Tato bakalářská práce se zabývá vzájemnými hospitacemi v mateřských školách. Cílem bylo zjistit, jakou zpětnou vazbu přináší vzájemné hospitace učitelům mateřských škol. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá zejména vymezením pojmů hospitace a sebereflexe, jejich zpětnou vazbou a s ní spojený profesní růst učitele. Praktická část je poté zaměřena na samotný výzkum. Jako nástroj výzkumu byl použit dotazník pro učitele mateřských škol. Výzkumná zjištění jsou interpretována. Závěrem je uvedeno doporučení pro praxi týkající se zpětné vazby a jejího významu pro další profesní rozvoj učitele.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with mutual observation between teachers in kindergartens. The aim was to find out what kind od feedback can mutual observation bring to kindergarten teachers. The thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part deals mainly with definition of concepts of inspections and self-reflection, their feedback and the associated professional growth of the teacher. The practical part then focuses on the research itself. A questionnaire for kindergarten teachers was used as a research instrument. The research findings have been interpreted. Recommendations for practice regarding feedback and its relevance to teacher's professional development are presented in the final part of the thesis.
Klíčová slova
hospitace, zpětná vazba, autoevaluace, sebereflexe, profesní růst učitele
Klíčová slova v angličtině
inspections, feedback, self-evaluation, self-reflection, tecaher's professional growth
Rozsah průvodní práce
70 s. (110 932 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá vzájemnými hospitacemi v mateřských školách. Cílem bylo zjistit, jakou zpětnou vazbu přináší vzájemné hospitace učitelům mateřských škol. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá zejména vymezením pojmů hospitace a sebereflexe, jejich zpětnou vazbou a s ní spojený profesní růst učitele. Praktická část je poté zaměřena na samotný výzkum. Jako nástroj výzkumu byl použit dotazník pro učitele mateřských škol. Výzkumná zjištění jsou interpretována. Závěrem je uvedeno doporučení pro praxi týkající se zpětné vazby a jejího významu pro další profesní rozvoj učitele.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with mutual observation between teachers in kindergartens. The aim was to find out what kind od feedback can mutual observation bring to kindergarten teachers. The thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part deals mainly with definition of concepts of inspections and self-reflection, their feedback and the associated professional growth of the teacher. The practical part then focuses on the research itself. A questionnaire for kindergarten teachers was used as a research instrument. The research findings have been interpreted. Recommendations for practice regarding feedback and its relevance to teacher's professional development are presented in the final part of the thesis.
Klíčová slova
hospitace, zpětná vazba, autoevaluace, sebereflexe, profesní růst učitele
Klíčová slova v angličtině
inspections, feedback, self-evaluation, self-reflection, tecaher's professional growth
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se reflexe práce učitele.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na vzájemné hospitace jako zpětné vazby předškolního pedagoga.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku pro učitele mateřských škol v mateřské škole.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se reflexe práce učitele.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na vzájemné hospitace jako zpětné vazby předškolního pedagoga.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku pro učitele mateřských škol v mateřské škole.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Seznam doporučené literatury
Bečvářová, Z. (2010). Kvalita, strategie a efektivita v řízení mateřské školy. Praha: Portál.
Fonsén, E., Ukkonen-Mikkola, T. (2019). Early childhood education teachers' professional development towards pedagogical leadership. Educational research, 61(2), 181\textendash196.
Kotová, M. (2021). Knížka pro začínající učitelky mateřských škol. Praha: Portál.
Syslová, Z. (2013). Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada.
Svobodová, E. (2010). Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Bečvářová, Z. (2010). Kvalita, strategie a efektivita v řízení mateřské školy. Praha: Portál.
Fonsén, E., Ukkonen-Mikkola, T. (2019). Early childhood education teachers' professional development towards pedagogical leadership. Educational research, 61(2), 181\textendash196.
Kotová, M. (2021). Knížka pro začínající učitelky mateřských škol. Praha: Portál.
Syslová, Z. (2013). Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada.
Svobodová, E. (2010). Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila adekvátně svou bakalářskou práci. Vedoucí práce se vyjádřila k dobré spolupráci. Téma hodnotí jako inspirativní. Teoretická část je solidním základem pro část empirickou. Teoretická část je propojena s empirickou. Oponent práce se vyjádřil k aktuálnosti tématu. Cíl empirické části byl naplněn. Přehlednost výsledků však vykazuje limity. Diskuze je stručná, avšak hodnotná. Vedoucí práce položila dvě otázky. První otázka se zaměřovala na výzkumný postup k dalšímu zkoumání tématu. Druhá otázka se týkala důležitosti hospitace. Oponent položil dvě otázky. První otázka se týkala formulace položek dotazníku. Druhý dotaz se orientoval na formy hospitací. Studentka odpověděla samostatně. Proběhla diskuze komise.