- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
1. Teoretická část: Metody snímání kontaktního zvuku v jedoucím automobilu
2. Praktická část: Zvuková skladba audiovizuálního díla (vyrobeného v systému řízené výroby FMK) v minimální délce 12 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV, nebo zvuková skladba souboru audiovizuálních děl, nebo zvuková skladba souboru krátkých animovaných filmů v celkové délce 10 minut. viz Zásady pro vypracování
Hlavní téma v angličtině
Methods of contact sound in a moving car
Název dle studenta
Metody snímání kontaktního zvuku v jedoucím automobilu
Cílem této bakalářské práce je shrnout postupy snímání kontaktního zvuku u jedoucích automobilů. Primárně jde o záznam dialogu společně se synchronními ruchy, přičemž jsou definovány typy používanych mikrofonů, jejich umístění a uchycení. Dále jsou zmíněny pracovní postupy od preprodukce až po samotné nahrávání. Na základě analytické metody, dotazníků a rozhovorů s předními zvukovymi mistry z České republiky jsou podtrhnuta fakta u jednotlivych kapitol. V neposlední řadě jsou tvrzení a nabyté zkušenosti aplikovány v praxi při záznamu dvou rozdílnych typů automobilů. Závěrem je shrnutí pozitiv i negativ specifickych pro tento druh kontaktního snímání s ucelenym pohledem na problematiku.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to summarize the procedures of contact sound sensing in moving cars. Primarily, the recording of dialogue along with synchronous movements, while the types of microphones used, their placement and mounting are defined. Furthermore, the workflows from pre-production to the actual recording are mentioned. Based on analytical methods, questionnaires and interviews with leading sound masters in the Czech Republic, the facts of each chapter are underlined. Last but not least, the statements and lessons learned are applied in practice in the recording of two different types of cars. Finally, a summary of the positives and negatives specific to this type of contact sensing is presented with a comprehensive view of the issue.
Klíčová slova
kontaktní zvuk, automobily, metody snímání, nahrávací zařízení, mikrofony
Cílem této bakalářské práce je shrnout postupy snímání kontaktního zvuku u jedoucích automobilů. Primárně jde o záznam dialogu společně se synchronními ruchy, přičemž jsou definovány typy používanych mikrofonů, jejich umístění a uchycení. Dále jsou zmíněny pracovní postupy od preprodukce až po samotné nahrávání. Na základě analytické metody, dotazníků a rozhovorů s předními zvukovymi mistry z České republiky jsou podtrhnuta fakta u jednotlivych kapitol. V neposlední řadě jsou tvrzení a nabyté zkušenosti aplikovány v praxi při záznamu dvou rozdílnych typů automobilů. Závěrem je shrnutí pozitiv i negativ specifickych pro tento druh kontaktního snímání s ucelenym pohledem na problematiku.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to summarize the procedures of contact sound sensing in moving cars. Primarily, the recording of dialogue along with synchronous movements, while the types of microphones used, their placement and mounting are defined. Furthermore, the workflows from pre-production to the actual recording are mentioned. Based on analytical methods, questionnaires and interviews with leading sound masters in the Czech Republic, the facts of each chapter are underlined. Last but not least, the statements and lessons learned are applied in practice in the recording of two different types of cars. Finally, a summary of the positives and negatives specific to this type of contact sensing is presented with a comprehensive view of the issue.
Klíčová slova
kontaktní zvuk, automobily, metody snímání, nahrávací zařízení, mikrofony
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 15 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže).
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu.
2. Praktická část:
Přípustné varianty praktické části:
1) Zvuková skladba audiovizuálního díla (vyrobeného v systému řízené výroby FMK) v minimální délce 12 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
2) Zvuková skladba souboru audiovizuálních děl oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
3) Zvuková skladba souboru krátkých animovaných filmů v celkové délce 10 minut. Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba.
Další požadované materiály praktické části:
a) Upoutávka, teaser či trailer na předložené audiovizuální dílo (var. 1 a 2).
