Diplomová práce se zabývá využitím portfolia k diagnostikování žáků. Teoretická část vymezuje pojmy související s procesem diagnostikování, oblasti diagnostikování a diagnostickou kompetenci učitele na 1. stupni základní školy. Cílem teoretické části je vymezit teoretické poznatky o žákovském portfoliu, typech a využití v primárním vzdělávání. Empirická část práce je laděna do kvalitativního designu výzkumu. Cílem empirické části je popsat, jak učitelé využívají portfolio k diagnostikování žáků. Výzkum byl realizován s použitím metod polostrukturovaného interview s učiteli 1. stupně základní školy a obsahové analýzy žákovských portfolií. Výsledky poukazují na to, že portfolio
učitelé využívají k diagnostikování žáků spíše implicitně, primárním účelem je přehledné ukládání různých materiálů. Práce s žákovským portfoliem a jeho využití se ale odvíjí od přístupu učitele.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the use of the portfolio to diagnose pupils. The theoretical part defines the concepts related to the process of diagnosis, the areas of diagnostics and diagnostic competence of the 1st grade primary school teacher. The aim of the theoretical part is to define theoretical knowledge about the pupil portfolio, types and use in primary education. The empirical part is realized in the spirit of qualitative design. The aim of the empirical part is to describe how teachers use the portfolio to diagnose pupils. The research was carried out using the methods of interview with primary school teachers and content analysis of pupil's portfolios. The results show that teachers use portfolios to diagnose pupils rather implicitly, the primary purpose of the portfolio is the clear storage of various materials. Working with the pupil portfolio and its use, however, depends on the teacher's approach.
Diplomová práce se zabývá využitím portfolia k diagnostikování žáků. Teoretická část vymezuje pojmy související s procesem diagnostikování, oblasti diagnostikování a diagnostickou kompetenci učitele na 1. stupni základní školy. Cílem teoretické části je vymezit teoretické poznatky o žákovském portfoliu, typech a využití v primárním vzdělávání. Empirická část práce je laděna do kvalitativního designu výzkumu. Cílem empirické části je popsat, jak učitelé využívají portfolio k diagnostikování žáků. Výzkum byl realizován s použitím metod polostrukturovaného interview s učiteli 1. stupně základní školy a obsahové analýzy žákovských portfolií. Výsledky poukazují na to, že portfolio
učitelé využívají k diagnostikování žáků spíše implicitně, primárním účelem je přehledné ukládání různých materiálů. Práce s žákovským portfoliem a jeho využití se ale odvíjí od přístupu učitele.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the use of the portfolio to diagnose pupils. The theoretical part defines the concepts related to the process of diagnosis, the areas of diagnostics and diagnostic competence of the 1st grade primary school teacher. The aim of the theoretical part is to define theoretical knowledge about the pupil portfolio, types and use in primary education. The empirical part is realized in the spirit of qualitative design. The aim of the empirical part is to describe how teachers use the portfolio to diagnose pupils. The research was carried out using the methods of interview with primary school teachers and content analysis of pupil's portfolios. The results show that teachers use portfolios to diagnose pupils rather implicitly, the primary purpose of the portfolio is the clear storage of various materials. Working with the pupil portfolio and its use, however, depends on the teacher's approach.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se pedagogického diagnostikování na 1. stupni základní školy.
Vymezení základní terminologie a teoretických východisek zaměřených na využití portfolia k diagnostikování žáků.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného problému a cílů výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím obsahové analýzy a rozhovoru s učiteli.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace získaných výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi základních škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se pedagogického diagnostikování na 1. stupni základní školy.
Vymezení základní terminologie a teoretických východisek zaměřených na využití portfolia k diagnostikování žáků.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného problému a cílů výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím obsahové analýzy a rozhovoru s učiteli.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace získaných výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi základních škol.
Seznam doporučené literatury
Boyle, B., & Charles, M. (2014). Formative assessment for teaching and learning. London: Sage.
Gavora, P. (2015). Akí sú moji žiaci?: pedagogická diagnostika žiaka. Nitra: Enigma.
Mertin, V., & Krejčová, L. (2016). Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer.
Starý, K., & Laufková, V. (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál.
Václavík, A. (2014). Portfolio: Příběh učení žáka. Komenský, 139(2), 23–27.
Seznam doporučené literatury
Boyle, B., & Charles, M. (2014). Formative assessment for teaching and learning. London: Sage.
Gavora, P. (2015). Akí sú moji žiaci?: pedagogická diagnostika žiaka. Nitra: Enigma.
Mertin, V., & Krejčová, L. (2016). Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer.
Starý, K., & Laufková, V. (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál.
Václavík, A. (2014). Portfolio: Příběh učení žáka. Komenský, 139(2), 23–27.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila adekvátně svou diplomovou práci. Vedoucí práce se vyjádřil k limitům teoretické části. Výzkumná část práce vykazovala rovněž nedostatky, avšak oceňuje spolupráci se studentkou. Oponentka práce se vyjádřila k aktuálnosti tématu. Teoretická část vykazovala nadpočet kapitol, nicméně výzkumná část byla velmi dobře zpracována. Disproporce byly shledávány ve formulacích cílů. Oponentka vyzdvihuje popis sběru dat. Vedoucí práce položil dvě otázky, týkající se přípravy učitelů na práci s diagnostickým portfoliem. Studentka odpověděla samostatně. Druhá otázka se orientovala na diagnostikování sociálních vztahů ve třídě. Studentka odpověděla adekvátně. Oponentka práce položila otázku orientující se na distinkci objektů a oblastí pedagogické diagnostiky. Studentka odpověděla s menší dopomocí. Druhá otázka se týkala cílů a jejich návaznosti s tématem práce. Studentka odpověděla samostatně. Třetí otázka oponentky se orientovala na výběr portfolií. Studentka dokázala na otázku odpovědět. Proběhla diskuze komise.