Bakalářská práce aplikačního charakteru se zabývá možnostmi využití foto komiksu v přírodovědném vzdělávání v podmínkách mateřských škol. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je pozornost věnována přírodovědnému vzdělávání v mateřských školách, koncepci badatelsky orientovaného vzdělávání a na úplný závěr přírodovědnému komiksu a jeho didaktickému potenciálu. Praktická část představuje sadu přírodovědných foto komiksů určených dětem předškolního věku. Tato sada byla ověřena a následně evaluována. Na základě výsledků získaných při evaluaci sady bylo zpracováno doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
The application-type bachelor thesis deals with possibilities of using photo comics in science education in kindergartens. The thesis is divided into theoretical and practical parts. In the theoretical part, attention is paid to science education in kindergartens, the concept of inquiry-based science education and, at the very end, to science comics and their didactic potential. The practical part introduces set of science photo comics for preschool children. This set has been verified and then evaluated. Based on the results obtained during the evaluation of the set, recommendations for kindergarten practice were developed.
science education in kindergarten, concept of inquiry-based science education, science photo comic
Rozsah průvodní práce
153 s. (204 119 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce aplikačního charakteru se zabývá možnostmi využití foto komiksu v přírodovědném vzdělávání v podmínkách mateřských škol. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je pozornost věnována přírodovědnému vzdělávání v mateřských školách, koncepci badatelsky orientovaného vzdělávání a na úplný závěr přírodovědnému komiksu a jeho didaktickému potenciálu. Praktická část představuje sadu přírodovědných foto komiksů určených dětem předškolního věku. Tato sada byla ověřena a následně evaluována. Na základě výsledků získaných při evaluaci sady bylo zpracováno doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
The application-type bachelor thesis deals with possibilities of using photo comics in science education in kindergartens. The thesis is divided into theoretical and practical parts. In the theoretical part, attention is paid to science education in kindergartens, the concept of inquiry-based science education and, at the very end, to science comics and their didactic potential. The practical part introduces set of science photo comics for preschool children. This set has been verified and then evaluated. Based on the results obtained during the evaluation of the set, recommendations for kindergarten practice were developed.
science education in kindergarten, concept of inquiry-based science education, science photo comic
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o koncepci badatelsky orientovaného vzdělávání v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na didaktické využití foto komiksu v přírodovědném vzdělávání v mateřské škole.
Vytvoření sady foto komiksů s přírodovědnou tematikou pro děti předškolního věku.
Realizace a ověření sady foto komiksů ve vybrané mateřské škole.
Evaluace sady foto komiksů a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o koncepci badatelsky orientovaného vzdělávání v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na didaktické využití foto komiksu v přírodovědném vzdělávání v mateřské škole.
Vytvoření sady foto komiksů s přírodovědnou tematikou pro děti předškolního věku.
Realizace a ověření sady foto komiksů ve vybrané mateřské škole.
Evaluace sady foto komiksů a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Jančaříková, K. (2020). Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. Praha: Univerzita Karlova: Pedagogická fakulta.
Kořínek, P., Foret, M., & Jareš, M. (2015). V panelech a bublinách: kapitoly z teorie komiksu. Praha: Akropolis.
Koutníková, M., & Wiegerová, A. (2017). Využití komiksů v podmínkách mateřských škol. Zlín: Univerzita Tomáše Bati.
Trnová, E., Janko, T., Trna, J., & Pešková, K. (2016). Typy vzdělávacích komiksů a analýza jejich edukačního potenciálu pro přírodovědnou výuku. Scientia In Educatione, 7(1), 49–64.
Wiegerová, A., & Navrátilová, H. (2017). Let´s Not Be Scared of Comics (Researching Possibilities of Using Conceptual Comics in Teaching Nature Study in Kindergarden). Procedia – Social and Behavioral Sciences, 237, 1576–1581.
Seznam doporučené literatury
Jančaříková, K. (2020). Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. Praha: Univerzita Karlova: Pedagogická fakulta.
Kořínek, P., Foret, M., & Jareš, M. (2015). V panelech a bublinách: kapitoly z teorie komiksu. Praha: Akropolis.
Koutníková, M., & Wiegerová, A. (2017). Využití komiksů v podmínkách mateřských škol. Zlín: Univerzita Tomáše Bati.
Trnová, E., Janko, T., Trna, J., & Pešková, K. (2016). Typy vzdělávacích komiksů a analýza jejich edukačního potenciálu pro přírodovědnou výuku. Scientia In Educatione, 7(1), 49–64.
Wiegerová, A., & Navrátilová, H. (2017). Let´s Not Be Scared of Comics (Researching Possibilities of Using Conceptual Comics in Teaching Nature Study in Kindergarden). Procedia – Social and Behavioral Sciences, 237, 1576–1581.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně prezentovala svou bakalářskou práci. Vedoucí práce se vyjádřila ke zdařilé teoretické části. Aplikační část je rovněž dobře zpracována. Oponentka práce se vyjádřila k teoretické části, která vykazuje místy kompilativní charakter. Aplikační část sestává z jedenácti přírodovědných témat, které na sebe ne vždy navazují. Některá témata jsou náročná pro děti předškolního věku. Vedoucí práce položila dvě otázky. První otázka se orientovala na typy komiksů. Druhá otázka se týkala doporučení pro praxi. Oponentka práce položila čtyři otázky. První otázka se zaměřovala na práci s prekoncepty v rámci výstupů. Druhý dotaz se týkal realizace konkrétní aktivity. Třetí otázka se orientovala na cíle z pohledu dítěte v rámci výstupů. Čtvrtý dotaz se orientoval na evaluaci. Studentka odpověděla samostatně. Proběhla diskuze komise.