- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
1. Teoretická část: Obrazové využití symbolu ve filmu s příkladovou studií filmu Markéta Lazarová
2. Praktická část: Kamera u audiovizuálního díla v minimál ní délce 12 minut, nebo Kamera u souboru audiovizuálních děl, nebo Dokumentární série fotografií. viz Zásady pro vypracování
Hlavní téma v angličtině
Visual usage of symbols in film with case study Markéta Lazarová
Název dle studenta
Obrazové využití symbolu ve filmu s příkladovou studií filmu Marketa Lazarová
Název dle studenta v angličtině
Visual Usage of Symbols in Film with Case Study Marketa Lazarová
Text práce se zabývá využitím obrazové symboliky ve filmovém médiu a následným zkoumáním a analýzou některých symbolů ve filmu Markéta Lazarová režiséra Františka Vláčila z roku 1967. V práci je uvedeno základní seznámení se symbolikou a její alternativní podobou. Dále se text věnuje filmu samotnému, aby byl čtenář schopen porozumět dramaturgickému a historickému kontextu díla. Hlavním cílem práce je poukázat na možnosti využití symbolů jako nositele významu v kinematografii s příkladovou studií filmu Marketa Lazarová, která se zabývá rozborem vybraných symbolů.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on the use of visual symbolism in film media with a further analysis of specific symbols of Frantisek Vlacil's film Marketa Lazarova from 1967. In this thesis, is explained the general role of symbols in film and their alternative forms. Further, it focuses on the film Marketa Lazarova itself, to outline the movies dramaturgic and historical context. The aim of this thesis is to reflect on the possibilities of the use of symbols as a bearer of meaning in cinematography with a case study of the Marketa Lazarova movie.
Klíčová slova
symbolika, Marketa Lazarová, analýza, film, skryté významy, obrazová dramaturgie, využití symbolu, Bedřich Baťka, František Vláčil
Klíčová slova v angličtině
symbolics, Marketa Lazarová, analysis, movie, hidden meaning, visual dramaturgy, symbol use, Bedřich Baťka, František Vláčil
Rozsah průvodní práce
35s (35 823 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Text práce se zabývá využitím obrazové symboliky ve filmovém médiu a následným zkoumáním a analýzou některých symbolů ve filmu Markéta Lazarová režiséra Františka Vláčila z roku 1967. V práci je uvedeno základní seznámení se symbolikou a její alternativní podobou. Dále se text věnuje filmu samotnému, aby byl čtenář schopen porozumět dramaturgickému a historickému kontextu díla. Hlavním cílem práce je poukázat na možnosti využití symbolů jako nositele významu v kinematografii s příkladovou studií filmu Marketa Lazarová, která se zabývá rozborem vybraných symbolů.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on the use of visual symbolism in film media with a further analysis of specific symbols of Frantisek Vlacil's film Marketa Lazarova from 1967. In this thesis, is explained the general role of symbols in film and their alternative forms. Further, it focuses on the film Marketa Lazarova itself, to outline the movies dramaturgic and historical context. The aim of this thesis is to reflect on the possibilities of the use of symbols as a bearer of meaning in cinematography with a case study of the Marketa Lazarova movie.
Klíčová slova
symbolika, Marketa Lazarová, analýza, film, skryté významy, obrazová dramaturgie, využití symbolu, Bedřich Baťka, František Vláčil
Klíčová slova v angličtině
symbolics, Marketa Lazarová, analysis, movie, hidden meaning, visual dramaturgy, symbol use, Bedřich Baťka, František Vláčil
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 15 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže).
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu.
2. Praktická část:
1) Kamera u audiovizuálního díla v minimální délce 12 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
2) Kamera u souboru audiovizuálních děl oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
3) Dokumentární série fotografií, správně adjustovaných, v rozměru 30x45cm na šířku, která zachycuje zajímavý moment v životě člověka. Důležitá je složka obsahová i výrazová. Barevnost či nebarevnost fotografií je podmíněna sdělením. Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba.
Další požadované materiály praktické části:
a) Upoutávka, teaser či trailer na předložené audiovizuální dílo (var. 1 a 2).
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah 2 normostrany (var. 1, 2, 3).
c) Anotace (var. 1, 2, 3).
d) Technický scénář (var. 1).
e) Štábová listina (var. 1, 2).
V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta Produkce, je nutné dodržet doložení požadovaných materiálu a-h dle zadání specializace Produkce. Tato data odevzdává za projekt vždy jeden člověk. Nezbytná je konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy dle Výrobní knihy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o bakalářské práci studenta".
Uložení na NAS:
Ve složce na NAS-AAV, označené "Bakalářská / Magisterská práce" uložte:
1. Teoretickou práci ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) dle specifikací výše.
2. Vytvořte podsložku Praktická práce, která bude obsahovat materiály částí a- h. Řádně nazvaný film/absolventské dílo odevzdávejte ve formátech splňujících vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací.
