Diplomová práce, která nese název Digitální gramotnost jako součást primárního vzdělávání, si dává za hlavní cíl přiblížit problematiku digitální gramotnosti a využívání digitálních technologií ve výuce na 1. stupni základní školy. Teoretická část diplomové práce se věnuje digitální gramotnosti a digitálním technologiím obecně a také jejich zařazením do vyučování na základní škole. Práce dále popisuje využívání digitálních technologií a digitálních kompetencí učiteli a žáky, formy vyučování a učební metody. V neposlední řadě práce zahrnuje postavení digitální gramotnosti v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Praktická část se věnuje dotazníkovému šetření, které bylo určeno pro učitele 1. stupně základních škol, a jehož cílem bylo určit zastoupení digitální gramotnosti a míru využívání digitálních technologií na prvním stupni základních škol.
Anotace v angličtině
ABSTRACT
The diploma thesis is titled Digital literacy as a part of primary education has as main goal to approach problems of digital literacy and in use of digital technologies in teaching at the primary school. Teoretical part of thesis has its focus on digital literacy and digital technology generally and its part in education on elementary school. Thesis also describes exploitation of digital technology and digital competence by teachers and students, types of education and teaching methods. Last but not least thesis includes position of digital literacy in general education program for basic education. Practical part of thesis devotes questionnaire inquiries which was intendet for teachers in the first stage of elementary school and its goal was to appoint on digital literacy and ration of exploitation of digital technology on the first stage of elementary school.
digital literacy, digital competence, digital technology, electronic learning materials
Rozsah průvodní práce
83
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce, která nese název Digitální gramotnost jako součást primárního vzdělávání, si dává za hlavní cíl přiblížit problematiku digitální gramotnosti a využívání digitálních technologií ve výuce na 1. stupni základní školy. Teoretická část diplomové práce se věnuje digitální gramotnosti a digitálním technologiím obecně a také jejich zařazením do vyučování na základní škole. Práce dále popisuje využívání digitálních technologií a digitálních kompetencí učiteli a žáky, formy vyučování a učební metody. V neposlední řadě práce zahrnuje postavení digitální gramotnosti v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Praktická část se věnuje dotazníkovému šetření, které bylo určeno pro učitele 1. stupně základních škol, a jehož cílem bylo určit zastoupení digitální gramotnosti a míru využívání digitálních technologií na prvním stupni základních škol.
Anotace v angličtině
ABSTRACT
The diploma thesis is titled Digital literacy as a part of primary education has as main goal to approach problems of digital literacy and in use of digital technologies in teaching at the primary school. Teoretical part of thesis has its focus on digital literacy and digital technology generally and its part in education on elementary school. Thesis also describes exploitation of digital technology and digital competence by teachers and students, types of education and teaching methods. Last but not least thesis includes position of digital literacy in general education program for basic education. Practical part of thesis devotes questionnaire inquiries which was intendet for teachers in the first stage of elementary school and its goal was to appoint on digital literacy and ration of exploitation of digital technology on the first stage of elementary school.
digital literacy, digital competence, digital technology, electronic learning materials
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se digitální gramotnosti v primárním vzdělávání.
Vymezení teoretických základů zaměřených na digitální gramotnost v primárním vzdělávání.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku pro učitele 1. stupně ZŠ.
Zpracování a vyhodnocení získaných odpovědí z dotazníku.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se digitální gramotnosti v primárním vzdělávání.
Vymezení teoretických základů zaměřených na digitální gramotnost v primárním vzdělávání.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku pro učitele 1. stupně ZŠ.
Zpracování a vyhodnocení získaných odpovědí z dotazníku.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů.
Seznam doporučené literatury
Blair, S. L., Claster, P. N., & Claster, S. M. (2015). Technology and youth: growing up in a digital world. Bingley: Emerald.
Danby, S. J., Fleer, M., Davidson, Ch., & Hatzigianni, M. (2018). Digital childhoods: technologies and children's everyday lives. Singapore: Springer.
Kalaš, I. (2011). Spoznávame potenciál digitálních technológií v predprimárnom vzdelávaní. Bratislava: Ústav informácií a prognóz školstva.
Kalaš, J., Kabátová, M., Brestenská, B., Guľaša, R., Chalachánová, M., Palúchová, K. …Winczer, M. (2013). Premeny školy v digitálnom veku. Bratislava: SPN - Mladé letá, s.r.o.
Maňenová, M. (2009). Učitel primárního vzdělávání ve vztahu k ICT: (výzkum současného stavu): monografie. Hradec Králové: Gaudeamus.
Stašová, L., Slaninová, G., & Junová, I. (2015). Nová generace: vybrané aspekty socializace a výchovy současných dětí a mládeže v kontextu medializované společnosti. Hradec Králové: Gaudeamus.
Sullivan, F. R. (2017). Creativity, technology and learning: theory for classroom practice. New York: Routledge.
Seznam doporučené literatury
Blair, S. L., Claster, P. N., & Claster, S. M. (2015). Technology and youth: growing up in a digital world. Bingley: Emerald.
Danby, S. J., Fleer, M., Davidson, Ch., & Hatzigianni, M. (2018). Digital childhoods: technologies and children's everyday lives. Singapore: Springer.
Kalaš, I. (2011). Spoznávame potenciál digitálních technológií v predprimárnom vzdelávaní. Bratislava: Ústav informácií a prognóz školstva.
Kalaš, J., Kabátová, M., Brestenská, B., Guľaša, R., Chalachánová, M., Palúchová, K. …Winczer, M. (2013). Premeny školy v digitálnom veku. Bratislava: SPN - Mladé letá, s.r.o.
Maňenová, M. (2009). Učitel primárního vzdělávání ve vztahu k ICT: (výzkum současného stavu): monografie. Hradec Králové: Gaudeamus.
Stašová, L., Slaninová, G., & Junová, I. (2015). Nová generace: vybrané aspekty socializace a výchovy současných dětí a mládeže v kontextu medializované společnosti. Hradec Králové: Gaudeamus.
Sullivan, F. R. (2017). Creativity, technology and learning: theory for classroom practice. New York: Routledge.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svoji diplomovou práci. Vedoucí vytkl ilustrativní stránku a nevhodné ověření hypotéz. Oponent spatřoval rezervy v teoretické části ve vyhledávání zdrojů. V praktické části navrhl lepší propracování otázek k dotazníku. Studentka odpověděla na otázku týkající se využívání digitálních techonologií s doplňujícími otázkami. Druhá otázka byla zaměřena na důvody neochoty a nezájmu spolupráce ze strany učitelů. Studentka nedokázala popsat důvody.