ABSTRAKT
Bakalářská práce má teoreticko-aplikační charakter a zaměřuje se na využití portfolia dítěte k diagnostikování dětí učitelem mateřské školy. Teoretická část se zaměřuje na přiblížení diagnostiky v předškolním vzdělávání, využití metod diagnostiky a na diagnostické portfolio v práci učitele. Na teoretickou část navazuje část praktická, ve které je popsána tvorba diagnostického portfolia, jeho struktura, průběžná práce s ním a výstupy hodnotící aplikaci s doporučením pro praxi učitelů mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis has a theoretical-application character and focuses on the use of the child's portfolio as a tool for teacher diagnosis. The theoretical part focuses on the approximation of diagnostics in preschool education, the use of diagnostic methods and the diagnostic portfolio in the teacher's work. The theoretical part is followed by a practical part, which describes the creation of a diagnostic portfolio, its structure, ongoing work with it and the outputs of the evaluation application with recommendations for the practice of kindergarten teachers.
Klíčová slova
pedagogická diagnostika, portfolio dítěte, metody diagnostikování
ABSTRAKT
Bakalářská práce má teoreticko-aplikační charakter a zaměřuje se na využití portfolia dítěte k diagnostikování dětí učitelem mateřské školy. Teoretická část se zaměřuje na přiblížení diagnostiky v předškolním vzdělávání, využití metod diagnostiky a na diagnostické portfolio v práci učitele. Na teoretickou část navazuje část praktická, ve které je popsána tvorba diagnostického portfolia, jeho struktura, průběžná práce s ním a výstupy hodnotící aplikaci s doporučením pro praxi učitelů mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis has a theoretical-application character and focuses on the use of the child's portfolio as a tool for teacher diagnosis. The theoretical part focuses on the approximation of diagnostics in preschool education, the use of diagnostic methods and the diagnostic portfolio in the teacher's work. The theoretical part is followed by a practical part, which describes the creation of a diagnostic portfolio, its structure, ongoing work with it and the outputs of the evaluation application with recommendations for the practice of kindergarten teachers.
Klíčová slova
pedagogická diagnostika, portfolio dítěte, metody diagnostikování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se pedagogického diagnostikování v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na využití diagnostického portfolia učitelem v mateřské škole.
Vytvoření návrhu portfolia dítěte předškolního věku.
Realizace a ověření portfolia ve vybrané mateřské škole.
Evaluace portfolia a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se pedagogického diagnostikování v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na využití diagnostického portfolia učitelem v mateřské škole.
Vytvoření návrhu portfolia dítěte předškolního věku.
Realizace a ověření portfolia ve vybrané mateřské škole.
Evaluace portfolia a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Bednářová, J., & Šmardová, V. (2015). Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press.
Chorieva, D. (2020). Diagnostics as a branch of psychological and pedagogical knowledge and type of research activity as a teacher. Europan Journal of Research and Reflection in Educational Sciences, 3(8), 23–30.
Kratochvílová, J. (2014). Jak vést portfolio s dětmi v mateřské škole. Dostupné z http://www.vys-edu.cz/assets/File.ashx?id_org=600139&id_dokumenty=5696
Zelinková, O. (2007). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál.
Syslová, Z., Kratochvílová, J., & Fikarová, T. (2018). Pedagogická diagnostika v MŠ: práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Bednářová, J., & Šmardová, V. (2015). Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press.
Chorieva, D. (2020). Diagnostics as a branch of psychological and pedagogical knowledge and type of research activity as a teacher. Europan Journal of Research and Reflection in Educational Sciences, 3(8), 23–30.
Kratochvílová, J. (2014). Jak vést portfolio s dětmi v mateřské škole. Dostupné z http://www.vys-edu.cz/assets/File.ashx?id_org=600139&id_dokumenty=5696
Zelinková, O. (2007). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál.
Syslová, Z., Kratochvílová, J., & Fikarová, T. (2018). Pedagogická diagnostika v MŠ: práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svoji bakalářskou práci týkající se portfolia dítěte jako diagnostického nástroje učitele. Vedoucí pozitivně zhodnotila kapitolu o portfoliu. Chyběla však evaluační část. Oponentka ocenila výběr tématu. Cíle v praktické části byly dobře zvoleny. Studentka odpověděla na první otázku: Co byste zařadila do portfolia dítěte, abyste získala rámec informací o dítěti z hlediska sebepojetí? Druhá otázka se týkala práce s portfoliem v budoucnosti. Studentka prokázala obecné znalosti.