- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
1. Teoretická část: Záznam zvuku pod vodní hladinou a jeho využití ve zvukové postprodukci
2. Praktická část: Zvuková skladba audiovizuálního díla (vyrobeného v systému řízené výroby FMK) v minimální délce 12 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV, nebo zvuková skladba souboru audiovizuálních děl, nebo zvuková skladba souboru krátkých animovaných filmů v celkové délce 10 minut. viz Zásady pro vypracování
Hlavní téma v angličtině
Sound recording underwater and it's use in Sound post-production
Název dle studenta
Záznam zvuku pod vodní hladinou a jeho využití ve zvukové postprodukci
Název dle studenta v angličtině
Sound Recording Underwater and it's use in Sound Post-production
Cílem této bakalářské práce je souhrnně představit základy záznamu podvodních zvuků a seznámit čtenáře s teoretickými a praktickými znalostmi. Protože není mnoho česky psané literatury o tomto tématu, věřím v přínos této práce.
Teoretická část se zabývá jak historií podvodního snímání, tak i problematikou šíření zvuku ve vodě.
Analytická část je zaměřena na experimentování s hydrofony pod vodní hladinou. Součástí této práce je i datový nosič, který obsahuje všechny zmíněné nahrávky a ukázky. Jedná se o praktickou část.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to introduce comprehensively the basics of underwater sounds recordings and to make the readers familiar with theoretical and practical knowledge. As there are not many Czech written sources for this topic, I believe this thesis might be an asset.
The theoretical part deals both with the history of underwater recording and acoustic problems in the water.
The analytic part is aimed at experimenting with hydrophones underwater. The thesis includes also a data carrier containing all the mentioned recordings and clips. It is a practical part of the thesis.
Klíčová slova
podvodní hladina, zvukový, záznam
Klíčová slova v angličtině
underwater, audio, recording
Rozsah průvodní práce
56 s. (53 738 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této bakalářské práce je souhrnně představit základy záznamu podvodních zvuků a seznámit čtenáře s teoretickými a praktickými znalostmi. Protože není mnoho česky psané literatury o tomto tématu, věřím v přínos této práce.
Teoretická část se zabývá jak historií podvodního snímání, tak i problematikou šíření zvuku ve vodě.
Analytická část je zaměřena na experimentování s hydrofony pod vodní hladinou. Součástí této práce je i datový nosič, který obsahuje všechny zmíněné nahrávky a ukázky. Jedná se o praktickou část.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to introduce comprehensively the basics of underwater sounds recordings and to make the readers familiar with theoretical and practical knowledge. As there are not many Czech written sources for this topic, I believe this thesis might be an asset.
The theoretical part deals both with the history of underwater recording and acoustic problems in the water.
The analytic part is aimed at experimenting with hydrophones underwater. The thesis includes also a data carrier containing all the mentioned recordings and clips. It is a practical part of the thesis.
Klíčová slova
podvodní hladina, zvukový, záznam
Klíčová slova v angličtině
underwater, audio, recording
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 15 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže).
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu.
2. Praktická část:
Přípustné varianty praktické části:
1) Zvuková skladba audiovizuálního díla (vyrobeného v systému řízené výroby FMK) v minimální délce 12 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
2) Zvuková skladba souboru audiovizuálních děl oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
3) Zvuková skladba souboru krátkých animovaných filmů v celkové délce 10 minut. Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba.
Další požadované materiály praktické části:
a) Upoutávka, teaser či trailer na předložené audiovizuální dílo (var. 1 a 2).
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah 2 normostrany (var. 1, 2, 3).
c) Anotace (var. 1, 2, 3).
d) Technický scénář (var. 1).
e) Štábová listina (var. 1, 2).
V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta Produkce, je nutné dodržet doložení požadovaných materiálu a-h dle zadání specializace Produkce. Tato data odevzdává za projekt vždy jeden člověk. Nezbytná je konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy dle Výrobní knihy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o bakalářské práci studenta".
Uložení na NAS:
Ve složce na NAS-AAV, označené "Bakalářská / Magisterská práce" uložte:
1. Teoretickou práci ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) dle specifikací výše.
2. Vytvořte podsložku Praktická práce, která bude obsahovat materiály částí a- h. Řádně nazvaný film/absolventské dílo odevzdávejte ve formátech splňujících vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací.
3. Vytvořte podsložku s názvem Katalog, která bude obsahovat "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně": 10 kusů obrazové dokumentace praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
1. Teoretická část:
2. Praktická část:
Zvuková skladba audiovizuálního díla (vyrobeného v systému řízené výroby FMK) v minimální délce 12 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 15 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže).
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu.
2. Praktická část:
Přípustné varianty praktické části:
1) Zvuková skladba audiovizuálního díla (vyrobeného v systému řízené výroby FMK) v minimální délce 12 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
2) Zvuková skladba souboru audiovizuálních děl oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
3) Zvuková skladba souboru krátkých animovaných filmů v celkové délce 10 minut. Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba.
