Diplomová práce s názvem "Kyberšikana v prostředí ZŠ s ohledem na děti mladšího školního věku" nepojednává pouze o kyberšikaně, ale i o šikaně, která je s ní úzce spojena. Vzhledem k rozmachu a běžné dostupnosti telekomunikačních prostředků jé téma kyberšikana čím dál častější na všech základních školách a je globálním problémem. Teoretická část popisuje základní poznatky a vymezení o šikaně i kyberšikaně, stručnou prevenci a také význam minimálních preventivních programů. Diplomová práce je zaměřena kvantitativně a byla prováděna za pomocí dotazníkového šetření a také analýzy minimálních preventivních programů zkoumaných škol. Cílem empirické části je zjistit výskyt a také osobní zkušenost žáků mladšího školního věku s šikanou a kyberšikanou a také nahlédnout na aktivity minimálních preventivních programů, které jsou vázány na mladší školní věk dětí.
Anotace v angličtině
The diploma thesis entitled "Cyberbullying in the primary school environment with regard to children of younger school age" does not only discuss cyberbullying, but also bullying, which is closely related to it. Due to the growth and common availability of telecommunication means, the topic of cyberbullying is becoming more and more common in all elementary schools and is a global problem. The theoretical part describes basic knowledge and definitions of bullying and cyberbullying, brief prevention and also the importance of minimal prevention programs. The diploma thesis is quantitatively focused and was carried out with the help of a questionnaire survey as well as an analysis of the minimal preventive programs of the examined schools. The aim of the empirical part is to find out the incidence and also the personal experience of younger schoolaged pupils with bullying and cyberbullying, as well as to look into the activities of minimal preven-tive programs that are linked to younger schoolaged children.
Klíčová slova
šikana, kyberšikana, minimální preventivní program
Klíčová slova v angličtině
bullying, cyberbullying, minimum prevention program
Rozsah průvodní práce
101 s. (114 872)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce s názvem "Kyberšikana v prostředí ZŠ s ohledem na děti mladšího školního věku" nepojednává pouze o kyberšikaně, ale i o šikaně, která je s ní úzce spojena. Vzhledem k rozmachu a běžné dostupnosti telekomunikačních prostředků jé téma kyberšikana čím dál častější na všech základních školách a je globálním problémem. Teoretická část popisuje základní poznatky a vymezení o šikaně i kyberšikaně, stručnou prevenci a také význam minimálních preventivních programů. Diplomová práce je zaměřena kvantitativně a byla prováděna za pomocí dotazníkového šetření a také analýzy minimálních preventivních programů zkoumaných škol. Cílem empirické části je zjistit výskyt a také osobní zkušenost žáků mladšího školního věku s šikanou a kyberšikanou a také nahlédnout na aktivity minimálních preventivních programů, které jsou vázány na mladší školní věk dětí.
Anotace v angličtině
The diploma thesis entitled "Cyberbullying in the primary school environment with regard to children of younger school age" does not only discuss cyberbullying, but also bullying, which is closely related to it. Due to the growth and common availability of telecommunication means, the topic of cyberbullying is becoming more and more common in all elementary schools and is a global problem. The theoretical part describes basic knowledge and definitions of bullying and cyberbullying, brief prevention and also the importance of minimal prevention programs. The diploma thesis is quantitatively focused and was carried out with the help of a questionnaire survey as well as an analysis of the minimal preventive programs of the examined schools. The aim of the empirical part is to find out the incidence and also the personal experience of younger schoolaged pupils with bullying and cyberbullying, as well as to look into the activities of minimal preven-tive programs that are linked to younger schoolaged children.
Klíčová slova
šikana, kyberšikana, minimální preventivní program
Klíčová slova v angličtině
bullying, cyberbullying, minimum prevention program
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury, která se zaměřuje na kyberšikanu.
Vymezení pojmů a teoretických východisek o kyberšikaně na ZŠ a vlivu internetu na žáky mladšího školního věku.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení výzkumného problému a cílů výzkumu.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkum pomocí dotazníků.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury, která se zaměřuje na kyberšikanu.
Vymezení pojmů a teoretických východisek o kyberšikaně na ZŠ a vlivu internetu na žáky mladšího školního věku.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení výzkumného problému a cílů výzkumu.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkum pomocí dotazníků.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Seznam doporučené literatury
Čech, O. (2017). Nebezpečí kyberšikany. České Budějovice: THEIA.
Eckertová, L. (2013). Bezpečnost dětí na internetu. Rádce zodpovědného rodiče. Brno: Albatros media.
Hulanová, L. (2012). Internetová kriminalita páchaná na dětech. Praha: Triton.
Martínek, Z. (2015). Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada Publishing.
Mcguade, S., & Colt, J., & Meyer, N. (2009). Cyber Bullying: Protecting kids and adults from online bullies. Westport, Conn: Praeger Publishers.
Seznam doporučené literatury
Čech, O. (2017). Nebezpečí kyberšikany. České Budějovice: THEIA.
Eckertová, L. (2013). Bezpečnost dětí na internetu. Rádce zodpovědného rodiče. Brno: Albatros media.
Hulanová, L. (2012). Internetová kriminalita páchaná na dětech. Praha: Triton.
Martínek, Z. (2015). Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada Publishing.
Mcguade, S., & Colt, J., & Meyer, N. (2009). Cyber Bullying: Protecting kids and adults from online bullies. Westport, Conn: Praeger Publishers.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila adekvátně svou diplomovou práci. Vedoucí práce se pozitivně vyjádřil k teoretické části. Klíčové koncepty zde byly dostatečně rozpracovány. Výzkumnou část hodnotí také velmi pozitivně. Oponentka práce se vyjadřuje k povrchnímu zpracování teoretické části. Dále shledává několik limitů v části výzkumné. Vedoucí práce položil dvě otázky. První se týkala preventivního programu. Studentka odpověděla s drobnými nedostatky. Druhá otázka se orientovala na řešení kyberšikany a restorativní justici. Studentka dokázala samostatně odpovědět. Oponentka práce položila jednu otázku týkající se dopadu kyberšikany na žáka. Studentka odpověděla s nedostatky. Proběhla diskuze komise. Dr. Janiš položil doplňující dotaz. Studentka odpověděla s dopomocí. Dr. Navrátilová poukázala na potřebu anonymizace při tomto typu výzkumu.