- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
1. Teoretická část: Profesor Jiří Macák - Postupy vzniku autorských projektů
2. Praktická část: Kamera u audiovizuálního díla v minimální délce 20 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV, nebo kamera u souboru audiovizuálních děl oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV, nebo projektová část (realizovaná prostřednictvím metody výzkumu uměním). viz Zásady pro vypracování
Hlavní téma v angličtině
Professor Jiří Macák - Procedures for creating visual projects
Název dle studenta
Kameraman Jiří Macák:
Postupy vzniku autorských projektů
Název dle studenta v angličtině
Cinematographer Jiří Macák:
The Process of Creating Authorial Projects
Diplomová práce pojednává o práci kameramana Jiřího Macáka, se zaměřením na tři jeho filmy a jejich obrazovou dramaturgii. Jsou jimi jeho debut Konec srpna v hotelu Ozon (1966), známé a nezapomenutelné Slavnosti Sněženek (1983) a jeden z jeho posledních filmů Pevnost (1994). Přestože filmy dělí několik let, spojuje je Macákův autorský přístup k obrazu. V práci jsou uvedené filmy analyzovány s důrazem vnímání diváka a jeho ovlivňování filmovým obrazem.
Anotace v angličtině
The master's thesis focuses on the work of cinematographer Jiří Macák, with a particular emphasis on three of his films and their visual dramaturgy. These films are his debut Late August at the Hotel Ozone (1966), the well-known comedy The Snowdrop Festival (1983), and one of his later films, The Fortress (1994). Despite the span of several years between the films, they are connected by Macák's distinctive authorial approach to the image. The thesis analyzes these films with an emphasis on the viewer's perception and the influence of the cinematic image.
Klíčová slova
Jiří Macák, Slavnosti Sněženek, Pevnost, Konec srpna v hotelu Ozon, obrazová dramaturgie, kameraman, film
Klíčová slova v angličtině
Jiri Macak, The Snowdrop Festival, , The Fortress, Late August at the Hotel Ozone, visual dramaturgy, cinematographer, film
Rozsah průvodní práce
71
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pojednává o práci kameramana Jiřího Macáka, se zaměřením na tři jeho filmy a jejich obrazovou dramaturgii. Jsou jimi jeho debut Konec srpna v hotelu Ozon (1966), známé a nezapomenutelné Slavnosti Sněženek (1983) a jeden z jeho posledních filmů Pevnost (1994). Přestože filmy dělí několik let, spojuje je Macákův autorský přístup k obrazu. V práci jsou uvedené filmy analyzovány s důrazem vnímání diváka a jeho ovlivňování filmovým obrazem.
Anotace v angličtině
The master's thesis focuses on the work of cinematographer Jiří Macák, with a particular emphasis on three of his films and their visual dramaturgy. These films are his debut Late August at the Hotel Ozone (1966), the well-known comedy The Snowdrop Festival (1983), and one of his later films, The Fortress (1994). Despite the span of several years between the films, they are connected by Macák's distinctive authorial approach to the image. The thesis analyzes these films with an emphasis on the viewer's perception and the influence of the cinematic image.
Klíčová slova
Jiří Macák, Slavnosti Sněženek, Pevnost, Konec srpna v hotelu Ozon, obrazová dramaturgie, kameraman, film
Klíčová slova v angličtině
Jiri Macak, The Snowdrop Festival, , The Fortress, Late August at the Hotel Ozone, visual dramaturgy, cinematographer, film
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 30 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže).
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu.
2. Praktická část:
1) Kamera u audiovizuálního díla v minimální délce 20 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
2) Kamera u souboru audiovizuálních děl oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
3) Projektová část (realizovaná prostřednictvím metody výzkumu uměním). Předložit veškeré materiály, které sloužily pro vývoj a přípravu absolventského projektu (např. fotografie z obhlídek, kamerové zkoušky, technický scénář, explikace apod.) a doplnit je rozborem, resp. úvahou - srovnáním, jak by autor - kameraman postupoval při vytvoření díla, pokud by se projekt snímal černobíle nebo barevně. Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba.
Další požadované materiály praktické části:
a) Upoutávka, teaser či trailer na předložené audiovizuální dílo (var. 1 a 2).
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah 2 normostrany (var. 1, 2, 3).
c) Anotace (var. 1, 2, 3).
d) Technický scénář (var. 1).
e) Štábová listina (var. 1, 2).
V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta Produkce, je nutné dodržet doložení požadovaných materiálu a - h dle zadání specializace Produkce. Tato data odevzdává za projekt vždy jeden člověk. Nezbytná je konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy dle Výrobní knihy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o diplomové práci studenta".
Uložení na NAS:
Ve složce na NAS-AAV, označené "Bakalářská / Magisterská práce" uložte:
1. Teoretickou práci ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) dle specifikací výše.
2. Vytvořte podsložku Praktická práce, která bude obsahovat materiály částí a- h. Řádně nazvaný film/absolventské dílo odevzdávejte ve formátech splňujících vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací.
3. Vytvořte podsložku s názvem Katalog, která bude obsahovat "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně": 10 kusů obrazové dokumentace praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
1. Teoretická část:
2. Praktická část:
Kamera u audiovizuálního díla v minimální délce 20 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 30 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže).
