Bakalářská práce se věnuje procesu adaptace začínajících učitelů v prostředí mateřských škol. Mnoho začínajících učitelů prožívá takzvaný šok z reality a není jim nabízená dostatečná podpora ze stran škol a také zkušenějších učitelů. Teoretická část vymezuje základní pojmy práce jako je začínající učitel, uvádějící učitel a také nastiňuje současný stav adaptace začínajících učitelů v prostředí mateřských škol v České republice. Výzkumná část je tvořena z kvalitativně orientovaného výzkumu. Jsou vedeny strukturované interviews se začínajícími učitelkami s jejich maximální délkou praxe do 3 let. Na základě interview je text pomocí kódování podroben analýze. Jsou prezentovány a diskutovány hlavní výsledky týkající se celého procesu adaptace začínajících učitelů, komunikace ve vztahu k začínajícím učitelům, míra nabízené pomoci a pocity učitelů ze vstupu do nového prostředí.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is devoted to the process of adaptation of beginning teachers in the environment of kindergartens. Many beginning teachers experience so-called reality shock and are not offered enough support from schools and also from more experienced teachers. The theoretical part defines the basic concepts of work such as beginning teacher, introductory teacher and also outlines the current state of adaptation of beginning teachers in the environment of kindergartens in the Czech Republic. The research part is made up of qualitatively oriented research. Structured interviews are conducted with novice teachers with a maximum length of experience of up to 3 years. Based on the interview, the text is analyzed using coding. The main results are presented and discussed regarding the whole process of adaptation of novice teachers, communication in relation to novice teachers, the level of help offered and teachers' feelings about entering a new environment.
beginning teacher, teacher adaptation, reality shock, professional identity, pre-primary education
Rozsah průvodní práce
74
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje procesu adaptace začínajících učitelů v prostředí mateřských škol. Mnoho začínajících učitelů prožívá takzvaný šok z reality a není jim nabízená dostatečná podpora ze stran škol a také zkušenějších učitelů. Teoretická část vymezuje základní pojmy práce jako je začínající učitel, uvádějící učitel a také nastiňuje současný stav adaptace začínajících učitelů v prostředí mateřských škol v České republice. Výzkumná část je tvořena z kvalitativně orientovaného výzkumu. Jsou vedeny strukturované interviews se začínajícími učitelkami s jejich maximální délkou praxe do 3 let. Na základě interview je text pomocí kódování podroben analýze. Jsou prezentovány a diskutovány hlavní výsledky týkající se celého procesu adaptace začínajících učitelů, komunikace ve vztahu k začínajícím učitelům, míra nabízené pomoci a pocity učitelů ze vstupu do nového prostředí.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is devoted to the process of adaptation of beginning teachers in the environment of kindergartens. Many beginning teachers experience so-called reality shock and are not offered enough support from schools and also from more experienced teachers. The theoretical part defines the basic concepts of work such as beginning teacher, introductory teacher and also outlines the current state of adaptation of beginning teachers in the environment of kindergartens in the Czech Republic. The research part is made up of qualitatively oriented research. Structured interviews are conducted with novice teachers with a maximum length of experience of up to 3 years. Based on the interview, the text is analyzed using coding. The main results are presented and discussed regarding the whole process of adaptation of novice teachers, communication in relation to novice teachers, the level of help offered and teachers' feelings about entering a new environment.
beginning teacher, teacher adaptation, reality shock, professional identity, pre-primary education
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se procesu adaptace začínajících učitelů v mateřské škole.
Komparace přístupů k začínajícím učitelům mezi Českou republikou a vybranými zeměmi v zahraničí.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu na základě interview se začínajícími učiteli v mateřské škole.
Analýza, vyhodnocení a interpretace dat.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se procesu adaptace začínajících učitelů v mateřské škole.
Komparace přístupů k začínajícím učitelům mezi Českou republikou a vybranými zeměmi v zahraničí.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu na základě interview se začínajícími učiteli v mateřské škole.
Analýza, vyhodnocení a interpretace dat.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Seznam doporučené literatury
Hendl, J. (2016). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.
Juklová, K. (2013). Začínající učitel z pohledu profesního vývoje. Hradec Králové: Gaudeamus.
Kemmis, S., Heikkinen, H., Fransson, G., Aspfors, J., & Edwards-Groves, CH. (2014). Mentoring of new teachers as a contested practice: Supervision, support and collaborative self-development. Teaching and Teacher Education, 43, 154–164.
Kolář, Z. (2012). Výkladový slovník z pedagogiky: 583 vybraných hesel. Praha: Grada.
Píšová, M., & Hanušová, S. (2016). Začínající učitelé a drop-out. Pedagogika, 66(4), 386–407.
Švaříček, R. (2011). Zlomové události při vytváření profesní identity učitele. Pedagogika.sk, 2(4), 247–274.
Vítečková, M. (2018). Začínající učitel: jeho potřeby a uvádění do praxe. Brno: Paido.
Záleská, K., Juhaňák, L., Trnková, K., & Šmahelová, M. (2019). Uvádění začínajících učitelů v mateřských, základních a středních školách pohledem jeho hlavních aktérů. Pedagogická Orientace, 29(2), 149–171.
Seznam doporučené literatury
Hendl, J. (2016). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.
Juklová, K. (2013). Začínající učitel z pohledu profesního vývoje. Hradec Králové: Gaudeamus.
Kemmis, S., Heikkinen, H., Fransson, G., Aspfors, J., & Edwards-Groves, CH. (2014). Mentoring of new teachers as a contested practice: Supervision, support and collaborative self-development. Teaching and Teacher Education, 43, 154–164.
Kolář, Z. (2012). Výkladový slovník z pedagogiky: 583 vybraných hesel. Praha: Grada.
Píšová, M., & Hanušová, S. (2016). Začínající učitelé a drop-out. Pedagogika, 66(4), 386–407.
Švaříček, R. (2011). Zlomové události při vytváření profesní identity učitele. Pedagogika.sk, 2(4), 247–274.
Vítečková, M. (2018). Začínající učitel: jeho potřeby a uvádění do praxe. Brno: Paido.
Záleská, K., Juhaňák, L., Trnková, K., & Šmahelová, M. (2019). Uvádění začínajících učitelů v mateřských, základních a středních školách pohledem jeho hlavních aktérů. Pedagogická Orientace, 29(2), 149–171.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma svojí bakalářské práce. Vymezila klíčové pojmy, cíle teoretické části, hlavní a dílčí výzkumné cíle, výzkumnou metodu a výzkumný vzorek. Studentka hovořila o výsledcích výzkumu. Studentka odpověděla na otázky oponenta i vedoucího se značnými nedostatky. Následně proběhla diskuze ke struktuře strukturovaného rozhovoru, a významovým kategoriím.