Tato bakalářská práce se zabývá aplikací hlavolamů do řízené činnosti u dětí předškolního věku v prostředí mateřské školy. Cílem bylo sumarizovat v teoretické části hlavolamy v předmatematických představách v předškolním vzdělávání a jejich vymezení. V praktické rovině bylo aplikování šest vlastních pohádek. Každá pohádka tvoří formu motivační a je do ní aplikován jeden hlavolam, který je vhodný pro děti předškolního věku. Součástí práce je evaluace, která zahrnuje podměty pro další praxi v mateřské škole.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the application of brain teasers to controlled activities for children of preschool age in a kindergarten environment. The aim was to summarize in the theoretical part the puzzles in pre-mathematical ideas in preschool education and their definition. On a practical level, six fairy tales were applied. Each fairy tale forms a motivational form and one puzzle is applied to it, which is suitable for children of preschool age. Part of the work is an evaluation, which includes subjects for further practice in kindergarten.
Klíčová slova
hlavolamy, matematická gramotnost a pregramostnost, předmatematické představy, logické a prelogické myšlení, předškolní věk
Klíčová slova v angličtině
puzzles, mathematical literacy and pre-literacy, pre-mathematical ideas, logical and pre-logical thinking, preschool age
Rozsah průvodní práce
52
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá aplikací hlavolamů do řízené činnosti u dětí předškolního věku v prostředí mateřské školy. Cílem bylo sumarizovat v teoretické části hlavolamy v předmatematických představách v předškolním vzdělávání a jejich vymezení. V praktické rovině bylo aplikování šest vlastních pohádek. Každá pohádka tvoří formu motivační a je do ní aplikován jeden hlavolam, který je vhodný pro děti předškolního věku. Součástí práce je evaluace, která zahrnuje podměty pro další praxi v mateřské škole.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the application of brain teasers to controlled activities for children of preschool age in a kindergarten environment. The aim was to summarize in the theoretical part the puzzles in pre-mathematical ideas in preschool education and their definition. On a practical level, six fairy tales were applied. Each fairy tale forms a motivational form and one puzzle is applied to it, which is suitable for children of preschool age. Part of the work is an evaluation, which includes subjects for further practice in kindergarten.
Klíčová slova
hlavolamy, matematická gramotnost a pregramostnost, předmatematické představy, logické a prelogické myšlení, předškolní věk
Klíčová slova v angličtině
puzzles, mathematical literacy and pre-literacy, pre-mathematical ideas, logical and pre-logical thinking, preschool age
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se rozvoje matematické gramotnosti u dětí předškolního věku. Vymezení teoretických východisek zaměřených na uplatnění hlavolamů pro podporu logického myšlení dětí v mateřské škole. Zpracování sady hlavolamů pro rozvoj matematické gramotnosti u dětí předškolního věku. Realizace a ověření sady hlavolamů v mateřské škole. Evaluace sady hlavolamů a doporučení pro využití hlavolamů v praxi mateřské školy.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se rozvoje matematické gramotnosti u dětí předškolního věku. Vymezení teoretických východisek zaměřených na uplatnění hlavolamů pro podporu logického myšlení dětí v mateřské škole. Zpracování sady hlavolamů pro rozvoj matematické gramotnosti u dětí předškolního věku. Realizace a ověření sady hlavolamů v mateřské škole. Evaluace sady hlavolamů a doporučení pro využití hlavolamů v praxi mateřské školy.
Seznam doporučené literatury
Bednářová, J., & Šmardová, V. (2015). Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press. Fořtík, V. (2018). Zábavná matematika a logika pro bystré děti. Praha: Fragment. Goad, G. (2019). Logical Thinking: Preschool Education. United States: Independently published. Hejný, M., & Kuřina, F. (2015). Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál. Kaslová, M. (2010). Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Seznam doporučené literatury
Bednářová, J., & Šmardová, V. (2015). Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press. Fořtík, V. (2018). Zábavná matematika a logika pro bystré děti. Praha: Fragment. Goad, G. (2019). Logical Thinking: Preschool Education. United States: Independently published. Hejný, M., & Kuřina, F. (2015). Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál. Kaslová, M. (2010). Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svoji bakalářskou práci týkající se hlavolamů pro rozvoj matematické gramotnosti u dětí v mateřské škole. Vedoucí ocenila nápaditost autorky při vlastní tvorbě pohádek. Teoretická část byla kompaktní, logicky provázaná. Chybělo shrnutí informací v návaznosti na praktickou část. V praktické části ocenila ukázky obrázků. Oponentka pozitivně ohodnotila detailní popsání každé aktivity. Práce byla vypracována na dobré úrovni. Studentka odpověděla na otázku týkající se vymezení rozdílu prelogického a logického myšlení obecně. Komise upozornila na významné nedostatky v didaktickém zpracování (především v oblasti organizačních forem) a formální nedostatky.