Další požadované materiály praktické části:
a) Upoutávka, teaser či trailer na předložené audiovizuální dílo (var. 1 a 2).
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah 2 normostrany (var. 1, 2, 3).
c) Anotace (var. 1, 2, 3).
d) Technický scénář (var. 1).
e) Štábová listina (var. 1, 2).
V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta Produkce, je nutné dodržet doložení požadovaných materiálu a-h dle zadání specializace Produkce. Tato data odevzdává za projekt vždy jeden člověk. Nezbytná je konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy dle Výrobní knihy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o bakalářské práci studenta".
Uložení na NAS:
Ve složce na NAS-AAV, označené "Bakalářská / Magisterská práce" uložte:
1. Teoretickou práci ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) dle specifikací výše.
2. Vytvořte podsložku Praktická práce, která bude obsahovat materiály částí a- h. Řádně nazvaný film/absolventské dílo odevzdávejte ve formátech splňujících vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací.
3. Vytvořte podsložku s názvem Katalog, která bude obsahovat "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně": 10 kusů obrazové dokumentace praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
1. Teoretická část:
2. Praktická část:
Zvuková skladba audiovizuálního díla (vyrobeného v systému řízené výroby FMK) v minimální délce 12 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
Seznam doporučené literatury
Bláha, I. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. 2019. Praha: Akademie múzických umění v Praze. ISBN 978-80-7331-303-6. Grečnár, J. Zvuková realizacia filmu: umenie majstera zvuku. Bratislava: JUGA- 138. 2012. ISBN: 978-80-89030-50-7. EAN: 9788089030507.
Viers, M. The Location Sound Bible: How to Record Proffesional Dialog for Film and TV. Michael Wiese Production. 2012. ISBN-13: 978-1615391200.
FARNELL, Andy. Designing Sound. Applied Scientific Press Limited, 2010. ISBN 978-0956088604.
URICK, Robert. Principles of Underwater Sound. Peninsula Publishing, 2013. ISBN 978-0932146274.
Seznam doporučené literatury
Bláha, I. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. 2019. Praha: Akademie múzických umění v Praze. ISBN 978-80-7331-303-6. Grečnár, J. Zvuková realizacia filmu: umenie majstera zvuku. Bratislava: JUGA- 138. 2012. ISBN: 978-80-89030-50-7. EAN: 9788089030507.
Viers, M. The Location Sound Bible: How to Record Proffesional Dialog for Film and TV. Michael Wiese Production. 2012. ISBN-13: 978-1615391200.
FARNELL, Andy. Designing Sound. Applied Scientific Press Limited, 2010. ISBN 978-0956088604.
URICK, Robert. Principles of Underwater Sound. Peninsula Publishing, 2013. ISBN 978-0932146274.
Přílohy volně vložené
1 DVD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Profesor Grečnár v 10:55 seznámí studenta s průběhem obhajoby a pokládá mu otázku, zda je seznámen s obsahem posudků – student hlasitě potvrzuje a volně přechází ke své teoretické práci. Rozebírá cíle práce, obsah a závěry – následně navazuje na posudky vedoucího a oponenta. Mgr. Mayer řeší uplatnitelnost a efektivnost vůči například práci ruchaře ve zvukovém studiu. Student argumentuje, že cílem práce bylo zkusit si tuto metodu a potvrdit či vyvrátit právě tento názor o kterém Mgr. Mayer hovoří. Jak shrnuje v závěru své obhajoby souhlasí, že záleží na okolnostech a formě. Prof. Grečnár dodává otázku, v čem ho práce obohatila. Student odpovídá, že hlavním cílem práce bylo se naučit analyticky řešit technické parametry, ověřit si či vyvrátit názor na problematiku a současně si vyzkoušet ‚‘‘doruchovat‘‘ filmovou scénu kombinací technik – to se mu podařilo. Po doplňujících otázkách MgA. Hrudy v 11:08 navazuje na svou praktickou práci.
Nejprve pustí trailer ke své práci, po kterém se komise shoduje, že formát je částečně naplněn, ale pravděpodobně nebyl konzultován s režisérem (student potvrzuje). Student dále přechází na shrnutí své praktické práce, řeší jednotlivé fáze a problematiku kterou musel řešit. Na závěr odpovídá na otázky vedoucího a oponenta práce. Do problematiky perspektivy vstupuje vedoucí práce MgA. Hruda a upřesňuje, že nerozumím, proč zůstala diskutována scéna nezměněna i přes zdůraznění nutnosti toto vyřešit v rámci konzultací. Dále rozvádí práci se SW SoundParticles. Prof. Grečnár podotýká, že se scény ohně dají vytvořit i jinou kombinací atmosfér a ruchů – student argumentuje, že je snahou bylo si na práci vyzkoušet práci se SW, který je všeobecně používaný ve všech světových postprodukcích věnujících se SoundDesignu, protože s prvním postupem už zkušenosti má. Po doplňujících otázkách je po vzájemné dohodě se studentem obhajoba ukončena v 11:20.