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah 2 normostrany (var. 1, 2, 3).
c) Anotace (var. 1, 2, 3).
d) Technický scénář (var. 1).
e) Štábová listina (var. 1, 2).
V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta Produkce, je nutné dodržet doložení požadovaných materiálu a-h dle zadání specializace Produkce. Tato data odevzdává za projekt vždy jeden člověk. Nezbytná je konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy dle Výrobní knihy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o bakalářské práci studenta".
Uložení na NAS:
Ve složce na NAS-AAV, označené "Bakalářská / Magisterská práce" uložte:
1. Teoretickou práci ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) dle specifikací výše.
2. Vytvořte podsložku Praktická práce, která bude obsahovat materiály částí a- h. Řádně nazvaný film/absolventské dílo odevzdávejte ve formátech splňujících vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací.
3. Vytvořte podsložku s názvem Katalog, která bude obsahovat "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně": 10 kusů obrazové dokumentace praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
1. Teoretická část:
2. Praktická část:
Zvuková skladba audiovizuálního díla (vyrobeného v systému řízené výroby FMK) v minimální délce 12 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 15 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže).
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu.
2. Praktická část:
Přípustné varianty praktické části:
1) Zvuková skladba audiovizuálního díla (vyrobeného v systému řízené výroby FMK) v minimální délce 12 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
2) Zvuková skladba souboru audiovizuálních děl oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
3) Zvuková skladba souboru krátkých animovaných filmů v celkové délce 10 minut. Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba.
Další požadované materiály praktické části:
a) Upoutávka, teaser či trailer na předložené audiovizuální dílo (var. 1 a 2).
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah 2 normostrany (var. 1, 2, 3).
c) Anotace (var. 1, 2, 3).
d) Technický scénář (var. 1).
e) Štábová listina (var. 1, 2).
V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta Produkce, je nutné dodržet doložení požadovaných materiálu a-h dle zadání specializace Produkce. Tato data odevzdává za projekt vždy jeden člověk. Nezbytná je konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy dle Výrobní knihy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o bakalářské práci studenta".
Uložení na NAS:
Ve složce na NAS-AAV, označené "Bakalářská / Magisterská práce" uložte:
1. Teoretickou práci ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) dle specifikací výše.
2. Vytvořte podsložku Praktická práce, která bude obsahovat materiály částí a- h. Řádně nazvaný film/absolventské dílo odevzdávejte ve formátech splňujících vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací.
3. Vytvořte podsložku s názvem Katalog, která bude obsahovat "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně": 10 kusů obrazové dokumentace praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
1. Teoretická část:
2. Praktická část:
Zvuková skladba audiovizuálního díla (vyrobeného v systému řízené výroby FMK) v minimální délce 12 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
Seznam doporučené literatury
BLÁHA, Ivo. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. 3., upr. vyd. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2014. ISBN 978-80-7331-303-6.
GREČNÁR,Ján. Zvuková realizacia filmu:umenie majstra zvuku.Bratislava:JUGA-138.2012.ISBN:978-80-89030-50-7.
ROSE, Jay. Producing Great Sound for Film and Video: Expert Tips from Preproduction to Final Mix.Routledge;4th edition.2014.ISBN-13:978-0415722070.
VIERS, Ric. The Location Sound Bible: How to Record Proffesional Dialog for Film and TV.Michael Wiese Production.2012.ISBN-13:978-1615391200.
Seznam doporučené literatury
BLÁHA, Ivo. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. 3., upr. vyd. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2014. ISBN 978-80-7331-303-6.
GREČNÁR,Ján. Zvuková realizacia filmu:umenie majstra zvuku.Bratislava:JUGA-138.2012.ISBN:978-80-89030-50-7.
ROSE, Jay. Producing Great Sound for Film and Video: Expert Tips from Preproduction to Final Mix.Routledge;4th edition.2014.ISBN-13:978-0415722070.
