Diplomová práce se zabývá tématem hodnocení práce mentorů začínajícími učiteli. Cílem práce bylo analyzovat, jak začínající učitelé hodnotí své uvádějící učitele. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části je pro správné porozumění vymezena terminologie týkající se mentoringu ve školách. Empirická část byla realizována pomocí kvalitativního výzkumu, konkrétně formou rozhovorů a obsahové analýzy školních dokumentů. Výzkum proběhl na 8 základních školách v ČR. Bylo provedeno celkem 20 interview a výzkumný soubor tvořilo 10 dvojic - začínající učitelé a jejich mentoři. Data byla zpracována prostřednictvím transkriptu rozhovorů, otevřeným kódováním a tvorbou významových kategorií. V závěru práce jsou interpretovány výsledky, diskuse a doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the topic of evaluating of the work of mentors by novice teachers. The aim of the thesis was to analyze how novice teachers rate their introducing teachers. The thesis is divided into theoretical and practical part. In the theoretical part, the terminology related to mentoring in schools is defined for proper understanding. The empirical part was realized through qualitative research, specifically through interviews and content analysis of school documents. The research has been done at 8 primary schools in the Czech Republic. A total set of 20 interviews was conducted and the research set consisted of 10 pairs - novice teachers and their mentors. The data was processed through transcription of interviews, open coding and creation of meaning categories. At the end of the thesis are interpreted results, discussions and recommendations for practice.
Klíčová slova
mentor, začínající učitel, mentoring, profesní rozvoj učitele
Klíčová slova v angličtině
mentor, beginning teacher, mentoring, professional development of teacher
Rozsah průvodní práce
93
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá tématem hodnocení práce mentorů začínajícími učiteli. Cílem práce bylo analyzovat, jak začínající učitelé hodnotí své uvádějící učitele. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části je pro správné porozumění vymezena terminologie týkající se mentoringu ve školách. Empirická část byla realizována pomocí kvalitativního výzkumu, konkrétně formou rozhovorů a obsahové analýzy školních dokumentů. Výzkum proběhl na 8 základních školách v ČR. Bylo provedeno celkem 20 interview a výzkumný soubor tvořilo 10 dvojic - začínající učitelé a jejich mentoři. Data byla zpracována prostřednictvím transkriptu rozhovorů, otevřeným kódováním a tvorbou významových kategorií. V závěru práce jsou interpretovány výsledky, diskuse a doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the topic of evaluating of the work of mentors by novice teachers. The aim of the thesis was to analyze how novice teachers rate their introducing teachers. The thesis is divided into theoretical and practical part. In the theoretical part, the terminology related to mentoring in schools is defined for proper understanding. The empirical part was realized through qualitative research, specifically through interviews and content analysis of school documents. The research has been done at 8 primary schools in the Czech Republic. A total set of 20 interviews was conducted and the research set consisted of 10 pairs - novice teachers and their mentors. The data was processed through transcription of interviews, open coding and creation of meaning categories. At the end of the thesis are interpreted results, discussions and recommendations for practice.
Klíčová slova
mentor, začínající učitel, mentoring, profesní rozvoj učitele
Klíčová slova v angličtině
mentor, beginning teacher, mentoring, professional development of teacher
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o problematice mentoringu ve školách.
Vymezení terminologie a teoretických východisek o profesním rozvoji učitelů.
Příprava metodologie empirické části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů a obsahové analýzy školských dokumentů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o problematice mentoringu ve školách.
Vymezení terminologie a teoretických východisek o profesním rozvoji učitelů.
Příprava metodologie empirické části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů a obsahové analýzy školských dokumentů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich doporučení pro praxi.
Lazarová, B., Roger Sträng, D., Jensen, R., & Sørmo, D. (2016). Podpora učení ve školách. Brno: Masarykova univerzita.
McIntyre, D., Hagger, H., & Wilkin, M. (Eds.).(2016). Mentoring: perspectives on school-based teacher education. London; New York: Routledge, Taylor & Francis Group.
Mišovič, J. (2019). Kvalitativní výzkum se zaměřením na polostrukturovaný rozhovor. Praha: Slon.
Pazderská, A. (2016). Pojetí mentoringu u začínajících učitelů v České republice a Velké Británii. E-Pedagogium, 16(3), 75–88.
Vítečková, M. (2018). Začínající učitel: jeho potřeby a uvádění do praxe. Brno: Paido.
Wiegerová, A., Chráska, M., Kočvarová, I., Kozáková, V., Krajcarová, J., Lengálová, A., ... Snopek, P. (2015). Od začátečníka k mentorovi: (podpůrné strategie vzdělávání učitelů ve Zlínském regionu): studijní materiály k 16 modulům projektu Fondu vzdělávací politiky MŠMT. Zlín: Univerzita Tomáše Bati.
Lazarová, B., Roger Sträng, D., Jensen, R., & Sørmo, D. (2016). Podpora učení ve školách. Brno: Masarykova univerzita.
McIntyre, D., Hagger, H., & Wilkin, M. (Eds.).(2016). Mentoring: perspectives on school-based teacher education. London; New York: Routledge, Taylor & Francis Group.
Mišovič, J. (2019). Kvalitativní výzkum se zaměřením na polostrukturovaný rozhovor. Praha: Slon.
Pazderská, A. (2016). Pojetí mentoringu u začínajících učitelů v České republice a Velké Británii. E-Pedagogium, 16(3), 75–88.
Vítečková, M. (2018). Začínající učitel: jeho potřeby a uvádění do praxe. Brno: Paido.
Wiegerová, A., Chráska, M., Kočvarová, I., Kozáková, V., Krajcarová, J., Lengálová, A., ... Snopek, P. (2015). Od začátečníka k mentorovi: (podpůrné strategie vzdělávání učitelů ve Zlínském regionu): studijní materiály k 16 modulům projektu Fondu vzdělávací politiky MŠMT. Zlín: Univerzita Tomáše Bati.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svoji diplomovou práci. Vedoucí ocenila aktuálnost tématu. Navrhla využívat více zahraniční zdroje. Cíle byly stanoveny adekvátně. Oponentka zmiňovala chyby v citacích. Studentka odpovídala na otázku: Jak byste popsala soft skills mentora? Studentka reagovala průměrně.