájemné a samotné hodnocení probíhá většinou jen slovně. V závěru práce jsou výsledky výzkumu využity pro doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis describes and interprets opinions of preschool teachers on inspection of classes. The aim of theoretical part is to define the inspection of classes as the part of kindergartens' self-evaluation. It explains the terminology as evaluation, too. The empirical part of the thesis describes the results of quantitative-orientated research using questionnaire as a method. The main aim of the research was to discover the real substance of inspection of classes for preschool teachers. The results indicate that teachers look for personal support in inspection of classes more than the evaluation. Furthermore, peer review is not doing enough in schools, and there is almost always only verbal assessment of teachers. In the final part the results of the research are used for practical recommendations for kindergarten.
Klíčová slova
hospitace v MŠ, evaluace v MŠ, hodnocení učitele MŠ, profesní rozvoj učitele MŠ
Klíčová slova v angličtině
inspection of classes in kindergarten, evaluation in kindergarten, teachers' evaluation, professional growth of preschool teachers
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se hodnocení učitelů mateřských škol.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na význam hospitací v mateřské škole.
Příprava metodiky empirické části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníku pro učitele mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se hodnocení učitelů mateřských škol.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na význam hospitací v mateřské škole.
Příprava metodiky empirické části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníku pro učitele mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Hopkins, E., Hendry, H., Garrod, F., McClare, S., Pettit, D., Smith, L., Burrell, H., & Temple, J. (2016). Teachers’ views of the impact of school evaluation and external inspection processes. Improving Schools, 19(1), 52–61.
Hrubá, J., & Chvál, M. (2019). Na cestě ke kvalitní škole. Praha: Wolters Kluwer.
Kohnová, J. a kol. (2012). Profesní rozvoj učitelů a cíle školního vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova.
Syslová, Z., & Škarková, L. (2015). Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. Brno: Masarykova univerzita.
Trojan, V. (2016). Přístupy k efektivitě z pohledu managementu vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova.
Trojanová, I. (2017). Hodnocení učitelů: náměty pro práci ředitelů škol a školských zařízení. Praha: Wolters Kluwer.
Seznam doporučené literatury
Hopkins, E., Hendry, H., Garrod, F., McClare, S., Pettit, D., Smith, L., Burrell, H., & Temple, J. (2016). Teachers’ views of the impact of school evaluation and external inspection processes. Improving Schools, 19(1), 52–61.
Hrubá, J., & Chvál, M. (2019). Na cestě ke kvalitní škole. Praha: Wolters Kluwer.
Kohnová, J. a kol. (2012). Profesní rozvoj učitelů a cíle školního vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova.
Syslová, Z., & Škarková, L. (2015). Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. Brno: Masarykova univerzita.
Trojan, V. (2016). Přístupy k efektivitě z pohledu managementu vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova.
Trojanová, I. (2017). Hodnocení učitelů: náměty pro práci ředitelů škol a školských zařízení. Praha: Wolters Kluwer.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svoji bakalářskou práci týkající se hospitace v mateřské škole. Vedoucí ocenila podrobně sepsané hospitace a shrnutí v závěru teoretické části. Empirickou část zhodnotila jako kvalitně zpracovanou. Poznamenala, že se v práci nacházely drobné chyby. Oponent postrádal v teoretické části významnější rozbor a komparaci oblastí hospitace. Chyběly různé formy hospitačních archů. V empirické části by doporučil provést podrobnější analýzu dat. Studentka odpověděla na otázku navrhnout tři kritéria hodnocení učitelů ve vztahu k hospitacím. Druhá otázka: Jak se bude lišit hospitační záznamový arch v případě, že budete pozorovat řízenou pohybovou činnost nebo estetickou činnost? Studentka odpověděla na otázky s drobnými nedostatky.