Teoretická část této bakalářské práce pojednává o specifickém období sovětské animace, tedy období détente, neboli období uvolnění politického napětí mezi západem a východem. Tento politický zlom, který nastal po Stalinově smrti v roce 1953 ovlivnil vývoj námětů i výtvarna sovětské animace a dal mu nový směr.
Práce přiblíží politickou situaci daného období, poukáže na přímé i nepřímé vlivy tehdejšího politického rozpoložení, na náměty i na výtvarno animovaného filmu a zaměří se na tvorbu Inessy Kovalevské, která bývá, i když je její tvorba nenahraditelným sociálně-kulturním vkladem, mnohdy nedoceněna.
Praktická část mé práce je věnována vývoji krátkého animovaného filmu Poslední trik. Popisuji zde postup práce v preprodukci, produkci a postprodukci.
Klíčová slova: experimentální výtvarno, karikatura, animace, animovaný film, sovětský animovaný film, détente, vliv politické situace na tvorbu, Inessa Kovalevská, Fjodor Chitruk, sestry Brumbergovy, smrt Stalina, muzikál, satira, propaganda, 1953, TVPaint
Anotace v angličtině
The theoretical part of this bachelor thesis deals with a specific period of Soviet animation, the period of détente, or the period of easing of political tensions between the West and the East i.e. The thaw period. This political turning point that occurred after Stalin's death in 1953 influenced the development of themes and visuals of Soviet animation and gave it a new direction.
The thesis will provide the context of the political situation of the period. It will point out the direct and indirect influences of the political situation on the themes and art of animation. And it will present the work of Inessa Kovalevskaya, which, despite its irreplaceable socio-cultural impact in the context of the countries of the former soviet union, remains unnoticed by many.
The practical part is devoted to the development of a short animated film called The Last Trick, describing the workflow in pre-production, production and post-production.
Klíčová slova
experimentální výtvarno, karikatura, animace, animovaný film, sovětský animovaný film, détente, vliv politické situace na tvorbu, Inessa Kovalevská, Fjodor Chitruk, sestry Brumbergovy, smrt Stalina, muzikál, satira, propaganda, 1953, TVPaint
Klíčová slova v angličtině
experimental art, caricature, animation, animated film, Soviet animated film, détente, influence of political situation on production, Inessa Kovalevskaya, Fyodor Chytruk, Brumberg Sisters, death of Stalin, musical, satire, propaganda, 1953, Tvpaint
Rozsah průvodní práce
36s.
Jazyk
CZ
Anotace
Teoretická část této bakalářské práce pojednává o specifickém období sovětské animace, tedy období détente, neboli období uvolnění politického napětí mezi západem a východem. Tento politický zlom, který nastal po Stalinově smrti v roce 1953 ovlivnil vývoj námětů i výtvarna sovětské animace a dal mu nový směr.
Práce přiblíží politickou situaci daného období, poukáže na přímé i nepřímé vlivy tehdejšího politického rozpoložení, na náměty i na výtvarno animovaného filmu a zaměří se na tvorbu Inessy Kovalevské, která bývá, i když je její tvorba nenahraditelným sociálně-kulturním vkladem, mnohdy nedoceněna.
Praktická část mé práce je věnována vývoji krátkého animovaného filmu Poslední trik. Popisuji zde postup práce v preprodukci, produkci a postprodukci.
Klíčová slova: experimentální výtvarno, karikatura, animace, animovaný film, sovětský animovaný film, détente, vliv politické situace na tvorbu, Inessa Kovalevská, Fjodor Chitruk, sestry Brumbergovy, smrt Stalina, muzikál, satira, propaganda, 1953, TVPaint
Anotace v angličtině
The theoretical part of this bachelor thesis deals with a specific period of Soviet animation, the period of détente, or the period of easing of political tensions between the West and the East i.e. The thaw period. This political turning point that occurred after Stalin's death in 1953 influenced the development of themes and visuals of Soviet animation and gave it a new direction.
The thesis will provide the context of the political situation of the period. It will point out the direct and indirect influences of the political situation on the themes and art of animation. And it will present the work of Inessa Kovalevskaya, which, despite its irreplaceable socio-cultural impact in the context of the countries of the former soviet union, remains unnoticed by many.
The practical part is devoted to the development of a short animated film called The Last Trick, describing the workflow in pre-production, production and post-production.
