Bakalářská práce aplikačního typu se zabývá rozvojem jazykové kompetence dětí v tématech přírodovědného vzdělávání a je rozdělena na teoretickou a praktickou část.
Teoretická část práce sumarizuje poznatky o jazykové kompetenci, řečových dovednostech, osvojování jazyka dítěte předškolního věku, dále popisuje jazykové roviny a na závěr podporu přírodovědného vzdělávání v jazykové kompetenci.
V praktické části je zpracována sada aktivit, která obsahuje osm přírodovědných aktivit s cílem rozvíjet jazykovou kompetenci. Tato sada byla realizována ve vybrané mateřské škole ve Zlínském kraji. V závěru je zpracována evaluace sady aktivit a doporučení pro praxi v mateřské škole.
Anotace v angličtině
The application-type bachelor's thesis deals with the development of children's language competence in science education topics and is divided into a theoretical and a practical part.
The theoretical part of the work summarizes knowledge about language competence, speech skills, language acquisition of a preschool child, the language level, and finally about the support of science education in language competence.
The practical part introduces a set of activities which contains eight science activities with the aim of developing language competence. This set was implemented in a selected kindergarten in region of Zlín. In the final part, an evaluation of a set of activities and recommendations for practice in kindergarten is processed.
language competence, speaking skills, lingual levels, scientific literacy
Rozsah průvodní práce
57 s. (74 777 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce aplikačního typu se zabývá rozvojem jazykové kompetence dětí v tématech přírodovědného vzdělávání a je rozdělena na teoretickou a praktickou část.
Teoretická část práce sumarizuje poznatky o jazykové kompetenci, řečových dovednostech, osvojování jazyka dítěte předškolního věku, dále popisuje jazykové roviny a na závěr podporu přírodovědného vzdělávání v jazykové kompetenci.
V praktické části je zpracována sada aktivit, která obsahuje osm přírodovědných aktivit s cílem rozvíjet jazykovou kompetenci. Tato sada byla realizována ve vybrané mateřské škole ve Zlínském kraji. V závěru je zpracována evaluace sady aktivit a doporučení pro praxi v mateřské škole.
Anotace v angličtině
The application-type bachelor's thesis deals with the development of children's language competence in science education topics and is divided into a theoretical and a practical part.
The theoretical part of the work summarizes knowledge about language competence, speech skills, language acquisition of a preschool child, the language level, and finally about the support of science education in language competence.
The practical part introduces a set of activities which contains eight science activities with the aim of developing language competence. This set was implemented in a selected kindergarten in region of Zlín. In the final part, an evaluation of a set of activities and recommendations for practice in kindergarten is processed.
language competence, speaking skills, lingual levels, scientific literacy
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti rozvoje jazykové kompetence dětí.
Vymezení teoretických východisek o vývoji jazykových schopností dětí předškolního věku a podpoře přírodovědného vzdělávání v mateřské škole.
Zpracování sady aktivit na podporu rozvoje jazykové kompetence u dětí v tématech přírodovědného vzdělávání.
Realizace a ověření sady aktivit ve vybrané mateřské škole.
Zpracování evaluace a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti rozvoje jazykové kompetence dětí.
Vymezení teoretických východisek o vývoji jazykových schopností dětí předškolního věku a podpoře přírodovědného vzdělávání v mateřské škole.
Zpracování sady aktivit na podporu rozvoje jazykové kompetence u dětí v tématech přírodovědného vzdělávání.
Realizace a ověření sady aktivit ve vybrané mateřské škole.
Zpracování evaluace a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Bytešníková, I. (2012). Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada.
Málková, G., & Smolík, F. ( 2014). Diagnostika jazykového vývoje: diagnostická baterie pro posouzení vývoje jazykových znalostí a dovedností dětí předškolního věku: testová příručka. Praha: Grada.
Petrová, Z. (2021). Osvojovanie gramostnosti u deti v podmienkach nového Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie v materských školách. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis.
Rosenbaum, S., & Simon, P. (2016). Speech and language disorders in children. Washington (DC): National Academies Press (US).
Smolík, F., & Málková, G. (2014). Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada.
Seznam doporučené literatury
Bytešníková, I. (2012). Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada.
Málková, G., & Smolík, F. ( 2014). Diagnostika jazykového vývoje: diagnostická baterie pro posouzení vývoje jazykových znalostí a dovedností dětí předškolního věku: testová příručka. Praha: Grada.
Petrová, Z. (2021). Osvojovanie gramostnosti u deti v podmienkach nového Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie v materských školách. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis.
Rosenbaum, S., & Simon, P. (2016). Speech and language disorders in children. Washington (DC): National Academies Press (US).
Smolík, F., & Málková, G. (2014). Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci teoreticko-aplikačního charakteru na téma rozvoje jazykové kompetence dětí v tématech přírodovědného vzdělávání. Představila hlavní cíl práce a podrobně také projekt realizovaný v mateřské škole. Studentka prezentovala evaluaci projektu. Studentka nesamostatně odpověděla na otázky oponenta i vedoucího práce. Vedoucí se vyjádřil ke stanovení kritérií při hodnocení projektu učitelkou. Paní docentka Petrová položila studentce otázku týkající se rozšiřování slovní zásoby u dětí předškolního věku. Studentka nedokázala adekvátně reagovat na otázku zkoušejícího.