Tato bakalářská práce pojednává o spojení principů tradičního lidového oděvu a jeho uplatněním v současném designu, který se odráží z principů funkčního designu. Tyto principy designu a jejich kvality můžeme nalézt přirozeně právě v lidovém oděvu, které poslouží jakožto průvodce a odůvodnění postupu tvorby.
Kulturní hledisko kolekce je ovlivněno prací s prameny jihomoravského lidového oděvu devatenáctého století v jeho každodenní formě. Součástí je problematika uměle vytvořených ornamentů, jejich zneužití a rozdíl mezi tradicí a folklorem.
Cílem je skrze komparaci principů tradičního oděvu, které se díky mezigenerační zkušenosti přechovávají, poukázat na totožnou náplň principů, které definuje současný design ve své praktičnosti a funkčnosti. Práce zároveň slouží jakožto analýza, zdali je možné tato hlediska dodržet v celé šíři či je nevyhnutelné některé body vynechat pro udržení osobité myšlenky kolekce.
Anotace v angličtině
The work connects principles of a traditional folk garment and his application in contemporary design, supported by principles of functional design. These principles and their qualities can be found, by default, in traditional folk clothing which is used as a guide and rationalisation of the process.
Cultural aspect of collection is based on analization of historic sources of Moravian Slovak folk costume of 19th century, mainly focussed on every day form. The part and parcel of it is also matter of misusing artificially-made ornaments and the difference between tradition and folklore.
The purpose of bachelor's thesis is, through the comparation of principles of traditional garments that were maintained by relaying inter generational experiences, to highlight similarities of above-mentioned principles that current design obtains within their practicality and functionality. The collection is made to fulfill specific needs of user and
whether it is possible to fulfill all of the points or use just some of them to maintain the original content of collection and as well as putting two pivotal points; principles and tradition, in practice.
Tradition, functional design, craft/trase, principles, history, 19th century, modernism, functionalism, design, current fashion
Rozsah průvodní práce
87 s. (95 160 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce pojednává o spojení principů tradičního lidového oděvu a jeho uplatněním v současném designu, který se odráží z principů funkčního designu. Tyto principy designu a jejich kvality můžeme nalézt přirozeně právě v lidovém oděvu, které poslouží jakožto průvodce a odůvodnění postupu tvorby.
Kulturní hledisko kolekce je ovlivněno prací s prameny jihomoravského lidového oděvu devatenáctého století v jeho každodenní formě. Součástí je problematika uměle vytvořených ornamentů, jejich zneužití a rozdíl mezi tradicí a folklorem.
Cílem je skrze komparaci principů tradičního oděvu, které se díky mezigenerační zkušenosti přechovávají, poukázat na totožnou náplň principů, které definuje současný design ve své praktičnosti a funkčnosti. Práce zároveň slouží jakožto analýza, zdali je možné tato hlediska dodržet v celé šíři či je nevyhnutelné některé body vynechat pro udržení osobité myšlenky kolekce.
Anotace v angličtině
The work connects principles of a traditional folk garment and his application in contemporary design, supported by principles of functional design. These principles and their qualities can be found, by default, in traditional folk clothing which is used as a guide and rationalisation of the process.
Cultural aspect of collection is based on analization of historic sources of Moravian Slovak folk costume of 19th century, mainly focussed on every day form. The part and parcel of it is also matter of misusing artificially-made ornaments and the difference between tradition and folklore.
The purpose of bachelor's thesis is, through the comparation of principles of traditional garments that were maintained by relaying inter generational experiences, to highlight similarities of above-mentioned principles that current design obtains within their practicality and functionality. The collection is made to fulfill specific needs of user and
whether it is possible to fulfill all of the points or use just some of them to maintain the original content of collection and as well as putting two pivotal points; principles and tradition, in practice.
Tradition, functional design, craft/trase, principles, history, 19th century, modernism, functionalism, design, current fashion
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Prostudování a analýza dostupných materiálů a informací, obrazová příloha, vlastní závěry v minimálním textovém rozsahu 20-25 normostran. Práce bude zaměřená na principy funkčního designu a jeho propojení s prvky tradičního oděvu.
