Předložená diplomová práce se zabývá revizí kurikula primárního vzdělávání. Cílem je odhalit, jaký přístup mají učitelé 1. stupně základní školy k revizi kurikula primárního vzdělávání. Teoretická část popisuje proměny kurikulárních dokumentů v České republice od roku 1989 a shrnuje nastávající změny v důsledku velké revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávaní (RVP ZV). Praktická část prezentuje výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu realizovaného prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s učiteli 1. stupně základní školy. K významným závěrům výzkumu patří skutečnost, že se učitelé nechtějí angažovat v revizi, ale spíše čekají na její důsledky.
Anotace v angličtině
The present thesis deals with the revision of the primary education curriculum. The aim is to reveal the approach of primary school teachers to the revision of the primary education curriculum. The theoretical part describes the changes in curriculum documents in the Czech Republic since 1989 and summarises the upcoming changes as a result of the major revision of the Framework Curriculum for Primary Education. The practical part presents the results of qualitatively oriented research conducted through semi-structured interviews with primary school teachers. Among the significant findings of the research is the fact that teachers do not want to engage in the revision, but rather wait for its consequences.
Předložená diplomová práce se zabývá revizí kurikula primárního vzdělávání. Cílem je odhalit, jaký přístup mají učitelé 1. stupně základní školy k revizi kurikula primárního vzdělávání. Teoretická část popisuje proměny kurikulárních dokumentů v České republice od roku 1989 a shrnuje nastávající změny v důsledku velké revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávaní (RVP ZV). Praktická část prezentuje výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu realizovaného prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s učiteli 1. stupně základní školy. K významným závěrům výzkumu patří skutečnost, že se učitelé nechtějí angažovat v revizi, ale spíše čekají na její důsledky.
Anotace v angličtině
The present thesis deals with the revision of the primary education curriculum. The aim is to reveal the approach of primary school teachers to the revision of the primary education curriculum. The theoretical part describes the changes in curriculum documents in the Czech Republic since 1989 and summarises the upcoming changes as a result of the major revision of the Framework Curriculum for Primary Education. The practical part presents the results of qualitatively oriented research conducted through semi-structured interviews with primary school teachers. Among the significant findings of the research is the fact that teachers do not want to engage in the revision, but rather wait for its consequences.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zabývající se kurikulem primárního vzdělávání.
Zpracování teoretických východisek týkajících se revize kurikula primárního vzdělávání.
Vymezení metodologie výzkumu, výzkumných cílů a metodologického postupu.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů s učiteli 1. stupně základní školy.
Zpracování a vyhodnocení získaných informací a jejich následná interpretace.
Shrnutí výsledků výzkumů a doporučení pro primární vzdělávání.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zabývající se kurikulem primárního vzdělávání.
Zpracování teoretických východisek týkajících se revize kurikula primárního vzdělávání.
Vymezení metodologie výzkumu, výzkumných cílů a metodologického postupu.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů s učiteli 1. stupně základní školy.
Zpracování a vyhodnocení získaných informací a jejich následná interpretace.
Shrnutí výsledků výzkumů a doporučení pro primární vzdělávání.
Seznam doporučené literatury
Janík, T. (2013). Od reformy kurikula k produktivní kultuře vyučování a učení. Pedagogická orientace, 23(5), 634–663.
Moss, A. (2019). Curriculum Development in Elementary Education. Waltham Abbey: ED-Tech Press.
Pešková, K., Janko, T., Janík, T., & Spurná, M. (2018). Proměny postojů učitelů ke kurikulární reformě a jejímu zavádění. Orbis scholae, 12(1), 69–93.
Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., & Knecht, P. (2017). Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita.
Tupý, J. (2018). Tvorba kurikulárních dokumentů v České republice: historicko-analytický pohled na přípravu kurikulárních dokumentů pro základní vzdělávání v letech 1989-2017. Brno: Masarykova univerzita.
Seznam doporučené literatury
Janík, T. (2013). Od reformy kurikula k produktivní kultuře vyučování a učení. Pedagogická orientace, 23(5), 634–663.
Moss, A. (2019). Curriculum Development in Elementary Education. Waltham Abbey: ED-Tech Press.
Pešková, K., Janko, T., Janík, T., & Spurná, M. (2018). Proměny postojů učitelů ke kurikulární reformě a jejímu zavádění. Orbis scholae, 12(1), 69–93.
Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., & Knecht, P. (2017). Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita.
Tupý, J. (2018). Tvorba kurikulárních dokumentů v České republice: historicko-analytický pohled na přípravu kurikulárních dokumentů pro základní vzdělávání v letech 1989-2017. Brno: Masarykova univerzita.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovou práci adekvátně. Vedoucí práce se vyjádřila k náročnosti zpracování tématu. Vedoucí práce pozitivně hodnotí teoretickou část práce. Jako vydařenou shledává analýzu výzkumného problému, avšak limity nachází v syntéze. Vedoucí oceňuje výzkumnou část, kde autorka proukazuje kreativitu při tvorbě kategorií. Oponentka práce se vyjádřila k teoretické části práce, která mohla být více do hloubky propracována. Oponentka práce velmi kladně hodnotí názvy subkategorií. Po formální stránce se v práci vyskytují limity ve stylistice. Vedoucí práce položila jednu otázku. Dotaz se orientoval na realizaci rozhovoru. Studentka dokázala adekvátně odpovědět. Oponentka položila dvě otázky. První otázka se týkala tvorby otázek do rozhovoru. Druhá otázka se zaměřovala na scénář rozhovoru. Studentka odpověděla s menší dopomocí. Proběhla diskuze komise. Doc. Janíková se vyjádřila k realizaci rozhovoru.