Klíčová slova
experimentální výtvarno, karikatura, animace, animovaný film, sovětský animovaný film, détente, vliv politické situace na tvorbu, Inessa Kovalevská, Fjodor Chitruk, sestry Brumbergovy, smrt Stalina, muzikál, satira, propaganda, 1953, TVPaint
Klíčová slova v angličtině
experimental art, caricature, animation, animated film, Soviet animated film, détente, influence of political situation on production, Inessa Kovalevskaya, Fyodor Chytruk, Brumberg Sisters, death of Stalin, musical, satire, propaganda, 1953, Tvpaint
Zásady pro vypracování
1. teoretická část:
Teoretická písemná práce se člení na dvě části: teoretickou část (TČ) a praktickou část (PP). Povinný minimální rozsah TČ je 15 normostran, u PP je to 5 normostran. Zatímco první, teoretická část písemné práce, se zabývá vybraným tématem, které se váže k praktické části BP, druhá, praktická část písemné práce, pojednává o praktickém výstupu bakalářského projektu a jde tedy o explikaci k bakalářskému projektu.
Cílem teoretické části je pojmout konkrétní téma a prostřednictvím práce s odbornými zdroji
a s dalšími texty či díly jej analyzovat a zasadit do kontextu (a případně i do vztahu ke svému bakalářskému praktickému výstupu).
Cílem praktické části je popis vývoje a výroby bakalářského praktického výstupu, zasvěcení do procesu a obhajoba jeho východisek a výsledného tvaru.
Hodnotí se nejen jazyková úroveň textu (gramatika, stylistika), ale také formulace názorů, práce s informacemi, zacházení se zdroji. Povinný minimální počet odborných zdrojů je 5 článků, 3 knihy, alespoň z poloviny v cizím jazyce.
Odevzdat v elektronické podobě ve formátu PDF na Portál UTB a na NAS FMK; 1 ks kroužkové vazby v tisknuté podobě (stačí černobíle).
2. praktická část:
Praktická bakalářská práce má za cíl demonstrovat řemeslné dovednosti absolventa bakalářského studia, a tedy obsáhnout jak zvládnutí technologie, tak řemesla animace (pohyb postav, práce s prostorem, stylizace, timing...). V bakalářském projektu student představuje své silné stránky, a tedy si volí techniku, stejně tak akcentuje dílčí profese animovaného filmu (např. charakter design, výtvarník, charakter animátor, scenárista, režisér...). Možné je zhotovit bakalářský projekt výhradně jako autorskou záležitost, tedy bez volby jedné konkrétní profese.
Bakalářský projekt má povinnou minimální stopáž 1 minutu a povinnou maximální stopáž 5 minut. Jen ve výjimečných případech a na základě schválení pedagogy ateliéru Animovaná tvorba je možné stopáž překročit. (Do stopáže se započítávají titulky.)
Bakalářský projekt může být uceleným narativním dílem, nebo kompaktně seskládanou sadou animačních etud/obrazů/scén. V případě akcentace profesí jako je výtvarník animovaného filmu nebo charakter design / koncept art se klade velký důraz na doprovodné materiály (studie, skicy, výtvarnou přípravu filmu apod.)
Dokončené dílo se odevzdává v předepsané technické kvalitě a jeho součástí jsou i kompletní materiály mapující vývoj (téma, námět, literární scénář, bodový scénář, storyboard, animatik) a podklady k propagaci a distribuci díla (titulková listina, formuláře pro OSA a NFA, plakát, obrázky z filmu).
Odevzdání videosoubor (export: velikost obrazu v bodech 1920 x 1080 FullHD 1080p, poměr stran 16:9, bitrate (kbit/s) 10,000-20,000, počet snímků za sekundu 25, poměr stran obrazového bodu pixel aspect 1:1 square, vstupní formát zvuku WAV, případně MP3, parametry zvuku 48000 kHz, 24Bit, Stereo, kodek H.264).
Součástí jsou: výtvarný návrh plakátu (formát 70x100cm, digitální podoba PDF příprava pro tisk, rozlišení 300 dpi ve formátu PNG nebo JPEG, režim CMYK barva), 5 snímků výtvarných návrhů, 8 snímků filmu (obojí ve stejné velikosti jako video), titulková listina.
Pro přijetí práce je nutné odevzdat vyplněné formuláře pro OSA a NFA a licenční smlouva k audiovizuálnímu dílu.
Zásady pro vypracování
1. teoretická část:
Teoretická písemná práce se člení na dvě části: teoretickou část (TČ) a praktickou část (PP). Povinný minimální rozsah TČ je 15 normostran, u PP je to 5 normostran. Zatímco první, teoretická část písemné práce, se zabývá vybraným tématem, které se váže k praktické části BP, druhá, praktická část písemné práce, pojednává o praktickém výstupu bakalářského projektu a jde tedy o explikaci k bakalářskému projektu.
