Bakalářská práce je výzkumného charakteru a zaměřuje se na prekoncepty dětí předškolního věku o vědeckých činnostech. Cílem práce je zjistit a popsat tyto prekoncepty. Teoretická východiska v úvodu práce představují podklad pro zpracování empirického šetření. Jsou zde vymezeny základní pojmy a teorie, vztahující se k této problematice. Empirická část se zabývá realizací kvalitativně orientovaného výzkumu, jenž je realizován prostřednictvím metody pojmového mapování a analýzy kresby s dětmi v předškolním věku. V závěru práce jsou interpretovány výsledky a zjištění z realizovaného výzkumu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has a research character and it is focused on pre-school children´s pre-concepts of scholarly activities. The aim of the thesis is to find out and describe these pre-concepts. The theoretical resources in the introduction of the thesis represent a basis for empiric research processing. Basic concepts and theories relating to this issue are defined. The empiric part deals with an implementation of a qualitative research that is implemented through a concept mapping method as well as an analysis of drawing with pre-school children. The conclusion of the thesis interprets the results and findings from the implemented research.
Klíčová slova
Dětské naivní teorie, prekoncepty, věda, badatelsky orientované vzdělávání, vědecké činnosti.
Bakalářská práce je výzkumného charakteru a zaměřuje se na prekoncepty dětí předškolního věku o vědeckých činnostech. Cílem práce je zjistit a popsat tyto prekoncepty. Teoretická východiska v úvodu práce představují podklad pro zpracování empirického šetření. Jsou zde vymezeny základní pojmy a teorie, vztahující se k této problematice. Empirická část se zabývá realizací kvalitativně orientovaného výzkumu, jenž je realizován prostřednictvím metody pojmového mapování a analýzy kresby s dětmi v předškolním věku. V závěru práce jsou interpretovány výsledky a zjištění z realizovaného výzkumu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has a research character and it is focused on pre-school children´s pre-concepts of scholarly activities. The aim of the thesis is to find out and describe these pre-concepts. The theoretical resources in the introduction of the thesis represent a basis for empiric research processing. Basic concepts and theories relating to this issue are defined. The empiric part deals with an implementation of a qualitative research that is implemented through a concept mapping method as well as an analysis of drawing with pre-school children. The conclusion of the thesis interprets the results and findings from the implemented research.
Klíčová slova
Dětské naivní teorie, prekoncepty, věda, badatelsky orientované vzdělávání, vědecké činnosti.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o badatelsky orientovaném vzdělávání v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek o prekonceptech dětí předškolního věku o vědě a vědeckých činnostech.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumných cílů a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím metody interview a pojmového mapování s dětmi předškolního věku.
Analýza dat a interpretace výzkumných zjištění.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o badatelsky orientovaném vzdělávání v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek o prekonceptech dětí předškolního věku o vědě a vědeckých činnostech.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumných cílů a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím metody interview a pojmového mapování s dětmi předškolního věku.
Analýza dat a interpretace výzkumných zjištění.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Dilek, H., Taşdemir, A., Konca, A. S., & Baltaci, S. (2020). Preschool children’s science motivation and process skills during inquiry-based STEM activities. Journal of Education in Science, Environment and Health, 6(2), 92\textendash104.
Dostál, J. (2015). Badatelsky orientovaná výuka: pojetí, podstata, význam a přínosy. Olomouc: Univerzita Palackého.
Lamminpää, J., Vesterinen, V., & Puutio, K. (2020). Draw-A-Science-Comic: exploring children’s conceptions by drawing a comic about science. Research in Science & Technological Education, 10(29), 1\textendash23.
Majerčíková, J., Wiegerová, A., Gavora, P., & Navrátilová, H. (2020). Vzdělávání založené na bádání dětí v podmínkách mateřských škol: badatelsky orientované vzdělávání pro děti generace Alfa. Zlín: Univerzita Tomáše Bati.
Szimethová, M., Wiegerová, A., & Horká, H. (2012). Edukačné rámce prírodovedného poznávania v kurikule školy. Bratislava: OZ V4.
Seznam doporučené literatury
Dilek, H., Taşdemir, A., Konca, A. S., & Baltaci, S. (2020). Preschool children’s science motivation and process skills during inquiry-based STEM activities. Journal of Education in Science, Environment and Health, 6(2), 92\textendash104.
Dostál, J. (2015). Badatelsky orientovaná výuka: pojetí, podstata, význam a přínosy. Olomouc: Univerzita Palackého.
Lamminpää, J., Vesterinen, V., & Puutio, K. (2020). Draw-A-Science-Comic: exploring children’s conceptions by drawing a comic about science. Research in Science & Technological Education, 10(29), 1\textendash23.
Majerčíková, J., Wiegerová, A., Gavora, P., & Navrátilová, H. (2020). Vzdělávání založené na bádání dětí v podmínkách mateřských škol: badatelsky orientované vzdělávání pro děti generace Alfa. Zlín: Univerzita Tomáše Bati.
Szimethová, M., Wiegerová, A., & Horká, H. (2012). Edukačné rámce prírodovedného poznávania v kurikule školy. Bratislava: OZ V4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila adekvátně svoji bakalářskou práci. Vedoucí práce se vyjádřila k teoretické části, která vykazuje limity, které se odráží v empirické části. Výsledky výzkumu zůstávají v deskriptivní rovině. Oponentka práce se vyjádřila k aktuálnosti tématu. Teoretická část by ale mohla být více rozpracována. Oponentka práce pozitivně hodnotí autorský text v rámci celé teoretické části. Empirická část vykazuje limity ve formulacích cílů, které nejsou vždy konzistentní s výzkumnými otázkami. V empirické části absentují důležité pasáže pro výzkum. Oponentka práce velmi pozitivně hodnotí formální stránku celé práce. Vedoucí práce položila dvě otázky. Oponentka položila rovněž dvě otázky. Studentka odpověděla samostatně. Proběhla diskuze komise. Doc. Janíková položila otázku týkající se limitů práce. Studentka odpověděla s menší dopomocí. Doc. Plevová vznesla otázku na použité výzkumné metody. Studentka odpověděla samostatně.