Tato bakalářská práce se zabývá uplatňováním epidemiologických opatření během pandemie Covid-19 v mateřských školách. V této souvislosti je cílem práce odpovědět na výzkumné otázky: (1) Jak učitelé mateřských škol uplatňovali v součinnosti s rodiči epidemiologická opatření? (2) Jak učitelé mateřských škol komunikovali o epidemiologických opatřeních s rodiči? (3) Jak učitelé mateřských škol řešili odmítání epidemiologických opatření ze strany rodičů? Na základě zpracování dotazníkového šetření, kterého se účastnilo celkem 83 učitelů a učitelek mateřských škol České republiky, bylo zjištěno, že mateřské školy se vypořádaly s pandemickou situací velmi dobře. Rodiče byli informováni o aktuálním dění a zároveň měli možnost se školou aktivně komunikovat. Přínosem této práce je pak shrnutí možností a způsobů, jak komunikovat s rodiči o dodržování epidemiologických opatření během uzavření škol či jak jednat s rodiči, kteří epidemiologická opatření nedodržují.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the application of epidemiological measures during the Covid-19 pandemic in kindergartens. In this context, the thesis aims to answer the research questions: (1) How did kindergarten teachers apply epidemiological measures in collaboration with parents? (2) How did kindergarten teachers communicate epidemiological measures with parents? (3) How did kindergarten teachers deal with parents' rejection of epidemiological measures? At the basis of the questionnaire survey, in which a total of 83 teachers of kindergartens in the Czech Republic participated, it was found that kindergartens dealt with the pandemic situation very well. Parents were informed about current events and had the opportunity to communicate actively with the school. The contribution of this paper is then a summary of the possibilities and ways to communicate with parents about compliance with epidemiological measures during school closures or how to deal with parents who do not comply with epidemiological measures.
Klíčová slova
Covid-19, epidemiologická opatření, spolupráce školy a rodiny, komunikace
Klíčová slova v angličtině
Covid-19, epidemiological measures, school and family cooperation, communication
Rozsah průvodní práce
75 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá uplatňováním epidemiologických opatření během pandemie Covid-19 v mateřských školách. V této souvislosti je cílem práce odpovědět na výzkumné otázky: (1) Jak učitelé mateřských škol uplatňovali v součinnosti s rodiči epidemiologická opatření? (2) Jak učitelé mateřských škol komunikovali o epidemiologických opatřeních s rodiči? (3) Jak učitelé mateřských škol řešili odmítání epidemiologických opatření ze strany rodičů? Na základě zpracování dotazníkového šetření, kterého se účastnilo celkem 83 učitelů a učitelek mateřských škol České republiky, bylo zjištěno, že mateřské školy se vypořádaly s pandemickou situací velmi dobře. Rodiče byli informováni o aktuálním dění a zároveň měli možnost se školou aktivně komunikovat. Přínosem této práce je pak shrnutí možností a způsobů, jak komunikovat s rodiči o dodržování epidemiologických opatření během uzavření škol či jak jednat s rodiči, kteří epidemiologická opatření nedodržují.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the application of epidemiological measures during the Covid-19 pandemic in kindergartens. In this context, the thesis aims to answer the research questions: (1) How did kindergarten teachers apply epidemiological measures in collaboration with parents? (2) How did kindergarten teachers communicate epidemiological measures with parents? (3) How did kindergarten teachers deal with parents' rejection of epidemiological measures? At the basis of the questionnaire survey, in which a total of 83 teachers of kindergartens in the Czech Republic participated, it was found that kindergartens dealt with the pandemic situation very well. Parents were informed about current events and had the opportunity to communicate actively with the school. The contribution of this paper is then a summary of the possibilities and ways to communicate with parents about compliance with epidemiological measures during school closures or how to deal with parents who do not comply with epidemiological measures.
Klíčová slova
Covid-19, epidemiologická opatření, spolupráce školy a rodiny, komunikace
Klíčová slova v angličtině
Covid-19, epidemiological measures, school and family cooperation, communication
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o problematice komunikace v mateřských školách.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na interakci učitelů a rodičů v mateřských školách během pandemie COVID-19.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku pro učitele mateřských škol.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o problematice komunikace v mateřských školách.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na interakci učitelů a rodičů v mateřských školách během pandemie COVID-19.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku pro učitele mateřských škol.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Seznam doporučené literatury
Čapek, R. (2013). Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada.
Lindner, U. (2019). Pozor, rodiče ve školce!: typické konflikty s rodiči a jak s nimi zacházet. Praha: Portál.
Li, D., Lin, E. Z., Brault, M. A., Paquette, J., Vermund, S. H., & Godri Pollitt, K. J. (2021). Reopening Schools After a Novel Coronavirus Surge. In N. Rezaei (Ed.), Coronavirus disease - COVID-19 (pp. 785-813). Cham: Springer.
Majerčíková, J., Horníčková, B., & Lorencová, S. (2020). Mateřská škola jako "zabalená krabička": Sonda do předškolního vzdělávání v čase první vlny pandemie covid-19. Pedagogická orientace, 30(2), 231\textendash241. https://doi.org/10.5817/PedOr2020-2-231
Salamondra, T. (2021). Effective Communication in Schools. Bu Journal Of Graduate Studies In Education, 13(1), 22-26. Dostupné z https://www.brandonu.ca/master-education/files/2021/10/BU-Journal-of-Graduate-Studies-in-Education-2021-vol-13-issue-1.pdf
Seznam doporučené literatury
Čapek, R. (2013). Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada.
Lindner, U. (2019). Pozor, rodiče ve školce!: typické konflikty s rodiči a jak s nimi zacházet. Praha: Portál.
Li, D., Lin, E. Z., Brault, M. A., Paquette, J., Vermund, S. H., & Godri Pollitt, K. J. (2021). Reopening Schools After a Novel Coronavirus Surge. In N. Rezaei (Ed.), Coronavirus disease - COVID-19 (pp. 785-813). Cham: Springer.
Majerčíková, J., Horníčková, B., & Lorencová, S. (2020). Mateřská škola jako "zabalená krabička": Sonda do předškolního vzdělávání v čase první vlny pandemie covid-19. Pedagogická orientace, 30(2), 231\textendash241. https://doi.org/10.5817/PedOr2020-2-231
Salamondra, T. (2021). Effective Communication in Schools. Bu Journal Of Graduate Studies In Education, 13(1), 22-26. Dostupné z https://www.brandonu.ca/master-education/files/2021/10/BU-Journal-of-Graduate-Studies-in-Education-2021-vol-13-issue-1.pdf
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou bakalářskou práci. Vymezila klíčové pojmy a představila základní a dílčí výzkumné cíle a výzkumné otázky. Prezentovala výzkumnou metodu. Studentka hovořila o výsledcích výzkumu. Studentka se adekvátně vyjádřila k otázkám oponenta i vedoucího práce. Oponent měl připomínky k empirické části práci, data by si zasloužila pokročilejší způsob zpracování.