Bakalářská práce se zabývá problematikou začínajících učitelů a bariér, se kterými se střetávají v etapě svého profesního startu. Jejím cílem je popsat tyto bariéry a limity v práci začínajících učitelů v období dvou let od vstupu do profese. V teoretické části jsou sumarizovány poznatky o učiteli mateřské školy, jeho profesních činnostech a kompetencích. V centru pozornosti jsou také poznatky týkající se začínajícího učitele, období profesního startu a problémů, se kterými se začínající učitelé v začátcích své profese potýkají. Empirická část práce je věnována kvalitativně orientovanému výzkumu a jeho interpretaci. Na základě výsledků výzkumu se objevilo několik problematických oblastí, s nimiž se začínající učitelé nejčastěji setkávají. Ke zjištění výzkumu řadíme zejména dezorientaci v nastaveném režimu a fungování mateřské školy, ale i počáteční nejistotu ve své profesní schopnosti i nepřipravenost na profesní činnosti učitelky mateřské školy ze studia. Z toho vyplývá i vnímání nízkého sociálního statusu jejich profese i jejich častá nemocnost. K dalším zjištěním řadíme problémy při komunikaci s rodiči i komplikované vztahy a komunikaci v pracovním kolektivu. Nedílnou součástí zjištění je i počáteční nízká autorita učitele a nevyhovující materiální zázemí a vybavení mateřské školy.
Annotation in English
This bachelor thesis deals with a topic of teachers in the beginning stages of their careers and the obstacles they face in this phase. The goal of this thesis is to describe these obstacles in the work of beginning teachers in the time period within two years of entering their career. In the theoretical part, we summarize the knowledge about the nursery-school teachers, their activities and competences. In particular, we focus on the knowledge about teachers in the beginning stages of their careers and problems which they have to face in this early stage. The empirical part of the thesis encompasses the qualitativaly oriented research and its interpretation. On the basis of the research results, we were able to identify several issues which the beginning teachers encounter most often. Among these, the prominent roles are played by the teacher's disorientation in the given work regime, the lack of knowledge about the way the nursery school operates, initial doubts about the teacher's professional capabilities, and the unpreparedness for the work of a nursery-school teacher from the university studies. These factors lead to a low social status of this profession and frequent high sickness rates. Furthermore, problems in communication with parents and coworkers and complicated relationships on the workplace do not ease the burden. The low authority of the beginning teacher as well as the unsupportive material facilities of nursery schools are inseparable parts of the survey findings.
novice teacher, introducing teacher, reality shock, beginning of teacher´s profession, activities in teacher´s profession, teacher competencies
Length of the covering note
81 s.
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce se zabývá problematikou začínajících učitelů a bariér, se kterými se střetávají v etapě svého profesního startu. Jejím cílem je popsat tyto bariéry a limity v práci začínajících učitelů v období dvou let od vstupu do profese. V teoretické části jsou sumarizovány poznatky o učiteli mateřské školy, jeho profesních činnostech a kompetencích. V centru pozornosti jsou také poznatky týkající se začínajícího učitele, období profesního startu a problémů, se kterými se začínající učitelé v začátcích své profese potýkají. Empirická část práce je věnována kvalitativně orientovanému výzkumu a jeho interpretaci. Na základě výsledků výzkumu se objevilo několik problematických oblastí, s nimiž se začínající učitelé nejčastěji setkávají. Ke zjištění výzkumu řadíme zejména dezorientaci v nastaveném režimu a fungování mateřské školy, ale i počáteční nejistotu ve své profesní schopnosti i nepřipravenost na profesní činnosti učitelky mateřské školy ze studia. Z toho vyplývá i vnímání nízkého sociálního statusu jejich profese i jejich častá nemocnost. K dalším zjištěním řadíme problémy při komunikaci s rodiči i komplikované vztahy a komunikaci v pracovním kolektivu. Nedílnou součástí zjištění je i počáteční nízká autorita učitele a nevyhovující materiální zázemí a vybavení mateřské školy.
