Předkládaná bakalářská práce se věnuje pedagogickým strategiím učitele v přírodovědném vzdělávání v mateřské škole v kontextu tvorby přírodovědného učitelského portfolia. Teoretická část práce má za cíl vymezit teoretická východiska přírodovědného vzdělávání dětí předškolního věku s důrazem na koncepci badatelsky orientovaného vzdělávání. Teoretická část byla východiskem pro zpracování aplikační části práce, ve které je navrženo přírodovědné učitelské portfolio. Na základě ověření učitelského portfolia třemi učitelkami z praxe byla realizována hloubková evaluace. V závěru práce je zpracováno doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
The presented bachelor's thesis is focused on the pedagogical strategies in science education in kinndergarten in the context of the creation of a teacher's science portfolio. The theoretical part of the thesis aims to define the theoretical starting points of science education of preschool children with an emphasis on the concept of inquiry based science education. The theoretical part was the starting point for processing the application part, in which a science teacher's portfolio is designed. An in-depth evaluation was carried out based on the verification of the portfolio by three theachers from practice. There is a recommendation for the practice of kindergarten at the end of the thesis.
science education, science literacy, Inquiry based science education, professional competence of preschool teachers, teacher's science portfolio
Rozsah průvodní práce
92 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná bakalářská práce se věnuje pedagogickým strategiím učitele v přírodovědném vzdělávání v mateřské škole v kontextu tvorby přírodovědného učitelského portfolia. Teoretická část práce má za cíl vymezit teoretická východiska přírodovědného vzdělávání dětí předškolního věku s důrazem na koncepci badatelsky orientovaného vzdělávání. Teoretická část byla východiskem pro zpracování aplikační části práce, ve které je navrženo přírodovědné učitelské portfolio. Na základě ověření učitelského portfolia třemi učitelkami z praxe byla realizována hloubková evaluace. V závěru práce je zpracováno doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
The presented bachelor's thesis is focused on the pedagogical strategies in science education in kinndergarten in the context of the creation of a teacher's science portfolio. The theoretical part of the thesis aims to define the theoretical starting points of science education of preschool children with an emphasis on the concept of inquiry based science education. The theoretical part was the starting point for processing the application part, in which a science teacher's portfolio is designed. An in-depth evaluation was carried out based on the verification of the portfolio by three theachers from practice. There is a recommendation for the practice of kindergarten at the end of the thesis.
science education, science literacy, Inquiry based science education, professional competence of preschool teachers, teacher's science portfolio
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se přírodovědného vzdělávání dětí předškolního věku.
Vymezení klíčových pojmů a teoretických východisek o pedagogických strategiích učitele v badatelsky orientovaném vzdělávání v mateřské škole.
Tvorba návrhu učitelského portfolia pro přírodovědné vzdělávání dětí předškolního věku a jeho ověření v mateřské škole.
Evaluace učitelského portfolia a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se přírodovědného vzdělávání dětí předškolního věku.
Vymezení klíčových pojmů a teoretických východisek o pedagogických strategiích učitele v badatelsky orientovaném vzdělávání v mateřské škole.
Tvorba návrhu učitelského portfolia pro přírodovědné vzdělávání dětí předškolního věku a jeho ověření v mateřské škole.
Evaluace učitelského portfolia a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Dostál, J. (2015). Badatelsky orientovaná výuka: pojetí, podstata, význam a přínosy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Ergazaki, M., & Zogza, V. (2013). How does the model of inquiry-based science education work in the kindergarten: The case of biology. Review of science, mathematics and ICT education, 7(2), 73\textendash79.
Hejnová, E., & Hejna, D. (2016). Rozvoj vědeckého myšlení žáků prostřednictvím přírodovědného vzdělávání. Scientia in educatione, 7(2), 2\textendash17.
Majerčíková, J., Wiegerová, A., Gavora, P., & Navrátilová, H. (2020). Vzdělávání založené na bádání v podmínkách mateřských škol: badatelsky orientované vzdělávání pro děti generace Alfa. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
Syslová, Z., Píšová, M., Rodová, V., Grůzová, L., & Stadlerová, H. (2018). Profesní portfolio v přípravném vzdělávání učitelů mateřských škol a 1. stupně základních škol. Brno: Masarykova univerzita.
Tomková, A. (2018). Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Praha: Univerzita Karlova.
Seznam doporučené literatury
Dostál, J. (2015). Badatelsky orientovaná výuka: pojetí, podstata, význam a přínosy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Ergazaki, M., & Zogza, V. (2013). How does the model of inquiry-based science education work in the kindergarten: The case of biology. Review of science, mathematics and ICT education, 7(2), 73\textendash79.
Hejnová, E., & Hejna, D. (2016). Rozvoj vědeckého myšlení žáků prostřednictvím přírodovědného vzdělávání. Scientia in educatione, 7(2), 2\textendash17.
Majerčíková, J., Wiegerová, A., Gavora, P., & Navrátilová, H. (2020). Vzdělávání založené na bádání v podmínkách mateřských škol: badatelsky orientované vzdělávání pro děti generace Alfa. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
Syslová, Z., Píšová, M., Rodová, V., Grůzová, L., & Stadlerová, H. (2018). Profesní portfolio v přípravném vzdělávání učitelů mateřských škol a 1. stupně základních škol. Brno: Masarykova univerzita.
Tomková, A. (2018). Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Praha: Univerzita Karlova.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci, která se věnuje tvorbě přírodovědného portfolia. Představila hlavní cíl práce a podrobně také postup při zpracování přírodovědného učitelského portfolia. Následně prezentovala evaluaci. Zkoušející ocenil analýzu a syntézu výzkumného problému. Studentka samostatně odpověděla na otázky oponenta i vedoucího práce.