Diplomová práce se zabývá tématem Podpora čtení v situaci společného čtení žáků prvního stupně základní školy. Společné čtení považujeme za interaktivní čtenářský zážitek, kdy dochází k využívání a rozvíjení čtenářských strategií. Důraz je kladen především na aktivnost a spolupráci ve dvojici žáků. Kvalitativně orientovaný výzkum si kladl za cíl identifikovat průběh společného čtení ve dvojici žáků v pátém ročníku. Dílčím cílem tohoto výzkumu bylo zjistit, jak si žáci při společném čtení ve dvojici pomáhají. Pro dosažení cílů byla zvolena metoda zúčastněného pozorování vyučovacích hodin a zároveň metoda hloubkového polostrukturovaného rozhovoru se žáky. Pro zpracování dat byla zvolena metoda otevřeného kódování. Výsledky šetření poukázaly na to, že společné čtení přináší žákům mnoho pozitiv. Dochází k posílení nejen dovedností, vzájemné komunikace a spolupráce, ale také k posílení vztahů mezi žáky.
Anotace v angličtině
The master thesis deals with the topic peer tutoring in the situation of shared reading of primary school pupils. We consider shared reading to be an interactive reading experience where reading strategies are used and developed. The emphasis is on activity and collaboration in pairs of pupils. This qualitative research aimed to identify the progression of shared reading in pairs of fifth grade students. A sub-objective of this research was to find out how pupils help each other when reading together in pairs. In order to achieve the objectives, the method of participant observation of lessons was chosen, along with an in-depth semi-structured interview with pupils. The open coding method was chosen to process the data. The results of the investigation indicated that collaborative reading brings many positives to pupils. Not only skills, communication and cooperation are strengthened, but also relationships between pupils are strengthened.
Klíčová slova
čtenářské strategie, společné čtení, peer tutoring
Klíčová slova v angličtině
reading strategies, shared reading, peer tutoring
Rozsah průvodní práce
83 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá tématem Podpora čtení v situaci společného čtení žáků prvního stupně základní školy. Společné čtení považujeme za interaktivní čtenářský zážitek, kdy dochází k využívání a rozvíjení čtenářských strategií. Důraz je kladen především na aktivnost a spolupráci ve dvojici žáků. Kvalitativně orientovaný výzkum si kladl za cíl identifikovat průběh společného čtení ve dvojici žáků v pátém ročníku. Dílčím cílem tohoto výzkumu bylo zjistit, jak si žáci při společném čtení ve dvojici pomáhají. Pro dosažení cílů byla zvolena metoda zúčastněného pozorování vyučovacích hodin a zároveň metoda hloubkového polostrukturovaného rozhovoru se žáky. Pro zpracování dat byla zvolena metoda otevřeného kódování. Výsledky šetření poukázaly na to, že společné čtení přináší žákům mnoho pozitiv. Dochází k posílení nejen dovedností, vzájemné komunikace a spolupráce, ale také k posílení vztahů mezi žáky.
Anotace v angličtině
The master thesis deals with the topic peer tutoring in the situation of shared reading of primary school pupils. We consider shared reading to be an interactive reading experience where reading strategies are used and developed. The emphasis is on activity and collaboration in pairs of pupils. This qualitative research aimed to identify the progression of shared reading in pairs of fifth grade students. A sub-objective of this research was to find out how pupils help each other when reading together in pairs. In order to achieve the objectives, the method of participant observation of lessons was chosen, along with an in-depth semi-structured interview with pupils. The open coding method was chosen to process the data. The results of the investigation indicated that collaborative reading brings many positives to pupils. Not only skills, communication and cooperation are strengthened, but also relationships between pupils are strengthened.
Klíčová slova
čtenářské strategie, společné čtení, peer tutoring
Klíčová slova v angličtině
reading strategies, shared reading, peer tutoring
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na téma společného čtení žáků 1. stupně základní školy.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na využívaní podpory při společném čtení žáků 1. stupně základní školy.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím pozorování a polostrukturovaných rozhovorů se žáky ve vybrané ZŠ.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich následná interpretace.
Prezentace získaných výsledků, jejich shrnutí a formulace doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na téma společného čtení žáků 1. stupně základní školy.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na využívaní podpory při společném čtení žáků 1. stupně základní školy.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím pozorování a polostrukturovaných rozhovorů se žáky ve vybrané ZŠ.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich následná interpretace.
Prezentace získaných výsledků, jejich shrnutí a formulace doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
Burkins, J., & Yaris, K. (2016). Who’s Doing the Work? How to Say Less So Readers Can Do More. Portland, ME: Stenhouse Publishers.
Gonzalez, J. E., Pollard-Durodola, S., Simmons, D. C., Taylor, A. B., Davis, M. J., Fogarty, M., & Simmons, L. (2014). Enhancing preschool children's vocabulary: Effects of teacher talk before, during and after shared reading. Early Childhood Research Quarterly, 29(2), 214–226.
Honchell, B., & Schulz, M. (2012). Engaging Young Readers with Text through Shared Reading Experiences. Journal of Inquiry and Action in Education, 4(3), 59–67.
Švamberk-Šauerová, M. (2017). Využití vlivu vrstevníka (peer tutoringu) při rozvíjení čtenářství. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání, 2(1), 79–97.
Topping, K., Buchs, C., Duran, D., & Van Keer, H. (2017). Effective peer learning: From principles to practical implementation. New York: Routledge.
Seznam doporučené literatury
Burkins, J., & Yaris, K. (2016). Who’s Doing the Work? How to Say Less So Readers Can Do More. Portland, ME: Stenhouse Publishers.
Gonzalez, J. E., Pollard-Durodola, S., Simmons, D. C., Taylor, A. B., Davis, M. J., Fogarty, M., & Simmons, L. (2014). Enhancing preschool children's vocabulary: Effects of teacher talk before, during and after shared reading. Early Childhood Research Quarterly, 29(2), 214–226.
Honchell, B., & Schulz, M. (2012). Engaging Young Readers with Text through Shared Reading Experiences. Journal of Inquiry and Action in Education, 4(3), 59–67.
Švamberk-Šauerová, M. (2017). Využití vlivu vrstevníka (peer tutoringu) při rozvíjení čtenářství. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání, 2(1), 79–97.
Topping, K., Buchs, C., Duran, D., & Van Keer, H. (2017). Effective peer learning: From principles to practical implementation. New York: Routledge.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně představila svou diplomovou práci. Vedoucí práce pozitivně hodnotí teoretickou část, která podává solidní základ pro část výzkumnou. V rámci výzkumné části však autorka komplikovaně interpretuje získaná data. Oponentka práce hodnotí zajímavost tématu. Vyjadřuje se k teoretické části, kde absentuje analytický pohled v první kapitole práce, která je spíše deskriptivní. Hlavním limitem výzkumné části byla práce s daty ve smyslu formování kategorií a podkategorií, kterých je zbytečně mnoho vzhledem k získaným datům. Po formální stránce práce vykazuje gramatické a stylistické chyby. Vedoucí práce položila dvě otázky. První otázka se orientuje na peer-tutoring. Studentka dokázala adekvátně odpovědět. Druhá otázka se týkala uplatnění společného čtení. Studentka odpověděla s dopomocí. Oponentka práce položila dvě otázky. První otázka se orientovala na translaci pojmu peer-tutoring. Studentka odpověděla s nedostatky. Druhý dotaz byl zaměřen na charakteristiky sdíleného čtení. Studetnka odpověděla s drobnými nedostatky. Proběhla diskuze komise.