Bakalářská práce je s názvem Digitální vzdělávací aplikace pro děti předškolního věku pohledem učitele mateřské školy je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Teoretická část je dále dělena na tři hlavní kapitoly, které se týkají digitální gramotnosti, digitálních technologií v mateřské škole a digitálních vzdělávacích aplikací. V empirické části byl využit kvalitativní výzkumný design. Výzkumná data byla získána prostřednictvím polostrukturovaného interview s učiteli mateřských škol. Data byly následně vyhodnoceny metodou otevřeného kódování. Kódy byly dále umístěny do kategorií, které byly poté interpretovány. V závěru práce se nachází výzkumné výsledky, doporučení pro praxi a diskuze.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is entitled Digital educational applications for preschool children from the perspective of a kindergarten teacher and is divided into theoretical and empirical parts. The theoretical part is further divided into three main chapters which are related to digital literacy, digital technology in kindergarten and digital educational applications. The empirical part used a qualitative research design. The research data was collected through semi-structured interviews with kindergarten teachers. The data were then analyzed using open coding method. The codes were further placed into categories which were then interpreted. The paper concludes with the research findings, recommendations for practice and discussion.
Klíčová slova
digitální technologie, digitální gramotnost, digitální kompetence učitele, digitální vzdělávací aplikace pro děti
Klíčová slova v angličtině
digital technologies, digital literacy, digital competences of teachers, digital educational applications for children
Rozsah průvodní práce
82 s. (19967 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je s názvem Digitální vzdělávací aplikace pro děti předškolního věku pohledem učitele mateřské školy je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Teoretická část je dále dělena na tři hlavní kapitoly, které se týkají digitální gramotnosti, digitálních technologií v mateřské škole a digitálních vzdělávacích aplikací. V empirické části byl využit kvalitativní výzkumný design. Výzkumná data byla získána prostřednictvím polostrukturovaného interview s učiteli mateřských škol. Data byly následně vyhodnoceny metodou otevřeného kódování. Kódy byly dále umístěny do kategorií, které byly poté interpretovány. V závěru práce se nachází výzkumné výsledky, doporučení pro praxi a diskuze.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is entitled Digital educational applications for preschool children from the perspective of a kindergarten teacher and is divided into theoretical and empirical parts. The theoretical part is further divided into three main chapters which are related to digital literacy, digital technology in kindergarten and digital educational applications. The empirical part used a qualitative research design. The research data was collected through semi-structured interviews with kindergarten teachers. The data were then analyzed using open coding method. The codes were further placed into categories which were then interpreted. The paper concludes with the research findings, recommendations for practice and discussion.
Klíčová slova
digitální technologie, digitální gramotnost, digitální kompetence učitele, digitální vzdělávací aplikace pro děti
Klíčová slova v angličtině
digital technologies, digital literacy, digital competences of teachers, digital educational applications for children
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na rozvoj digitální gramotnosti dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek týkajících se didaktických strategií učitelů mateřských škol při práci s digitálními vzdělávacími aplikacemi pro děti předškolního věku.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učiteli mateřských škol.
Vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na rozvoj digitální gramotnosti dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek týkajících se didaktických strategií učitelů mateřských škol při práci s digitálními vzdělávacími aplikacemi pro děti předškolního věku.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učiteli mateřských škol.
Vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Hoareau, L., Thomas, A., Tazouti, Y., Dinet, J., Luxembourger, C., & Jarlégan, A. (2021). Beliefs about digital technologies and teachers’ acceptance of an educational app for preschoolers. Computers & Education, 172, 104264.
Chaudron, S. (2015). Young Children (0-8) and digital technology: a qualitative exploratory study across seven countries. Italy: Publications Office of The European Union.
Neumajer, O., Rohlíková, L., & Zounek, J. (2015). Učíme se s tabletem: využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer.
Moravcová, D. (2013). Využívání počítačů v mateřské škole. Praha: MŠMT.
Šebková, J., & Šancová J. (2019). Rozvíjení digitální gramotnosti u dětí v předškolního věku. Praha: MŠMT.
Seznam doporučené literatury
Hoareau, L., Thomas, A., Tazouti, Y., Dinet, J., Luxembourger, C., & Jarlégan, A. (2021). Beliefs about digital technologies and teachers’ acceptance of an educational app for preschoolers. Computers & Education, 172, 104264.
Chaudron, S. (2015). Young Children (0-8) and digital technology: a qualitative exploratory study across seven countries. Italy: Publications Office of The European Union.
Neumajer, O., Rohlíková, L., & Zounek, J. (2015). Učíme se s tabletem: využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer.
Moravcová, D. (2013). Využívání počítačů v mateřské škole. Praha: MŠMT.
Šebková, J., & Šancová J. (2019). Rozvíjení digitální gramotnosti u dětí v předškolního věku. Praha: MŠMT.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci zaměřenou na digitální vzdělávací aplikace pro děti předškolního věku. Studentka představila základní a dílčí výzkumné cíle a výzkumné otázky. Prezentovala rovněž výzkumnou metodu a charakterizovala výzkumný vzorek. Mluvila plynule o výsledcích výzkumu. Studentka odpověděla na otázky oponenta i vedoucího práce. Následně proběhla diskuze ke kritériím výběru výzkumného vzorku. Paní doktorka Jirásková položila studentce otázku týkající se provázanosti významových kategorií. Pan doktor Obonya položil studentce otázku týkající se rozdílu mezi digitální gramotností a digitálními kompetencemi. Studentka odpověděla na otázky zkoušejících s drobnými nedostatky.