Bakalářská práce na téma "Přístup učitelů mateřských škol k primární prevenci sociálně patologických jevů" se v teoretické části zabývá objasňováním základních pojmů týkajících se sociální patologie a prevence. Dále charakterizuje patologické jevy a uvádí možné příčiny jejich vzniku. Současně se snaží nalézt možnosti, kterými může k prevenci sociálně patologických jevů přispět profese učitele v mateřské škole. Práce přibližuje význam vhodných aktivit a výchovných postupů u předškolních dětí, jak v mateřské škole, tak v rodině. V praktické části jsou zkoumány přístupy učitelů mateřských škol k primární prevenci sociálně patologických jevů a také rizikové faktory, které se v současnosti projevují u předškolních dětí. Pro potřeby práce jsme zvolili kvantitativně orientovaný výzkum, který byl realizován za pomoci dotazníků.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis on the topic "Kindergarten teachers´ approach to primary prevention of social-pathological phenomena" deals in the theoretical part with the clarification of basic concepts related to social pathology and prevention. It also characterises pathological phenomena and lists the possible causes of their occurrence. At the same time, it tries to find ways in which the profession of a kindergarten teacher can contribute to the prevention of socially pathological phenomena. The work presents the importance of appropriate activities and educational practices for preschool children, both in kindergarten and in the family. In the practical part, the approaches of kindergarten teachers to the primary prevention of socially pathological phenomena are examined, as well as the risk factors that are currently manifested in preschool children. For the purpose of this work we chose a quantitative oriented research, which was carried out with the help of questionnaires.
Klíčová slova
sociální patologie, sociálně patologické jevy, rizikové chování dětí, šikana, agresivita, primární prevence, minimální preventivní program, mateřská škola
Bakalářská práce na téma "Přístup učitelů mateřských škol k primární prevenci sociálně patologických jevů" se v teoretické části zabývá objasňováním základních pojmů týkajících se sociální patologie a prevence. Dále charakterizuje patologické jevy a uvádí možné příčiny jejich vzniku. Současně se snaží nalézt možnosti, kterými může k prevenci sociálně patologických jevů přispět profese učitele v mateřské škole. Práce přibližuje význam vhodných aktivit a výchovných postupů u předškolních dětí, jak v mateřské škole, tak v rodině. V praktické části jsou zkoumány přístupy učitelů mateřských škol k primární prevenci sociálně patologických jevů a také rizikové faktory, které se v současnosti projevují u předškolních dětí. Pro potřeby práce jsme zvolili kvantitativně orientovaný výzkum, který byl realizován za pomoci dotazníků.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis on the topic "Kindergarten teachers´ approach to primary prevention of social-pathological phenomena" deals in the theoretical part with the clarification of basic concepts related to social pathology and prevention. It also characterises pathological phenomena and lists the possible causes of their occurrence. At the same time, it tries to find ways in which the profession of a kindergarten teacher can contribute to the prevention of socially pathological phenomena. The work presents the importance of appropriate activities and educational practices for preschool children, both in kindergarten and in the family. In the practical part, the approaches of kindergarten teachers to the primary prevention of socially pathological phenomena are examined, as well as the risk factors that are currently manifested in preschool children. For the purpose of this work we chose a quantitative oriented research, which was carried out with the help of questionnaires.
Klíčová slova
sociální patologie, sociálně patologické jevy, rizikové chování dětí, šikana, agresivita, primární prevence, minimální preventivní program, mateřská škola
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se primární prevence sociálně patologických jevů u dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na význam činností, zásad a přístupů učitelů mateřských škol k primární prevenci sociálně patologických jevů.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumných cílů a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se primární prevence sociálně patologických jevů u dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na význam činností, zásad a přístupů učitelů mateřských škol k primární prevenci sociálně patologických jevů.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumných cílů a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Seznam doporučené literatury
Jedlička, R. (2015). Poruchy socializace u dětí a dospívajících: prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada.
Kukla, L. (2016). Sociální a preventivní pediatrie v současném pojetí. Praha: Grada.
Pemová, T., & Ptáček, R. (2016). Zanedbávání dětí: příčiny, důsledky a možnosti hodnocení. Praha: Grada.
Procházka, M. (2012). Sociální pedagogika. Praha: Grada.
Szymańska, J. (2015). Programy profilaktyczne: Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki (IV). Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Seznam doporučené literatury
Jedlička, R. (2015). Poruchy socializace u dětí a dospívajících: prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada.
Kukla, L. (2016). Sociální a preventivní pediatrie v současném pojetí. Praha: Grada.
Pemová, T., & Ptáček, R. (2016). Zanedbávání dětí: příčiny, důsledky a možnosti hodnocení. Praha: Grada.
Procházka, M. (2012). Sociální pedagogika. Praha: Grada.
Szymańska, J. (2015). Programy profilaktyczne: Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki (IV). Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Vymezila klíčové pojmy, cíle teoretické části, hlavní a dílčí výzkumné cíle, výzkumnou metodu a výzkumný vzorek. Studentka mluvila o výsledcích výzkumu. Studentka odpověděla na otázky oponenta i vedoucího práce se značnými nedostatky. Zkoušející měl připomínky k teoretické i praktické části práce. Následně proběhla diskuze ke stanovení hlavních výzkumných cílů, klíčovým pojmům a k hypotézám.