Annotation in English
This bachelor thesis deals with a topic of teachers in the beginning stages of their careers and the obstacles they face in this phase. The goal of this thesis is to describe these obstacles in the work of beginning teachers in the time period within two years of entering their career. In the theoretical part, we summarize the knowledge about the nursery-school teachers, their activities and competences. In particular, we focus on the knowledge about teachers in the beginning stages of their careers and problems which they have to face in this early stage. The empirical part of the thesis encompasses the qualitativaly oriented research and its interpretation. On the basis of the research results, we were able to identify several issues which the beginning teachers encounter most often. Among these, the prominent roles are played by the teacher's disorientation in the given work regime, the lack of knowledge about the way the nursery school operates, initial doubts about the teacher's professional capabilities, and the unpreparedness for the work of a nursery-school teacher from the university studies. These factors lead to a low social status of this profession and frequent high sickness rates. Furthermore, problems in communication with parents and coworkers and complicated relationships on the workplace do not ease the burden. The low authority of the beginning teacher as well as the unsupportive material facilities of nursery schools are inseparable parts of the survey findings.
novice teacher, introducing teacher, reality shock, beginning of teacher´s profession, activities in teacher´s profession, teacher competencies
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zabývající se problematikou začínajících učitelů při jejich vstupu a působení v prostředí mateřské školy.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na limity a bariéry při práci začínajících učitelů v profesi učitele mateřské školy.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview se začínajícími učiteli mateřských škol.
Analýza získaných výzkumných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zabývající se problematikou začínajících učitelů při jejich vstupu a působení v prostředí mateřské školy.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na limity a bariéry při práci začínajících učitelů v profesi učitele mateřské školy.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview se začínajícími učiteli mateřských škol.
Analýza získaných výzkumných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Recommended resources
Koca, A. (2016). Problems of Novice Teachers: Challenges vs. Support. Journal of Education in Black Sea Region, 1(2), 92\textendash101.
Průcha, J. (2017). Moderní pedagogika. Praha: Portál.
Syslová, Z. (2013). Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada.
Syslová, Z. (2017). Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. Brno: Masarykova univerzita.
Vítečková, M. (2018). Začínající učitel: jeho potřeby a uvádění do praxe. Brno: Paido.
Recommended resources
Koca, A. (2016). Problems of Novice Teachers: Challenges vs. Support. Journal of Education in Black Sea Region, 1(2), 92\textendash101.
Průcha, J. (2017). Moderní pedagogika. Praha: Portál.
Syslová, Z. (2013). Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada.
Syslová, Z. (2017). Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. Brno: Masarykova univerzita.
Vítečková, M. (2018). Začínající učitel: jeho potřeby a uvádění do praxe. Brno: Paido.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka představila adekvátně svou bakalářskou práci. Vedoucí práce se vyjádřila k aktuálnosti tématu. Pozitivně hodnotí teoretickou část, avšak práce by potřebovala více sjednotit. Empirická část vykazuje limity po grafické stránce. Vedoucí vyjadřuje polemiku nad názvy kategorií. Limity výzkumu mohly být více rozpracovány. Oponentka práce se vyjádřila k dobré úrovni formální stránky práce. Oponentka práce okomentovala teoretické ukotvení pojmu bariéra, což je ústředním tématem celé práce. Toto nedostatečné vymezení se odrazilo také v empirické části. Doporučení pro praxi mohlo být formulováno více odborným jazykem. Vedoucí práce položila tři otázky. První otázka se orientovala na cíle teoretické části práce. Druhý dotaz se orientoval na limity výzkumného šetření. Třetí otázka se týkala interpretace výzkumných zjištění. Oponentka práce položila dvě otázky. První dotaz se týkal doporučení pro praxi. Druhá otázka se orientovala na rozdíl mezi limity a bariérami v práci začínajícího učitele. Studentka odpověděla s dopomocí. Proběhal diskuze komise. Dr. Žáková okomentovala nečitelnost v terminologii. Dr. Pacholík se rovněž vyjádřil k bariérám a limitům začínajícího učitele.