Nekázeň je považována za běžnou součást výuky a školních dnů, proto cílem diplomové práce je odkrýt, jak učitelé vnímají nekázeň žáků na prvním stupni základní školy. Teoretická část objasňuje východiska nekázně a problémového žáka. Na vzorku deseti učitelů byl realizován výzkum prostřednictvím metod pozorování a rozhovoru, který odhalil subjektivní pohledy na problematiku nekázně. Zjištění předkládají angažovanou práci učitelů s nekázní, ale zároveň nerespektování individuálních zvláštností žáků. Projevy nekázně nerozlišují s ohledem na žáky, ale staví na vlastních zkušenostech, dlouholeté praxi a své osobní hranici tolerance.
Anotace v angličtině
Indiscipline is considered a common part of teaching and school days, so the aim of this thesis is to uncover how teachers perceive student indiscipline in the first stage of elementary school. The theoretical part clarifies the basis of indiscipline and problematic students.
A sample of ten teachers was studied through observation and interviews, which revealed subjective views on the issue of indiscipline. The findings present the committed work of teachers with indiscipline but also the lack of respect for individual student peculiarities. They do not distinguish expressions of indiscipline based on students but rather on their own experience, long-term practice, and personal tolerance limit.
Klíčová slova
školní nekázeň, problémový žák, autorita učitele
Klíčová slova v angličtině
school indiscipline, problematic student, teacher's authority
Rozsah průvodní práce
88 s. (162 515 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Nekázeň je považována za běžnou součást výuky a školních dnů, proto cílem diplomové práce je odkrýt, jak učitelé vnímají nekázeň žáků na prvním stupni základní školy. Teoretická část objasňuje východiska nekázně a problémového žáka. Na vzorku deseti učitelů byl realizován výzkum prostřednictvím metod pozorování a rozhovoru, který odhalil subjektivní pohledy na problematiku nekázně. Zjištění předkládají angažovanou práci učitelů s nekázní, ale zároveň nerespektování individuálních zvláštností žáků. Projevy nekázně nerozlišují s ohledem na žáky, ale staví na vlastních zkušenostech, dlouholeté praxi a své osobní hranici tolerance.
Anotace v angličtině
Indiscipline is considered a common part of teaching and school days, so the aim of this thesis is to uncover how teachers perceive student indiscipline in the first stage of elementary school. The theoretical part clarifies the basis of indiscipline and problematic students.
A sample of ten teachers was studied through observation and interviews, which revealed subjective views on the issue of indiscipline. The findings present the committed work of teachers with indiscipline but also the lack of respect for individual student peculiarities. They do not distinguish expressions of indiscipline based on students but rather on their own experience, long-term practice, and personal tolerance limit.
Klíčová slova
školní nekázeň, problémový žák, autorita učitele
Klíčová slova v angličtině
school indiscipline, problematic student, teacher's authority
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti nekázně žáků ve školním prostředí.
Vymezení terminologie a teoretických východisek o projevech nekázně žáků v primárním vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím pozorování a interview.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti nekázně žáků ve školním prostředí.
Vymezení terminologie a teoretických východisek o projevech nekázně žáků v primárním vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím pozorování a interview.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Seznam doporučené literatury
Buchtová, T. (2020). Kázeň a začínající učitel: faktory ovlivňující kázeň ve výuce začínajících učitelů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Holeček, V. (2014). Psychologie v učitelské praxi. Praha: Grada.
Mareš, J. (2018). Students' Indiscipline in the Classroom. Pedagogická Orientace, 28(4), 556–598.
Silva, A.M.P.M., Negreiros, F., & Albano, R.M. (2017). Indiscipline at public school: Teachers’ conceptions on causes and intervention. International Journal of Research in Education and Science (IJRES), 3(1), 1–10.
Tesařová, M. (2016). Jak na žáky: zvládání náročných situací ve třídě. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Buchtová, T. (2020). Kázeň a začínající učitel: faktory ovlivňující kázeň ve výuce začínajících učitelů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Holeček, V. (2014). Psychologie v učitelské praxi. Praha: Grada.
Mareš, J. (2018). Students' Indiscipline in the Classroom. Pedagogická Orientace, 28(4), 556–598.
Silva, A.M.P.M., Negreiros, F., & Albano, R.M. (2017). Indiscipline at public school: Teachers’ conceptions on causes and intervention. International Journal of Research in Education and Science (IJRES), 3(1), 1–10.
Tesařová, M. (2016). Jak na žáky: zvládání náročných situací ve třídě. Praha: Portál.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala adekvátně svou diplomovou práci. Vedoucí práce se pozitivně vyjádřil k motivaci a zodpovědnosti studentky. Shledává teoretickou část jako solidní základ pro část výzkumnou. Část výzkumná splnila stanovené cíle. Oponentka práce se vyjádřila k disproporcím v rámci teoretické části. Pozitivně zhodnotila diskuzi a doporučení pro praxi. Oponentka práce poukazovala na formální nedostatky, které se místy v práci objevují, avšak nenarušují celkový dojem z práce. Dr. Pacholík položil otázky orientující se na motivaci žáků. Studentka odpověděla s drobnou dopomocí. Oponentka práce položila dotaz týkající se doporučení pro praxi. Studentka odpověděla adekvátně. Oponentka práce vznesla dotaz orientující se na praktický rozměr doporučení z výzkumu, která byla definována studentkou v závěru práce. Studentka odpověděla s drobnými nedostatky. Doc. Najvar komentoval nekázeň a její vnímání žáky. Proběhla diskuze komise.