VIERS, Ric. The Location Sound Bible: How to Record Proffesional Dialog for Film and TV.Michael Wiese Production.2012.ISBN-13:978-1615391200.
Přílohy volně vložené
Příloha č. 1 - Datovy nosič DVD obsahující rozhovory a vyplněné dotazníky s předními mistry zvuku z České republiky.
Obsah disku č.1 lze nalézt také na tomto odkazu:
https://uloz.to/file/UHS87BmPpCfr/rozhovory-dotazniky-bp-knap-2023-zip#!ZJDlLmR2A2Z4BTL3LJIxLwV5ZGL5L3WzD3OSZzkXFJSRoGHmAN==
Příloha č. 2 - Datovy nosič DVD obsahující záznam synchronního dialogu s ruchy v rozlišnych typech automobilů. Ford Focus Hatchback 1.6 (2009) vs Chevrolet Camaro 2.8, 6V (1988) USA. Součástí nosiče je také zvuková banka (SFX) obou vozidel.
Obsah disku č.2 lze nalézt také na tomto odkazu:
https://uloz.to/file/QsY75UbGvyZ9/zaznamy-automobilu-bp-knap-2023-zip#!ZGLjAGR2ZwLkLmMuZQL3ZJZ1Z2V1LmynrKMAL0ywryx2FJEzBN==
Příloha č. 3 - Tištěné přepisy rozhovorů a vyplněné dotazníky od předních mistrů zvuku z České republiky.
- Jan Šulcek - (přepis ze dne 12. 1. 2023)
- Jiří Čupr - (přepis ze dne 15. 1. 2023)
- Ivo Repčík - (přepis ze dne 15. 1. 2023)
- Viktor Prášil a Peter Hilčanský - (přepis ze dne 9. 2. 2023)
- Michal Holubec - (dotazník)
- Petr Neubauer - (dotazník)
- Tomáš Kubec - (dotazník)
- Štěpán Trčka - (dotazník)
- Robert Slezák - (dotazník)
- Lukáš Tvrdoň - (dotazník)
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Profesor Grečnár v 10:20 seznámí studenta s průběhem obhajoby a pokládá mu otázku, zda je seznámen s obsahem posudků – student hlasitě potvrzuje a volně přechází ke své teoretické práci. Rozebírá cíle práce a konfrontuje je se závěry. MgA. Hruda doplňuje některé podrobnosti a se studentem vede debatu nad přínosnosti/nepřinosností, ke které se připojuje i prof. Grečnár. Student argumentuje a na základě dotazů od vedoucího a oponenta práce vysvětluje důvody, které ho k jednotlivým postupům vedou. Mgr. Mayer se přidává do diskuse a řeší uplatnitelnost v rámci českého prostředí. Student polemizuje a upřesňuje, že i samotní mistři zvuku se kterými dělal rozhovory mají na problematiku úplně rozdílné názory a není tedy možné přesně definovat jednoznačný postup. Vedoucí práce MgA. Hruda potvrzuje jeho závěr a žádá ho, aby přešel k praktické práci.
Student proto volně v 10:38 navazuje na svou praktickou práci. Nejprve pustí trailer ke své práci, po kterém se komise shoduje, že předložený formát nesplňuje umělecko-estetické aspekty traileru. Po krátkém shrnutí obsahu svého souboru děl odpovídá na otázky vedoucího a oponenta. Prof. Grečnár rozebírá otázku práce s hudbou a současně s MgA. Hrudou se shodují, že student potřebuje více zapracovat na dramaturgické struktuře zvukové složky filmu a na doporučují mu na případném navazujícím stupni studia na tom zapracovat. Prof. Grečnár dále doplňuje, že student měl po vzájemných konzultacích dostatek času na to práci předělat a nerozumí proč tomu tak neučinil – ten chybu přiznává a přechází na další položenou otázku od MgA. Hrudy.
Po vzájemné dohodě se studentem je obhajoba ukončena v 10:54.