- All mandatory fields for this Thesis are filled in.
Main topic
1. Teoretická část: Transcendence ve filmech Václava Kadrnky
2. Praktická část: Režie audiovizuálního díla (vyrobeného v systému řízené výroby FMK) v minimální délce 12 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV. viz Zásady pro vypracování
Main topic in English
1. Theoretical Part: Transcendence in the films of Václav Kadrnka 2. Practical Part: Audiovisual Work or Thematic Set of Audiovisual Works, Length at Least 12 Mins, Directing and Screenwriting
Cílem této bakalářské práce je zjistit, jestli existují způsoby, jakými režisér Václav Kadrnka ve svých
filmech dosahuje transcendentního a filozofického rozměru. Tato bakalářská práce obsahuje
teoretický vhled do problematiky transcendence ve filmovém umění. Dává si za cíl ozřejmit
transcendentní styl Paula Schradera, spirituální modus Jaromíra Blažejovského, osvětlit, jak vnímá
poetiku prostoru fenomenolog a filozof Gaston Bachelard. Zahrnujíc tyto znalosti, s ohledem na
transcendenci a obraznost, pak autor analyzuje tři filmy Václava Kadrnky a to Osmdesát dopisů,
Křižáček a Zpráva o záchraně mrtvého. Ty následně podrobuje komparativní analýze. Toto téma je
v práci završeno rozhovorem s Václavem Kadrnkou.
Annotation in English
The goal of this bachelor's thesis is to explore whether there are ways in which director Václav
Kadrnka achieves a transcendent and philosophical dimension in his films. This thesis provides a
theoretical overview of the issue of transcendence in film art, aiming to clarify the Transcendental
Style by Paul Schrader, the Spiritual Mode by Jaromír Blažejovský, and to illuminate how the
phenomenologist and philosopher Gaston Bachelard perceives the Poetics of Space. Drawing on this
knowledge, and with regard to transcendence and imagery, the author analyzes three films by Václav
Kadrnka, namely Eighty Letters, Little Crusader, and Saving One Who Was Dead, which are
subsequently subjected to comparative analysis. This topic is concluded with an interview with
Václav Kadrnka.
Keywords
Václav Kadrnka, transcendence ve filmu, filmová obrazovost, snění filmem
Keywords in English
Keywords: Václav Kadrnka, transcendence in film art, filmic imagery, dreaming through film
Length of the covering note
56 s.
Language
CZ
Annotation
Cílem této bakalářské práce je zjistit, jestli existují způsoby, jakými režisér Václav Kadrnka ve svých
filmech dosahuje transcendentního a filozofického rozměru. Tato bakalářská práce obsahuje
teoretický vhled do problematiky transcendence ve filmovém umění. Dává si za cíl ozřejmit
transcendentní styl Paula Schradera, spirituální modus Jaromíra Blažejovského, osvětlit, jak vnímá
poetiku prostoru fenomenolog a filozof Gaston Bachelard. Zahrnujíc tyto znalosti, s ohledem na
transcendenci a obraznost, pak autor analyzuje tři filmy Václava Kadrnky a to Osmdesát dopisů,
Křižáček a Zpráva o záchraně mrtvého. Ty následně podrobuje komparativní analýze. Toto téma je
v práci završeno rozhovorem s Václavem Kadrnkou.
Annotation in English
The goal of this bachelor's thesis is to explore whether there are ways in which director Václav
Kadrnka achieves a transcendent and philosophical dimension in his films. This thesis provides a
theoretical overview of the issue of transcendence in film art, aiming to clarify the Transcendental
Style by Paul Schrader, the Spiritual Mode by Jaromír Blažejovský, and to illuminate how the
phenomenologist and philosopher Gaston Bachelard perceives the Poetics of Space. Drawing on this
knowledge, and with regard to transcendence and imagery, the author analyzes three films by Václav
Kadrnka, namely Eighty Letters, Little Crusader, and Saving One Who Was Dead, which are
subsequently subjected to comparative analysis. This topic is concluded with an interview with
Václav Kadrnka.
Keywords
Václav Kadrnka, transcendence ve filmu, filmová obrazovost, snění filmem
Keywords in English
Keywords: Václav Kadrnka, transcendence in film art, filmic imagery, dreaming through film
Research Plan
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 15 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže).
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu.
2. Praktická část:
Přípustné varianty praktické části:
1) Režie audiovizuálního díla (vyrobeného v systému řízené výroby FMK) v minimální délce 12 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
2) Režie souboru audiovizuálních děl oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
3) Tři scénáře v rozsahu 10 - 15 stran, či dva scénáře v rozsahu 20 - 25 stran. Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba.
Další požadované materiály praktické části:
a) Upoutávka, teaser či trailer na předložené audiovizuální dílo (var. 1 a 2).
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah 2 normostrany (var. 1, 2, 3).
c) Anotace (var. 1, 2, 3).
d) Technický scénář (var. 1).
e) Štábová listina (var. 1, 2).
V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta Produkce, je nutné dodržet doložení požadovaných materiálu a - h dle zadání specializace Produkce. Tato data odevzdává za projekt vždy jeden člověk. Nezbytná je konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy dle Výrobní knihy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o bakalářské práci studenta".