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu.
2. Praktická část:
1) Kamera u audiovizuálního díla v minimální délce 20 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
2) Kamera u souboru audiovizuálních děl oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
3) Projektová část (realizovaná prostřednictvím metody výzkumu uměním). Předložit veškeré materiály, které sloužily pro vývoj a přípravu absolventského projektu (např. fotografie z obhlídek, kamerové zkoušky, technický scénář, explikace apod.) a doplnit je rozborem, resp. úvahou - srovnáním, jak by autor - kameraman postupoval při vytvoření díla, pokud by se projekt snímal černobíle nebo barevně. Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba.
Další požadované materiály praktické části:
a) Upoutávka, teaser či trailer na předložené audiovizuální dílo (var. 1 a 2).
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah 2 normostrany (var. 1, 2, 3).
c) Anotace (var. 1, 2, 3).
d) Technický scénář (var. 1).
e) Štábová listina (var. 1, 2).
V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta Produkce, je nutné dodržet doložení požadovaných materiálu a - h dle zadání specializace Produkce. Tato data odevzdává za projekt vždy jeden člověk. Nezbytná je konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy dle Výrobní knihy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o diplomové práci studenta".
Uložení na NAS:
Ve složce na NAS-AAV, označené "Bakalářská / Magisterská práce" uložte:
1. Teoretickou práci ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) dle specifikací výše.
2. Vytvořte podsložku Praktická práce, která bude obsahovat materiály částí a- h. Řádně nazvaný film/absolventské dílo odevzdávejte ve formátech splňujících vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací.
3. Vytvořte podsložku s názvem Katalog, která bude obsahovat "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně": 10 kusů obrazové dokumentace praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
1. Teoretická část:
2. Praktická část:
Kamera u audiovizuálního díla v minimální délce 20 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
Seznam doporučené literatury
PTÁČEK, Luboš. Panorama českého filmu. Olomouc: Rubico, 2000. ISBN 80-858-3954-7.
LUKEŠ, Jan a Ivana LUKEŠOVÁ, ed. Variace na Drahomíru Vihanovou: (* 31.7.1930). Plzeň: Dominik centrum, 2010. Finále.
MAZUREK, Ferdinand. JIŘÍ MACÁK - KAMERAMAN. Praha, 2007. Diplomová. FILMOVÁ A TELEVIZNÍ FAKULTA AMU KATEDRA KAMERY. Vedoucí práce Prof. Jaromír Šofr.
BLACKLOW, Laura. New Dimensions in Photo Processes: A Step-by-Step Manual for Alternative Techniques. 5. London: Routledge, 2018. ISBN 9781138632837.
Seznam doporučené literatury
PTÁČEK, Luboš. Panorama českého filmu. Olomouc: Rubico, 2000. ISBN 80-858-3954-7.
LUKEŠ, Jan a Ivana LUKEŠOVÁ, ed. Variace na Drahomíru Vihanovou: (* 31.7.1930). Plzeň: Dominik centrum, 2010. Finále.
MAZUREK, Ferdinand. JIŘÍ MACÁK - KAMERAMAN. Praha, 2007. Diplomová. FILMOVÁ A TELEVIZNÍ FAKULTA AMU KATEDRA KAMERY. Vedoucí práce Prof. Jaromír Šofr.
BLACKLOW, Laura. New Dimensions in Photo Processes: A Step-by-Step Manual for Alternative Techniques. 5. London: Routledge, 2018. ISBN 9781138632837.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, portréty
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předsedkyně komise doc. Janíková ve 12:45 vítá studenta u obhajob jeho absolventských prací. Sdělí mu strukturu obhajob, student spouští svou prezentaci a ujímá se slova.
Nejprve představuje téma a závěry své teoretické diplomové práce, v prezentaci jsou ukázky unikátní komunikace prof. Macáka s režisérkou Vihanovou. Komise se seznamuje s posudky vedoucího práce M. Štěpánka, student reaguje na otázky z posudku. Komise se dále seznamuje s oponentským posudkem Mgr. P. Koblovského. Student má otázkyi z toho posudku ve své prezentaci a připravenými promyšlenými formulacemi na ně reaguje a odpovídá na položené dotazy. Student obhajuje svá východiska, dokáže se korigovat a vyhnout se nesprávnému spojení "hlavní protagonista" a použije hlavní hrdina. M. Štěánek ještě doplňuje, že se v tuhle chvíli jedná s Kateřinou Svatoňovou o zpracování archivu a vydání monografie o slavném kameramanovi.
Doc. Janíková posouvá průběh obhajob dále, přecházíme k praktické diplomové práci, kteoru je dokumentární film Štít maličký. Student stručně představí genezi vzniku filmu. Následně se komise seznamuje s posudkem vedoucího práce M. Štěpánka. Na otázky z posudku student reaguje a vysvětuje svoj volby a východiska. Následně komisi čte posudek oponent práce dr. Liebenberger. Student je na otázky z posudku připraven a obhajuje své tvůrčí postupy.
Na závěr obhajob pouští student trailer.
Předsedkyně komise doc. Janíková obhajoby končí ve 13:20 a všichni se loučí.