Cílem teoretické části je pojmout konkrétní téma a prostřednictvím práce s odbornými zdroji
a s dalšími texty či díly jej analyzovat a zasadit do kontextu (a případně i do vztahu ke svému bakalářskému praktickému výstupu).
Cílem praktické části je popis vývoje a výroby bakalářského praktického výstupu, zasvěcení do procesu a obhajoba jeho východisek a výsledného tvaru.
Hodnotí se nejen jazyková úroveň textu (gramatika, stylistika), ale také formulace názorů, práce s informacemi, zacházení se zdroji. Povinný minimální počet odborných zdrojů je 5 článků, 3 knihy, alespoň z poloviny v cizím jazyce.
Odevzdat v elektronické podobě ve formátu PDF na Portál UTB a na NAS FMK; 1 ks kroužkové vazby v tisknuté podobě (stačí černobíle).
2. praktická část:
Praktická bakalářská práce má za cíl demonstrovat řemeslné dovednosti absolventa bakalářského studia, a tedy obsáhnout jak zvládnutí technologie, tak řemesla animace (pohyb postav, práce s prostorem, stylizace, timing...). V bakalářském projektu student představuje své silné stránky, a tedy si volí techniku, stejně tak akcentuje dílčí profese animovaného filmu (např. charakter design, výtvarník, charakter animátor, scenárista, režisér...). Možné je zhotovit bakalářský projekt výhradně jako autorskou záležitost, tedy bez volby jedné konkrétní profese.
Bakalářský projekt má povinnou minimální stopáž 1 minutu a povinnou maximální stopáž 5 minut. Jen ve výjimečných případech a na základě schválení pedagogy ateliéru Animovaná tvorba je možné stopáž překročit. (Do stopáže se započítávají titulky.)
Bakalářský projekt může být uceleným narativním dílem, nebo kompaktně seskládanou sadou animačních etud/obrazů/scén. V případě akcentace profesí jako je výtvarník animovaného filmu nebo charakter design / koncept art se klade velký důraz na doprovodné materiály (studie, skicy, výtvarnou přípravu filmu apod.)
Dokončené dílo se odevzdává v předepsané technické kvalitě a jeho součástí jsou i kompletní materiály mapující vývoj (téma, námět, literární scénář, bodový scénář, storyboard, animatik) a podklady k propagaci a distribuci díla (titulková listina, formuláře pro OSA a NFA, plakát, obrázky z filmu).
Odevzdání videosoubor (export: velikost obrazu v bodech 1920 x 1080 FullHD 1080p, poměr stran 16:9, bitrate (kbit/s) 10,000-20,000, počet snímků za sekundu 25, poměr stran obrazového bodu pixel aspect 1:1 square, vstupní formát zvuku WAV, případně MP3, parametry zvuku 48000 kHz, 24Bit, Stereo, kodek H.264).
Součástí jsou: výtvarný návrh plakátu (formát 70x100cm, digitální podoba PDF příprava pro tisk, rozlišení 300 dpi ve formátu PNG nebo JPEG, režim CMYK barva), 5 snímků výtvarných návrhů, 8 snímků filmu (obojí ve stejné velikosti jako video), titulková listina.
Pro přijetí práce je nutné odevzdat vyplněné formuláře pro OSA a NFA a licenční smlouva k audiovizuálnímu dílu.
Seznam doporučené literatury
MJOLSNESS, L., & LEIGH, M. (2020). She Animates: Gendered Soviet and Russian Animation. Amsterdam University Press. ISBN 9781644690666
PONTIERI, L. (2012). Soviet Animation and the Thaw of the 1960s: Not Only for Children. John Libbey. ISBN 9780253007841
DUTKA, Edgar. Minimum z dějin světové animace. V Praze: Akademie múzických umění, 2004. ISBN 80-7331-012-0.
ЕФИМОВ, Б. (1961). Основыпониманиякарикатуры. Издательство Академии Художеств СССР,1961 . ISBN (УДК : 741.5)
Seznam doporučené literatury
MJOLSNESS, L., & LEIGH, M. (2020). She Animates: Gendered Soviet and Russian Animation. Amsterdam University Press. ISBN 9781644690666
PONTIERI, L. (2012). Soviet Animation and the Thaw of the 1960s: Not Only for Children. John Libbey. ISBN 9780253007841
DUTKA, Edgar. Minimum z dějin světové animace. V Praze: Akademie múzických umění, 2004. ISBN 80-7331-012-0.
ЕФИМОВ, Б. (1961). Основыпониманиякарикатуры. Издательство Академии Художеств СССР,1961 . ISBN (УДК : 741.5)
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Práce studentky se setkala s velmi příznivým ohlasem u komise, nebyly předloženy žádné větší kritické připomínky.