- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
1. Teoretická část: Martin Štrba a jeho spolupráce s režisérem Martinem Šulíkem a režisérkou Agnieszkou Holland
2. Praktická část: Kamera u audiovizuálního díla v minimální délce 20 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV, nebo kamera u souboru audiovizuálních děl oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV, nebo projektová část (realizovaná prostřednictvím metody výzkumu uměním). viz Zásady pro vypracování
Hlavní téma v angličtině
Martin Štrba and his Collaboration with Director Martin Šulík and Director Agnieszka Holland
Název dle studenta
Martin Štrba a jeho spolupráce s režisérem Martinom Šulíkom a režisérkou Agnieszkou Holland
Název dle studenta v angličtině
Martin Štrba and his Collaboration with Director Martin Šulík and Director Agnieszka Holland
Táto diplomová práca sa zaoberá tvorbou kameramana Martina Štrbu, ktorý u nás patrí medzi špičku vo svojom obore. Práca sa zameriava primárne na jeho spoluprácu s režisérom Martinom Šulíkom na filme Záhrada, na spoluprácu s režisérkou Agnieszkou Holland na filme Šarlatán, a na prácu na jeho režijnom debute, dokumentárnom filme vlna vs. breh. Na konkrétnych príkladoch tak s pomocou výrazových prostriedkov kameramana analyzuje dramaturgický prístup k jednotlivým filmom. Cieľom diplomovej práce je tak nahliadnuť na prácu Martina Štrbu z perspektívy jeho dlhoročnej kariéry, rôznorodosti žánrov a spôsobom akým nad samotnou tvorbou uvažuje on sám a zároveň v spojení s režijnou zložkou.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the work of cinematographer Martin Štrba, who is one of the top in his field in our country. The thesis focuses primarily on his collaboration with director Martin Šulík on the movie The Garden, on collaboration with director Agnieszka Holland on the movie Charlatan, and on his debute, as a director, the movie wave vs. shore. Using specific examples, it analyzes the dramaturgical approach to individual films. The goal of the thesis is to look into the work of Martin Štrba from the perspective of his long career, the diversity of genres and the way of thinking about the work itself and also in connection with director.
Klíčová slova
Martin Štrba, Martin Šulík, Agnieszka Holland, Záhrada, Šarlatán, vlna vs. breh, kamera, dramaturgia snímania, kinematografia, autorská sloboda
Klíčová slova v angličtině
Martin Štrba, Martin Šulík, Agnieszka Holland, The Garden, Charlatan, wave vs. shore, camera, dramaturgy of motion picture, cinematography, author's freedom
Rozsah průvodní práce
67
Jazyk
SK
Anotace
Táto diplomová práca sa zaoberá tvorbou kameramana Martina Štrbu, ktorý u nás patrí medzi špičku vo svojom obore. Práca sa zameriava primárne na jeho spoluprácu s režisérom Martinom Šulíkom na filme Záhrada, na spoluprácu s režisérkou Agnieszkou Holland na filme Šarlatán, a na prácu na jeho režijnom debute, dokumentárnom filme vlna vs. breh. Na konkrétnych príkladoch tak s pomocou výrazových prostriedkov kameramana analyzuje dramaturgický prístup k jednotlivým filmom. Cieľom diplomovej práce je tak nahliadnuť na prácu Martina Štrbu z perspektívy jeho dlhoročnej kariéry, rôznorodosti žánrov a spôsobom akým nad samotnou tvorbou uvažuje on sám a zároveň v spojení s režijnou zložkou.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the work of cinematographer Martin Štrba, who is one of the top in his field in our country. The thesis focuses primarily on his collaboration with director Martin Šulík on the movie The Garden, on collaboration with director Agnieszka Holland on the movie Charlatan, and on his debute, as a director, the movie wave vs. shore. Using specific examples, it analyzes the dramaturgical approach to individual films. The goal of the thesis is to look into the work of Martin Štrba from the perspective of his long career, the diversity of genres and the way of thinking about the work itself and also in connection with director.
Klíčová slova
Martin Štrba, Martin Šulík, Agnieszka Holland, Záhrada, Šarlatán, vlna vs. breh, kamera, dramaturgia snímania, kinematografia, autorská sloboda
Klíčová slova v angličtině
Martin Štrba, Martin Šulík, Agnieszka Holland, The Garden, Charlatan, wave vs. shore, camera, dramaturgy of motion picture, cinematography, author's freedom
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 30 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže).
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu.
2. Praktická část:
1) Kamera u audiovizuálního díla v minimální délce 20 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
2) Kamera u souboru audiovizuálních děl oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
3) Projektová část (realizovaná prostřednictvím metody výzkumu uměním). Předložit veškeré materiály, které sloužily pro vývoj a přípravu absolventského projektu (např. fotografie z obhlídek, kamerové zkoušky, technický scénář, explikace apod.) a doplnit je rozborem, resp. úvahou - srovnáním, jak by autor - kameraman postupoval při vytvoření díla, pokud by se projekt snímal černobíle nebo barevně. Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba.
Další požadované materiály praktické části:
a) Upoutávka, teaser či trailer na předložené audiovizuální dílo (var. 1 a 2).
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah 2 normostrany (var. 1, 2, 3).
c) Anotace (var. 1, 2, 3).
d) Technický scénář (var. 1).
e) Štábová listina (var. 1, 2).
V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta Produkce, je nutné dodržet doložení požadovaných materiálu a - h dle zadání specializace Produkce. Tato data odevzdává za projekt vždy jeden člověk. Nezbytná je konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy dle Výrobní knihy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o diplomové práci studenta".