3. Vytvořte podsložku s názvem Katalog, která bude obsahovat "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně": 10 kusů obrazové dokumentace praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
1. Teoretická část:
2. Praktická část:
Kamera u audiovizuálního díla v minimální délce 12 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 15 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže).
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu.
2. Praktická část:
1) Kamera u audiovizuálního díla v minimální délce 12 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
2) Kamera u souboru audiovizuálních děl oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
3) Dokumentární série fotografií, správně adjustovaných, v rozměru 30x45cm na šířku, která zachycuje zajímavý moment v životě člověka. Důležitá je složka obsahová i výrazová. Barevnost či nebarevnost fotografií je podmíněna sdělením. Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba.
Další požadované materiály praktické části:
a) Upoutávka, teaser či trailer na předložené audiovizuální dílo (var. 1 a 2).
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah 2 normostrany (var. 1, 2, 3).
c) Anotace (var. 1, 2, 3).
d) Technický scénář (var. 1).
e) Štábová listina (var. 1, 2).
V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta Produkce, je nutné dodržet doložení požadovaných materiálu a-h dle zadání specializace Produkce. Tato data odevzdává za projekt vždy jeden člověk. Nezbytná je konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy dle Výrobní knihy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o bakalářské práci studenta".
Uložení na NAS:
Ve složce na NAS-AAV, označené "Bakalářská / Magisterská práce" uložte:
1. Teoretickou práci ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) dle specifikací výše.
2. Vytvořte podsložku Praktická práce, která bude obsahovat materiály částí a- h. Řádně nazvaný film/absolventské dílo odevzdávejte ve formátech splňujících vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací.
3. Vytvořte podsložku s názvem Katalog, která bude obsahovat "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně": 10 kusů obrazové dokumentace praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
1. Teoretická část:
2. Praktická část:
Kamera u audiovizuálního díla v minimální délce 12 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV
Seznam doporučené literatury
CASETTI, Francesco. Filmové teorie 1945-1990, 2004. ISBN 978-80-7331-143-8.
BALEKA, Jan. Výtvarné umění : výkladový slovník (malířství, sochařství, grafika). Vyd. 1. Praha : Academia, 1997. 429 s. ISBN 80-200-0609-5.
COLIN, Didier. Slovník symbolů, mýtů a legend : A - K. Vyd. 1. Praha : DEUS, 2009. 272 s. ISBN 978-80-87087-72-5.
časopis American Cinematographer.
Seznam doporučené literatury
CASETTI, Francesco. Filmové teorie 1945-1990, 2004. ISBN 978-80-7331-143-8.
BALEKA, Jan. Výtvarné umění : výkladový slovník (malířství, sochařství, grafika). Vyd. 1. Praha : Academia, 1997. 429 s. ISBN 80-200-0609-5.
COLIN, Didier. Slovník symbolů, mýtů a legend : A - K. Vyd. 1. Praha : DEUS, 2009. 272 s. ISBN 978-80-87087-72-5.
časopis American Cinematographer.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předsedkyně komise docentka Jana Janíková zahajuje obhajobu ve 15:05 a po studentově představení teoretické bakalářské práce nejprve student odpovídá na otázku z posudku vedoucího, mezitím předsedkyně komise doc. Janíková připraví oba posudky, aby si je komise mohla přečíst.
Vedoucí práce dr. Liebenberger čte svůj posudek, který vyzdvihuje práci, která umožňuje plné porozumění díla Markéta Lazarová. Posudek oponenta práce upozorňuje jen na drobné nesrovnalosti, ale práci hodnotí velmi dobře. Student odpověděl na otázku z posudku, v čem jej psaní teoretické práce posunulo v jeho tvůrčím myšlení.
Předsedkyně komise doc. Janíková posouvá obhajobu směrem k praktické práci, bakalářskému filmu Veřejné osvětlení. Doktor Liebenberger čte svůj posudek vedoucího práce. Na otázku vedoucího zaměřenou na dekompozice, které se student pokouší obhajovat významem klíčových rekvizit, které bylo v záběrech důležitější udržet než herce. Dále student hájí užití stylistického prvku absence tváře herce. Docent Gogola studentovu bakalářskou práci hájí důrazem na esejistickou povahu díla. K tomu se připojuje docentka Janíková, která oceňuje atmosféru a vizualitu filmu.
Dále probíhá čtení posudku oponenta magistra Štěpánka. Student obhajuje tvůrčí rozhodnutí podobných velikostí záběrů skrze celý film. Důvodem je užití matchcutu
Vzhledem k naplnění času - je 15:35 - končí předsedkyně komise doc. Janíková obhajobu a komise se loučí.