2. Praktická část:
Výtvarné zpracování a realizace finálních návrhů v počtu 5-7 modelů. Praktická část vychází z nabytých poznatků z teoretické části, které se uplatňují při tvorbě oděvní kolekce reflektující tradiční oděv a současný design. Práce je doplněna o dokumentární fotografie, popřípadě krátké promo video. Rozsah práce: minimálně 40 normostran. Formát A4. Práce bude odevzdána ve dvou stejnopisech v pevné vazbě (1 může být v kroužkové vazbě). Součástí odevzdané písemné práce bude i dodání elektronické verze bakalářské práce na Flash disku. Flash disk bude obsahovat taktéž samostatné fotografie v tiskové kvalitě praktické části bakalářské práce. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 DPI, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách.
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Prostudování a analýza dostupných materiálů a informací, obrazová příloha, vlastní závěry v minimálním textovém rozsahu 20-25 normostran. Práce bude zaměřená na principy funkčního designu a jeho propojení s prvky tradičního oděvu.
2. Praktická část:
Výtvarné zpracování a realizace finálních návrhů v počtu 5-7 modelů. Praktická část vychází z nabytých poznatků z teoretické části, které se uplatňují při tvorbě oděvní kolekce reflektující tradiční oděv a současný design. Práce je doplněna o dokumentární fotografie, popřípadě krátké promo video. Rozsah práce: minimálně 40 normostran. Formát A4. Práce bude odevzdána ve dvou stejnopisech v pevné vazbě (1 může být v kroužkové vazbě). Součástí odevzdané písemné práce bude i dodání elektronické verze bakalářské práce na Flash disku. Flash disk bude obsahovat taktéž samostatné fotografie v tiskové kvalitě praktické části bakalářské práce. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 DPI, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách.
Seznam doporučené literatury
JEŘÁBKOVÁ, Alena. Lidová oděvní kultura: příspěvky k ikonografii, typologii a metodologii. Brno: Masarykova univerzita, 2014. Etnologické studie. ISBN 978-80-210-6928-2.
MICHL, Jan. Funkcionalismus, design, škola, trh: čtrnáct textů o problémech teorie a praxe moderního designu. Brno: Barrister & Principal, 2012, 327 s., [16] s. obr. příl. ISBN 978-80-87474-48-8.
PETŘÍČKOVÁ, Kristýna. Tradiční lidový oděv v Blatničce a Blatnici pod Sv. Antonínkem na Uherskoostrožsku. Ve Zlíně: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2018, 329 s. ISBN 978-3-7913-8732-1.
PETŘÍČKOVÁ, Kristýna. Tradiční oděv a jeho aplikace v současném designu. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2018, 36 s. Téze habilitační práce. ISBN 9788074548048.
W. DE JONG, Cees, ed. Ten Principles for Good Design: Dieter Rams. Munich: Prestel Publishing, 2021. ISBN 978-3-7913-8732-1.
Seznam doporučené literatury
JEŘÁBKOVÁ, Alena. Lidová oděvní kultura: příspěvky k ikonografii, typologii a metodologii. Brno: Masarykova univerzita, 2014. Etnologické studie. ISBN 978-80-210-6928-2.
MICHL, Jan. Funkcionalismus, design, škola, trh: čtrnáct textů o problémech teorie a praxe moderního designu. Brno: Barrister & Principal, 2012, 327 s., [16] s. obr. příl. ISBN 978-80-87474-48-8.
PETŘÍČKOVÁ, Kristýna. Tradiční lidový oděv v Blatničce a Blatnici pod Sv. Antonínkem na Uherskoostrožsku. Ve Zlíně: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2018, 329 s. ISBN 978-3-7913-8732-1.
PETŘÍČKOVÁ, Kristýna. Tradiční oděv a jeho aplikace v současném designu. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2018, 36 s. Téze habilitační práce. ISBN 9788074548048.
W. DE JONG, Cees, ed. Ten Principles for Good Design: Dieter Rams. Munich: Prestel Publishing, 2021. ISBN 978-3-7913-8732-1.
Přílohy volně vložené
1 Flash disk
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Kolekce inspirovaná spojením principů tradičního lidového oděvu a jeho uplatnění v současném designu.
Otázky oponenta:
Autorka píše o riziku zneužití folklórních prvků, ale co to vlastně je a co to znamená pro ni osobně?