Diplomová práce na téma "Příčiny nekázně z perspektivy učitele základních škol" poukazuje na velké množství faktorů, které mohou zapříčinit neukázněné chování žáka. Teoretická část se zabývá samotným pojetím kázně a nekázně ve školním prostředí, příčinami nekázně a jejich řešení u žáků primárního vzdělávání.
Praktická část je věnována kvalitativnímu výzkumnému šetření, jehož cílem je zjistit příčiny nekázně žáků z perspektivy učitele 1. stupně základních škol. Dílčími cíli bylo popsat chápání nekázně učitelů, popsat proměny příčin nekázně žáků a práce učitelů s příčinami neukázněného chování. Pohledy nekázně učitelů jsou zkoumány prostřednictvím výzkumné metody nedokončené věty a Focus groups, které byly pomoci otevřeného kódování interpretovány. Učitelé se zdají mít různé pohledy na příčiny nekázně, ale shodují se na tom, že rodina hraje klíčovou roli při výchově žáků, které ovlivňuje jejich chování ve třídě.
Annotation in English
The thesis on "Causes of Discipline from the Perspective of an Elementary School Teacher" points out a large number of factors that can cause unruly behavior of a student. The theoretical part deals with the very concept of discipline and indiscipline in the school environment, the causes of indiscipline and their solutions in primary education pupils. The practical part is devoted to a qualitative research investigation aimed at finding out the causes of pupil indiscipline from the perspective of a primary school teacher. The sub objectives were to describe teachers' understanding of insubordination, to describe the changes in the causes of pupil insubordination and teachers' work with the causes of insubordination. Teachers' perspectives of teacher indiscipline are explored through the research method of incomplete sentences and focus groups, which were interpreted using open coding. Teachers appear to have different perspectives on the causes of indiscipline but agree that the family plays a key role in the education of students which influences their behaviour in the classroom.
Keywords
faktory nekázně, výchovné styly, problémové chování
Keywords in English
factors unruly, educational styles, problem behavior
Length of the covering note
70 s.
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce na téma "Příčiny nekázně z perspektivy učitele základních škol" poukazuje na velké množství faktorů, které mohou zapříčinit neukázněné chování žáka. Teoretická část se zabývá samotným pojetím kázně a nekázně ve školním prostředí, příčinami nekázně a jejich řešení u žáků primárního vzdělávání.
Praktická část je věnována kvalitativnímu výzkumnému šetření, jehož cílem je zjistit příčiny nekázně žáků z perspektivy učitele 1. stupně základních škol. Dílčími cíli bylo popsat chápání nekázně učitelů, popsat proměny příčin nekázně žáků a práce učitelů s příčinami neukázněného chování. Pohledy nekázně učitelů jsou zkoumány prostřednictvím výzkumné metody nedokončené věty a Focus groups, které byly pomoci otevřeného kódování interpretovány. Učitelé se zdají mít různé pohledy na příčiny nekázně, ale shodují se na tom, že rodina hraje klíčovou roli při výchově žáků, které ovlivňuje jejich chování ve třídě.
Annotation in English
The thesis on "Causes of Discipline from the Perspective of an Elementary School Teacher" points out a large number of factors that can cause unruly behavior of a student. The theoretical part deals with the very concept of discipline and indiscipline in the school environment, the causes of indiscipline and their solutions in primary education pupils. The practical part is devoted to a qualitative research investigation aimed at finding out the causes of pupil indiscipline from the perspective of a primary school teacher. The sub objectives were to describe teachers' understanding of insubordination, to describe the changes in the causes of pupil insubordination and teachers' work with the causes of insubordination. Teachers' perspectives of teacher indiscipline are explored through the research method of incomplete sentences and focus groups, which were interpreted using open coding. Teachers appear to have different perspectives on the causes of indiscipline but agree that the family plays a key role in the education of students which influences their behaviour in the classroom.
Keywords
faktory nekázně, výchovné styly, problémové chování
Keywords in English
factors unruly, educational styles, problem behavior
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o problematice nekázně žáků v primární edukaci.
Vymezení terminologie a teoretických východisek týkajících se příčin nekázně žáků v primární edukaci.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení výzkumného problému a cíle výzkumu.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím metody nedokončených vět a Focus groups s učiteli 1. stupně základních škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi základních škol.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o problematice nekázně žáků v primární edukaci.
Vymezení terminologie a teoretických východisek týkajících se příčin nekázně žáků v primární edukaci.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení výzkumného problému a cíle výzkumu.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím metody nedokončených vět a Focus groups s učiteli 1. stupně základních škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi základních škol.
Recommended resources
Bendl, S., Hanušová, J., & Linková, M. (2016). Žák s problémovým chováním: cesta institucionální pomoci. Praha: Triton.
Blegur, J. (2017). Students' behaviour of indiscipline syndrome in teaching and learning process. Journal of educational administration research and review. 7(2), 1–6. doi: https://doi.org/10.17509/earr.v1i2.
Buchtová, T. (2020). Kázeň a začínající učitel: faktory ovlivňující kázeň ve výuce začínajících učitelů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Čapek, R. (2014). Odměny a tresty ve školní praxi. Praha: Grada.
Mareš, J. (2018). Students' Indiscipline in the Classroom. Pedagogická orientace: Vědecký časopis České pedagogické společnosti, 1–28. doi: 10.5817/PedOr2018-4-556.
Mertin, V. (2013). Výchova bez trestů. Praha: Wolters Kluwer.
Recommended resources
Bendl, S., Hanušová, J., & Linková, M. (2016). Žák s problémovým chováním: cesta institucionální pomoci. Praha: Triton.
Blegur, J. (2017). Students' behaviour of indiscipline syndrome in teaching and learning process. Journal of educational administration research and review. 7(2), 1–6. doi: https://doi.org/10.17509/earr.v1i2.
Buchtová, T. (2020). Kázeň a začínající učitel: faktory ovlivňující kázeň ve výuce začínajících učitelů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Čapek, R. (2014). Odměny a tresty ve školní praxi. Praha: Grada.
Mareš, J. (2018). Students' Indiscipline in the Classroom. Pedagogická orientace: Vědecký časopis České pedagogické společnosti, 1–28. doi: 10.5817/PedOr2018-4-556.
Mertin, V. (2013). Výchova bez trestů. Praha: Wolters Kluwer.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka prezentovala adekvátně svou diplomovou práci. Vedoucí práce hodnotí pozitivně množství použitých zdrojů, nicméně studentka mohla použít více zdrojů zahraničních. Vedoucí práce oceňuje použitou výzkumnou metodu. Po formální stránce obsahuje práce gramatické chyby a překlepy. Oponentka považuje téma práce za zajímavé, avšak teoretická část vykazuje limity, a to zejména v hloubce analýzy klíčových konceptů pro práci. Oponentka se dále vyjadřuje k diskrepanci v cílech. Vedoucí práce položil dvě otázky. První otázka se orientovala na hlubší interpretaci získaných dat. Druhá otázka se týkala použité výzkumné metody. První otázka byla vztažena k doporučení pro praxi ze získaných zjištění. Druhá otázka se orientovala na rozšíření použitých metod, které mohly být ve výzkumu využity. Proběhla diskuze s komisí. Dr. Navrátilová okomentovala vnímání nekázně a její subjektivní pojetí v rámci předmětů.