Uložení na NAS:
Ve složce na NAS-AAV, označené "Bakalářská / Magisterská práce" uložte:
1. Teoretickou práci ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) dle specifikací výše.
2. Vytvořte podsložku Praktická práce, která bude obsahovat materiály částí a- h. Řádně nazvaný film/absolventské dílo odevzdávejte ve formátech splňujících vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací.
3. Vytvořte podsložku s názvem Katalog, která bude obsahovat "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně": 10 kusů obrazové dokumentace praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
1. Teoretická část:
2. Praktická část:
Kamera u audiovizuálního díla v minimální délce 20 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 30 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže).
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu.
2. Praktická část:
1) Kamera u audiovizuálního díla v minimální délce 20 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
2) Kamera u souboru audiovizuálních děl oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
3) Projektová část (realizovaná prostřednictvím metody výzkumu uměním). Předložit veškeré materiály, které sloužily pro vývoj a přípravu absolventského projektu (např. fotografie z obhlídek, kamerové zkoušky, technický scénář, explikace apod.) a doplnit je rozborem, resp. úvahou - srovnáním, jak by autor - kameraman postupoval při vytvoření díla, pokud by se projekt snímal černobíle nebo barevně. Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba.
Další požadované materiály praktické části:
a) Upoutávka, teaser či trailer na předložené audiovizuální dílo (var. 1 a 2).
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah 2 normostrany (var. 1, 2, 3).
c) Anotace (var. 1, 2, 3).
d) Technický scénář (var. 1).
e) Štábová listina (var. 1, 2).
V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta Produkce, je nutné dodržet doložení požadovaných materiálu a - h dle zadání specializace Produkce. Tato data odevzdává za projekt vždy jeden člověk. Nezbytná je konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy dle Výrobní knihy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o diplomové práci studenta".
Uložení na NAS:
Ve složce na NAS-AAV, označené "Bakalářská / Magisterská práce" uložte:
1. Teoretickou práci ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) dle specifikací výše.
2. Vytvořte podsložku Praktická práce, která bude obsahovat materiály částí a- h. Řádně nazvaný film/absolventské dílo odevzdávejte ve formátech splňujících vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací.
3. Vytvořte podsložku s názvem Katalog, která bude obsahovat "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně": 10 kusů obrazové dokumentace praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
1. Teoretická část:
2. Praktická část:
Kamera u audiovizuálního díla v minimální délce 20 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
Seznam doporučené literatury
MACEK, Václav a Jelena PAŠTÉKOVÁ. Dejiny slovenskej kinematografie 1896-1969. Druhé rozšírené vydanie. Bratislava: Slovenský filmový ústav, 2016. ISBN 9788085739688.
LEŠČÁK, Marek a ŠULÍK Martin. Rozhovory o filme. Bratislava: Slovenský filmový ústav, 2022. ISBN 9788085187939.
ĎURIŠ, Jan. Svetlo a farba v kameramanskej tvorbe. Bratislava: VŠMU, 2017. ISBN 9788089439966.
kolektiv autorů. Martin Štrba Pevná zem pod hlavou / Solid Ground under One´s Head. Bratislava: Slovart, 2017. ISBN 9788055625966.
Seznam doporučené literatury
MACEK, Václav a Jelena PAŠTÉKOVÁ. Dejiny slovenskej kinematografie 1896-1969. Druhé rozšírené vydanie. Bratislava: Slovenský filmový ústav, 2016. ISBN 9788085739688.
LEŠČÁK, Marek a ŠULÍK Martin. Rozhovory o filme. Bratislava: Slovenský filmový ústav, 2022. ISBN 9788085187939.
ĎURIŠ, Jan. Svetlo a farba v kameramanskej tvorbe. Bratislava: VŠMU, 2017. ISBN 9788089439966.
kolektiv autorů. Martin Štrba Pevná zem pod hlavou / Solid Ground under One´s Head. Bratislava: Slovart, 2017. ISBN 9788055625966.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předsedkyně komise doc. Janíková ve 13:20 vítá studenta u obhajob jeho absolventských prací. Sdělí mu strukturu obhajob, student spouští svou prezentaci a ujímá se slova.
Nejprve student stručně představuje téma a závěry své teoretické diplomové práce, Komise se seznamuje s posudky vedoucího práce M. Štěpánka, student reaguje na otázky z posudku. doc. Janíková upřesňuje formulaci studenta stran genderu a přístupu k tvorbě, student souhlasí a opravuje se.
Komise se dále seznamuje s oponentským posudkem dr. Liebenbergera. Student má otázky i z tohoto posudku ve své prezentaci a připravenými promyšlenými formulacemi na ně reaguje a odpovídá na položené dotazy. Student vysvětluje a obhajuje svá východiska,
Doc. Janíková posouvá průběh obhajob dále, přecházíme k praktické diplomové práci, kterou je film Úkryt. Student stručně představí genezi vzniku filmu. Následně se komise seznamuje s posudkem vedoucího práce M. Štěpánka. Na otázky z posudku student reaguje a vysvětuje svoje volby a východiska. Následně komisi čte posudek oponent práce dr. Liebenberger. Student je na otázky z posudku připraven a obhajuje své tvůrčí postupy, využívá k tomu i svou prezentaci s názornými fotkami z filmu.
Na závěr obhajob pouští student trailer.
Předsedkyně komise doc. Janíková obhajoby končí ve 13:55 a všichni se loučí.