Bakalářská práce má aplikační charakter a je zaměřena na rozvoj sociálně-emočních dovedností dětí předškolního věku. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je věnována pozornost významu sociálně-emočních dovedností v životě jedince. V druhé kapitole je popsán kognitivní, sociální a emoční vývoj dítěte předškolního věku. Třetí kapitola se zaměřuje na popis konkrétních možností rozvoje sociálně-emočních dovedností prostřednictvím předškolního vzdělávání. V praktické části je představena sada aktivit pro rozvoj sociálně-emočních dovedností, která byla realizována ve vybrané mateřské škole. Sada aktivit byla evaluována prostřednictvím zpětné vazby od dětí, vlastní reflexe aktivit a reflexe pozorující učitelky. Na základě tohoto vyhodnocení bylo formulováno doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has an applied character and is focused on the development of social-emotional skills of preschool children. The thesis is divided into theoretical and practical parts. In the theoretical part attention is paid to the importance of social-emotional skills in the life of an individual. In the second chapter, the cognitive, social and emotional development of the preschool child is described. The third chapter focuses on describing specific opportunities to develop social-emotional skills through preschool education. In the practical section, a set of activities for the development of social-emotional skills that was implemented in a selected preschool is presented. The set of activities was evaluated through feedback from the children, self-reflection of the activities and reflection of the observing teacher. Based on this evaluation, recommendations for kindergarten practice were formulated.
Klíčová slova
emoce dítěte předškolního věku, sociální chování dítěte předškolního věku, sociálně-emoční dovednosti
Klíčová slova v angličtině
preschool child's emotions, preschool child's social behaviour, social-emotional skills
Rozsah průvodní práce
116 s. (184 190)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má aplikační charakter a je zaměřena na rozvoj sociálně-emočních dovedností dětí předškolního věku. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je věnována pozornost významu sociálně-emočních dovedností v životě jedince. V druhé kapitole je popsán kognitivní, sociální a emoční vývoj dítěte předškolního věku. Třetí kapitola se zaměřuje na popis konkrétních možností rozvoje sociálně-emočních dovedností prostřednictvím předškolního vzdělávání. V praktické části je představena sada aktivit pro rozvoj sociálně-emočních dovedností, která byla realizována ve vybrané mateřské škole. Sada aktivit byla evaluována prostřednictvím zpětné vazby od dětí, vlastní reflexe aktivit a reflexe pozorující učitelky. Na základě tohoto vyhodnocení bylo formulováno doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has an applied character and is focused on the development of social-emotional skills of preschool children. The thesis is divided into theoretical and practical parts. In the theoretical part attention is paid to the importance of social-emotional skills in the life of an individual. In the second chapter, the cognitive, social and emotional development of the preschool child is described. The third chapter focuses on describing specific opportunities to develop social-emotional skills through preschool education. In the practical section, a set of activities for the development of social-emotional skills that was implemented in a selected preschool is presented. The set of activities was evaluated through feedback from the children, self-reflection of the activities and reflection of the observing teacher. Based on this evaluation, recommendations for kindergarten practice were formulated.
Klíčová slova
emoce dítěte předškolního věku, sociální chování dítěte předškolního věku, sociálně-emoční dovednosti
Klíčová slova v angličtině
preschool child's emotions, preschool child's social behaviour, social-emotional skills
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se sociálního a emočního vývoje dětí předškolního věku.
Vymezení terminologie a teoretických východisek zaměřených na rozvoj sociálně-emočních dovedností dětí v mateřské škole.
Zpracování sady aktivit podporujících rozvoj sociálně-emočních dovedností dětí předškolního věku.
Realizace a ověření sady aktivit rozvíjejících sociálně-emoční dovednosti dětí ve vybrané mateřské škole.
Evaluace zrealizované sady aktivit a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se sociálního a emočního vývoje dětí předškolního věku.
Vymezení terminologie a teoretických východisek zaměřených na rozvoj sociálně-emočních dovedností dětí v mateřské škole.
Zpracování sady aktivit podporujících rozvoj sociálně-emočních dovedností dětí předškolního věku.
Realizace a ověření sady aktivit rozvíjejících sociálně-emoční dovednosti dětí ve vybrané mateřské škole.
Evaluace zrealizované sady aktivit a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Keenan, T., Evans, S., & Crowley, K. (2016). An introduction to child development. London: SAGE.
Mertin, V., & Gillernová, I., et al. (2015). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál.
Poláčková Šolcová, I. (2018). Emoce: regulace a vývoj v průběhu života: funkce a zákonitosti emocí, sociální a kulturní souvislosti, měření emocí. Praha: Grada.
Poláková, P. (2019). Jak rozvíjet pohyb, emoce a smysly: pozorné a spokojené dítě. Praha: Grada.
Svobodová, E., Hovjacká, M., Kubecová, M., & Kukačková, M. (2015). Rozvíjíme city, vůli, sebepojetí a komunikaci dětí: dítě a jeho psychika – sebepojetí, city, vůle: dítě a ten druhý. Praha: Raabe.
Seznam doporučené literatury
Keenan, T., Evans, S., & Crowley, K. (2016). An introduction to child development. London: SAGE.
Mertin, V., & Gillernová, I., et al. (2015). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál.
Poláčková Šolcová, I. (2018). Emoce: regulace a vývoj v průběhu života: funkce a zákonitosti emocí, sociální a kulturní souvislosti, měření emocí. Praha: Grada.
Poláková, P. (2019). Jak rozvíjet pohyb, emoce a smysly: pozorné a spokojené dítě. Praha: Grada.
Svobodová, E., Hovjacká, M., Kubecová, M., & Kukačková, M. (2015). Rozvíjíme city, vůli, sebepojetí a komunikaci dětí: dítě a jeho psychika – sebepojetí, city, vůle: dítě a ten druhý. Praha: Raabe.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci teoreticko-aplikačního charakteru zaměřenou na rozvoj sociálně-emočních dovedností dětí předškolního věku. Uvedla cíle práce a následně prezentovala obsah sady aktivit. Plynule hovořila o evaluaci realizovaných aktivit v mateřské škole. Zmínila i doporučení pro praxi. Studentka adekvátně odpověděla na otázky vedoucího i oponenta práce.