Bakalářská práce je aplikačního charakteru a je zaměřena na využití exploračních činností ve výtvarné tvorbě dětí předškolního věku. Cílem teoretické části je definovat, jak je pojímána výtvarná výchova v předškolním vzdělávání. V daném kontextu popsat, jak je formován dětský výtvarný projev. Dále vymezit pojem explorační činnosti a sumarizovat teoretická východiska objasňující pojmy výtvarná hra a výtvarný experiment. Na to navazuje část praktická, jejímž cílem bylo vytvořit sadu výtvarných exploračních aktivit. Tato sada má své specifické cíle: rozvíjet u dětí zvídavost spojenou s objevováním v kontextu různorodosti výtvarných her a experimentů, rozvíjet tvořivé myšlení a fantazii a v neposlední řadě podpořit vzájemnou spolupráci při výtvarné tvorbě. Sada aktivit byla realizovaná ve vybrané mateřské škole. Na základě toho pak vznikla její celková evaluace a následně bylo také zpracováno doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is theoretical-applicational in nature and focuses on the use of exploratory activities in the artistic creation of preschool children. The aim of the theoretical part is to define how art education in conceptualized in preschool education. In the given context, to describe how children's artistic expression is formed. Furthermore, to define the notion of exploratory activity and to summarize the theoretical background clarifying the notions of art play and art experiment. This is followed by a practical part, the aim of which was to create a set of art exploratory activities. This set has specific objectives: to develop children's curiosity linked to exploration in the context of variety of art games and experiments, to develop creative thinking and imagination and, last but not least, to promote mutual collaboration in art making. A set of activities was implemented in a selected kindergarten. An overall evaluation was then based on this and subsequently recommendations for kindergarten practise were also made.
Exploratory art creation, creativity, art game, art experiment
Rozsah průvodní práce
94 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je aplikačního charakteru a je zaměřena na využití exploračních činností ve výtvarné tvorbě dětí předškolního věku. Cílem teoretické části je definovat, jak je pojímána výtvarná výchova v předškolním vzdělávání. V daném kontextu popsat, jak je formován dětský výtvarný projev. Dále vymezit pojem explorační činnosti a sumarizovat teoretická východiska objasňující pojmy výtvarná hra a výtvarný experiment. Na to navazuje část praktická, jejímž cílem bylo vytvořit sadu výtvarných exploračních aktivit. Tato sada má své specifické cíle: rozvíjet u dětí zvídavost spojenou s objevováním v kontextu různorodosti výtvarných her a experimentů, rozvíjet tvořivé myšlení a fantazii a v neposlední řadě podpořit vzájemnou spolupráci při výtvarné tvorbě. Sada aktivit byla realizovaná ve vybrané mateřské škole. Na základě toho pak vznikla její celková evaluace a následně bylo také zpracováno doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is theoretical-applicational in nature and focuses on the use of exploratory activities in the artistic creation of preschool children. The aim of the theoretical part is to define how art education in conceptualized in preschool education. In the given context, to describe how children's artistic expression is formed. Furthermore, to define the notion of exploratory activity and to summarize the theoretical background clarifying the notions of art play and art experiment. This is followed by a practical part, the aim of which was to create a set of art exploratory activities. This set has specific objectives: to develop children's curiosity linked to exploration in the context of variety of art games and experiments, to develop creative thinking and imagination and, last but not least, to promote mutual collaboration in art making. A set of activities was implemented in a selected kindergarten. An overall evaluation was then based on this and subsequently recommendations for kindergarten practise were also made.
Exploratory art creation, creativity, art game, art experiment
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti výtvarné edukace dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na využití výtvarného experimentu a výtvarné hry v předškolním vzdělávání.
Zpracování sady exploračních aktivit za využití výtvarného experimentu a výtvarné hry v podmínkách mateřských škol.
Realizace a ověření sady exploračních aktivit ve vybrané mateřské škole.
Evaluace aktivit, závěry a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti výtvarné edukace dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na využití výtvarného experimentu a výtvarné hry v předškolním vzdělávání.
Zpracování sady exploračních aktivit za využití výtvarného experimentu a výtvarné hry v podmínkách mateřských škol.
Realizace a ověření sady exploračních aktivit ve vybrané mateřské škole.
Evaluace aktivit, závěry a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Hazuková, H. (2010). Didaktika výtvarné výchovy VI: tvořivost a výtvarná výchova. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
Sheridan Englehart, D., Mitchell, D., Albers-Biddle, J., Jenning-Towle, K., & Forestieri, M. (2018). STEM play: integrating inquiry into learning centres. Lewisville: Gryphon House.
Slavík, J., Chrz, V., & Štech, S. (2013). Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum.
Stadlerová, H., Novotná, P., Ovčáčková, J., Sommerová, M., & Strouhalová, M. (2020). Uměním tě proměním: výtvarné činnosti a jejich přínos preprimárnímu vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita.
Stehlíková Babyrádová, H. (2014). Výtvarný projev dítěte předškolního věku v jednadvacátém století. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Seznam doporučené literatury
Hazuková, H. (2010). Didaktika výtvarné výchovy VI: tvořivost a výtvarná výchova. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
Sheridan Englehart, D., Mitchell, D., Albers-Biddle, J., Jenning-Towle, K., & Forestieri, M. (2018). STEM play: integrating inquiry into learning centres. Lewisville: Gryphon House.
Slavík, J., Chrz, V., & Štech, S. (2013). Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum.
Stadlerová, H., Novotná, P., Ovčáčková, J., Sommerová, M., & Strouhalová, M. (2020). Uměním tě proměním: výtvarné činnosti a jejich přínos preprimárnímu vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita.
Stehlíková Babyrádová, H. (2014). Výtvarný projev dítěte předškolního věku v jednadvacátém století. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma své bakalářské práce. Představila hlavní cíl práce a také projekt aplikovaný v mateřské škole. Uvedla ukázku sady výtvarných aktivit. Prezentovala výtvarné aktivity, cíle z pohledu učitele, organizační formy realizovaných aktivit. Studentka plynule hovořila o sebereflexi a evaluaci sady aktivit. Vedoucí práce se kladně vyjádřila k procesu tvorby bakalářské práce. Vyzdvihla velkou míru spolupráce. Oponent ocenil aktuálnost tématu bakalářské práce. Studentka samostatně odpověděla na otázky oponenta i vedoucího práce.