V bakalářské práci s názvem "Rozvoj etických konceptů pomocí karet ctností v mateřské škole" se zabývám etickými koncepty, které se dají rozvíjet pomocí karet ctností v mateřské škole.
Teoretická část práce se zaměřuje na vymezení teoretických východisek pro rozvoj etických konceptů pomocí karet ctností v mateřské škole. Zabývá se teorií morálního vývoje dětí předškolního věku, jeho historickým vymezením, vlivy na rozvoj etických konceptů, dále jak můžeme rozvíjet etické koncepty a v neposlední řadě popisuje roli pedagoga v rozvoji etických konceptů v mateřské škole.
Praktická část obsahuje kvalitativní výzkum využívající metody interpretativní fenomenologické analýzy (IPA), pomocí které je analyzováno a interpretováno šest polostrukturovaných rozhovorů s učitelkami napříč ČR a jeden rozhovor s autorkou karet cností.
Cílem práce je zjistit, jak se dají pomocí karet cností rozvíjet etické koncepty v mateřské škole.
Anotace v angličtině
In my bachelor's thesis entitled "Development of ethical concepts using virtue cards in kindergarten", I deal with ethical concepts that can be developed using virtue cards in kindergarten.
The theoretical part of the work focuses on the definition of theoretical starting points for the development of ethical concepts using cards of virtues in kindergarten. It deals with the theory of moral development of preschool children, its historical definition, influences on the development of ethical concepts, how we can develop ethical concepts, and last but not least, it describes the role of the teacher in the development of ethical concepts in kindergarten.
The practical part contains qualitative research using the method of interpretive phenomenological analysis (IPA) which is used to analyze and interpret six semi-structured interviews with female teachers across the Czech Republic and one interview with the author of the virtue cards.
The aim of the thesis is to find out how ethical concepts can be developed in kindergarten with the help of cards of virtues.
ethical concepts, virtue cards, child's moral development, moral self-concept, teacher moral model, preschool education
Rozsah průvodní práce
114 s.
Jazyk
CZ
Anotace
V bakalářské práci s názvem "Rozvoj etických konceptů pomocí karet ctností v mateřské škole" se zabývám etickými koncepty, které se dají rozvíjet pomocí karet ctností v mateřské škole.
Teoretická část práce se zaměřuje na vymezení teoretických východisek pro rozvoj etických konceptů pomocí karet ctností v mateřské škole. Zabývá se teorií morálního vývoje dětí předškolního věku, jeho historickým vymezením, vlivy na rozvoj etických konceptů, dále jak můžeme rozvíjet etické koncepty a v neposlední řadě popisuje roli pedagoga v rozvoji etických konceptů v mateřské škole.
Praktická část obsahuje kvalitativní výzkum využívající metody interpretativní fenomenologické analýzy (IPA), pomocí které je analyzováno a interpretováno šest polostrukturovaných rozhovorů s učitelkami napříč ČR a jeden rozhovor s autorkou karet cností.
Cílem práce je zjistit, jak se dají pomocí karet cností rozvíjet etické koncepty v mateřské škole.
Anotace v angličtině
In my bachelor's thesis entitled "Development of ethical concepts using virtue cards in kindergarten", I deal with ethical concepts that can be developed using virtue cards in kindergarten.
The theoretical part of the work focuses on the definition of theoretical starting points for the development of ethical concepts using cards of virtues in kindergarten. It deals with the theory of moral development of preschool children, its historical definition, influences on the development of ethical concepts, how we can develop ethical concepts, and last but not least, it describes the role of the teacher in the development of ethical concepts in kindergarten.
The practical part contains qualitative research using the method of interpretive phenomenological analysis (IPA) which is used to analyze and interpret six semi-structured interviews with female teachers across the Czech Republic and one interview with the author of the virtue cards.
The aim of the thesis is to find out how ethical concepts can be developed in kindergarten with the help of cards of virtues.
ethical concepts, virtue cards, child's moral development, moral self-concept, teacher moral model, preschool education
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o možnostech uplatnění etické výchovy v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na možnosti uplatnění karet ctností při rozvoji etických konceptů v mateřské škole.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím rozhovoru s učitelkami mateřských škol napříč ČR, které používají karty ctností.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěru výzkumu.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o možnostech uplatnění etické výchovy v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na možnosti uplatnění karet ctností při rozvoji etických konceptů v mateřské škole.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím rozhovoru s učitelkami mateřských škol napříč ČR, které používají karty ctností.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěru výzkumu.
Seznam doporučené literatury
Hábl, J. (2015). I když se nikdo nedívá: fundamentální otázky etického vychovatelství. Červený Kostelec: Pavel Mervart.
Huber, W. (2016). Etika: základní otázky života. Praha: Vyšehrad.
Klusák, M. (2014). Morální vývoj školáků a předškoláků: paradigmatické výzvy dle Jeana Piageta. Praha: Karolinum.
Klusák, M. (2013). K roli her v morálním vývoji dítěte podle teorie Jeana Piageta. Studia Paedagogica, 17(2),93\textendash108.
Krámský, D. (2015). Filosofické základy psychologie morálky. Liberec: Bor.
Killen, M., & Smetana, J. (2014). Handbook of moral development. New York: Psychology Press.
Nucci, L. P., Narváez, D., & Krettnauer, T. (2014). Handbook of moral and character education. New York: Routledge
Stránský, M. (2018). Praktický význam morální filosofie. Zlín: Univerzita Tomáše Bati.
Seznam doporučené literatury
Hábl, J. (2015). I když se nikdo nedívá: fundamentální otázky etického vychovatelství. Červený Kostelec: Pavel Mervart.
Huber, W. (2016). Etika: základní otázky života. Praha: Vyšehrad.
Klusák, M. (2014). Morální vývoj školáků a předškoláků: paradigmatické výzvy dle Jeana Piageta. Praha: Karolinum.
Klusák, M. (2013). K roli her v morálním vývoji dítěte podle teorie Jeana Piageta. Studia Paedagogica, 17(2),93\textendash108.
Krámský, D. (2015). Filosofické základy psychologie morálky. Liberec: Bor.
Killen, M., & Smetana, J. (2014). Handbook of moral development. New York: Psychology Press.
Nucci, L. P., Narváez, D., & Krettnauer, T. (2014). Handbook of moral and character education. New York: Routledge
Stránský, M. (2018). Praktický význam morální filosofie. Zlín: Univerzita Tomáše Bati.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svoji bakalářskou práci týkající se rozvoje etických konceptů pomocí karet ctností v mateřské škole. Vedoucí ocenil přinosnost tématu. Výzkumná část práce měla dobře zformulované cíle a výzkumné otázky. Oponent ocenil výběr tématu a aktuálnost použité literatury. Autorka práce se zúčastnila vzdělávání ohledně problematiky. Grafickou stránku obrázků by doporučil propracovat lépe. Studentka odpověděla na otázku: Na kolik se připravená struktura témat pro rozhovor kopíruje do výsledků šetření? Druhá otázka: Na základě rozhovorů s respondentkami - čím se vyznačuje efektivita při práci s kartami ctností? Studentka odpověděla na otázky s drobnými nedostatky.