Uložení na NAS:
Ve složce na NAS-AAV, označené "Bakalářská / Magisterská práce" uložte:
1. Teoretickou práci ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) dle specifikací výše.
2. Vytvořte podsložku Praktická práce, která bude obsahovat materiály částí a- h. Řádně nazvaný film/absolventské dílo odevzdávejte ve formátech splňujících vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací.
3. Vytvořte podsložku s názvem Katalog, která bude obsahovat "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně": 10 kusů obrazové dokumentace praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Research Plan
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 15 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže).
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu.
2. Praktická část:
Přípustné varianty praktické části:
1) Režie audiovizuálního díla (vyrobeného v systému řízené výroby FMK) v minimální délce 12 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
2) Režie souboru audiovizuálních děl oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
3) Tři scénáře v rozsahu 10 - 15 stran, či dva scénáře v rozsahu 20 - 25 stran. Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba.
Další požadované materiály praktické části:
a) Upoutávka, teaser či trailer na předložené audiovizuální dílo (var. 1 a 2).
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah 2 normostrany (var. 1, 2, 3).
c) Anotace (var. 1, 2, 3).
d) Technický scénář (var. 1).
e) Štábová listina (var. 1, 2).
V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta Produkce, je nutné dodržet doložení požadovaných materiálu a - h dle zadání specializace Produkce. Tato data odevzdává za projekt vždy jeden člověk. Nezbytná je konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy dle Výrobní knihy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o bakalářské práci studenta".
Uložení na NAS:
Ve složce na NAS-AAV, označené "Bakalářská / Magisterská práce" uložte:
1. Teoretickou práci ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) dle specifikací výše.
2. Vytvořte podsložku Praktická práce, která bude obsahovat materiály částí a- h. Řádně nazvaný film/absolventské dílo odevzdávejte ve formátech splňujících vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací.
3. Vytvořte podsložku s názvem Katalog, která bude obsahovat "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně": 10 kusů obrazové dokumentace praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Recommended resources
BLAŽEJOVSKÝ, Jaromír. Spiritualita ve filmu. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2007. ISBN 978-80-7325-132-1.
SUCHÁNEK, Vladimír. Topografie transcedentních souřadnic filmového obrazu: úvod do problematiky uměleckého obrazu jako duchovně-estetické skutečnosti. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0417-6.
MARTINCOVÁ, Kamila. Intertextovost ve filmu Křižáček. Olomouc: bakalářská práce (Bc.). UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI. Filozofická fakulta, 2019.
ODSTRČIL, Jan. Osmdesát dopisů. Olomouc: bakalářská práce (Bc.). UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI. Filozofická fakulta, 2012.
Recommended resources
BLAŽEJOVSKÝ, Jaromír. Spiritualita ve filmu. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2007. ISBN 978-80-7325-132-1.
SUCHÁNEK, Vladimír. Topografie transcedentních souřadnic filmového obrazu: úvod do problematiky uměleckého obrazu jako duchovně-estetické skutečnosti. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0417-6.
MARTINCOVÁ, Kamila. Intertextovost ve filmu Křižáček. Olomouc: bakalářská práce (Bc.). UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI. Filozofická fakulta, 2019.
ODSTRČIL, Jan. Osmdesát dopisů. Olomouc: bakalářská práce (Bc.). UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI. Filozofická fakulta, 2012.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Předsedkyně komise docentka Janíková zahajuje obhajobu v 9:39. Seznamuje studenta se strukturou obhajoby.
Student v připravené prezentaci shrnuje obsah a závěry své teoretické bakalářské práce Transcendence ve filmech Václava Kadrnky. Komise předčítá posudky magistry Bébarové jako vedoucí a magistra Veliče jako oponenta práce. Oba posudky hodnotí práci veskrze kladně, práce je podle nich na vysoké odborné úrovni. Otázky oponenta jsou zodpovězeny ke spokojenosti komise Docent Gogola diskutuje se studentem na téma kontroly vlastního autorského pohledu a student obstojně argumentuje. Doktorka Kocí navazuje zpřítomněním probíranému tématu na posledním záběru studentova bakalářského filmu, načež student akcentuje princip improvizace. Docent Gogola upozorňuje na spornost některých studentových tvrzení o přijetí filmů Václava Kadrnky doma i ve světě.
Docentka Janíková posouvá obhajobu k Veřejnému osvětlení, bakalářskému filmu Aleše Pojara. Vedoucí práce docent Gogola shrnuje svůj posudek a student odpovídá na přemýšlivé otázky cesty filmu a domácího osvětlení. Posudek oponenta Petra Hrušky doprovází otázky, které jsou studentem zodpovězeny. Student komentuje svůj vztah k poetickému filmu a adaptaci básní ve vlastní tvorbě.
Student na závěr pouští teaser ke svému bakalářskému filmu. A magistr Černich se doptává na studené a teplé osvětlení v rámci filmu.
Předsedkyně komise končí obhajobu v 10:09 a propouští studenta.