Teoretická práce se věnuje problematice nelineárního vyprávění ve videohrách s otevřeným světem. Rozebírá historicko-teoretické pozadí ludologie, které podporuje model hráčova postoje k fikci, jenž je v této práci představen a který by mohl být brán v potaz v případě designu videohry a jejího scénáře. Zároveň se ohlíží za několika strategiemi implementace herního příběhu, které lze v takovém případě použít. Praktická část dokumentuje realizaci krátkometrážního animovaného filmu Alan.
Anotace v angličtině
The theoretical work is addressing the issue of non-linear storytelling in open-world videogames. It delves into historical-theoretical background of ludology, which supports model of players view of fiction. A model which is presented in this work and might be taken into consideration when designing videogame and it's script. It also looks at several strategies of story implementation which can be used in such cases. Practictical part documents realisation of animated short film Alan.
Klíčová slova
ludologie, vyprávění, otevřený svět, RPG, Alan, kreslený film
Klíčová slova v angličtině
Keywords: ludology, storytelling, open-world, RPG, Alan, animated film
Rozsah průvodní práce
95 s. (125 642 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Teoretická práce se věnuje problematice nelineárního vyprávění ve videohrách s otevřeným světem. Rozebírá historicko-teoretické pozadí ludologie, které podporuje model hráčova postoje k fikci, jenž je v této práci představen a který by mohl být brán v potaz v případě designu videohry a jejího scénáře. Zároveň se ohlíží za několika strategiemi implementace herního příběhu, které lze v takovém případě použít. Praktická část dokumentuje realizaci krátkometrážního animovaného filmu Alan.
Anotace v angličtině
The theoretical work is addressing the issue of non-linear storytelling in open-world videogames. It delves into historical-theoretical background of ludology, which supports model of players view of fiction. A model which is presented in this work and might be taken into consideration when designing videogame and it's script. It also looks at several strategies of story implementation which can be used in such cases. Practictical part documents realisation of animated short film Alan.
Klíčová slova
ludologie, vyprávění, otevřený svět, RPG, Alan, kreslený film
Klíčová slova v angličtině
Keywords: ludology, storytelling, open-world, RPG, Alan, animated film
Zásady pro vypracování
1. teoretická část:
Teoretická textová práce se člení na dvě části: teoretickou část (TČ) a praktickou část (PP). Povinný minimální rozsah TČ je 20 normostran, u PP je to 5 normostran. Zatímco první, teoretická část písemné práce, se zabývá vybraným tématem, které se váže k praktické části DP, druhá, praktická část písemné práce, pojednává o praktickém výstupu diplomového projektu a jde tedy o explikaci k diplomovému projektu.
Cílem teoretické části je pojmout konkrétní téma a prostřednictvím práce s odbornými zdroji a s dalšími texty či díly jej analyzovat a zasadit do kontextu (a případně i do vztahu ke svému diplomovému praktickému výstupu).
Cílem praktické části je popis vývoje a výroby diplomového praktického výstupu, zasvěcení do procesu a obhajoba jeho východisek a výsledného tvaru.
Hodnotí se nejen jazyková úroveň textu (gramatika, stylistika), ale také formulace názorů, práce s informacemi, zacházení se zdroji. Povinný minimální počet odborných zdrojů je 8 článků, 4 knihy, alespoň z poloviny se jedná o cizojazyčnou literaturu.
Odevzdat v elektronické podobě ve formátu PDF na Portál UTB a na NAS FMK; 1 ks kroužkové vazby v tisknuté podobě (stačí černobíle).
2. praktická část:
Praktická diplomová práce má za cíl demonstrovat řemeslné dovednosti absolventa magisterského studia, a tedy obsáhnout jak zvládnutí technologie, tak řemesla animace (pohyb postav, práce s prostorem, stylizace, timing...). V diplomovém projektu student představuje své silné stránky, a tedy si volí techniku, stejně tak akcentuje dílčí profese animovaného filmu (např. charakter design, výtvarník, charakter animátor, scenárista, režisér...). Možné je zhotovit diplomový projekt výhradně jako autorskou záležitost, tedy bez volby jedné konkrétní profese.
Diplomový projekt má povinnou minimální stopáž 90 sekund a povinnou maximální stopáž 300 sekund. Jen ve výjimečných případech a na základě schválení pedagogy ateliéru Animovaná tvorba je možné stopáž překročit. (Do stopáže se započítávají titulky.)
Diplomový projekt může být uceleným narativním dílem, nebo kompaktně seskládanou sadou animačních etud/obrazů/scén. V případě akcentace profesí jako je výtvarník animovaného filmu nebo charakter design / koncept art se klade velký důraz na doprovodné materiály (studie, skicy, výtvarnou přípravu filmu apod.)
Dokončené dílo se odevzdává v předepsané technické kvalitě a jeho součástí jsou i kompletní materiály mapující vývoj (téma, námět, literární scénář, bodový scénář, storyboard, animatik) a podklady k propagaci a distribuci díla (titulková listina, formuláře pro OSA a NFA, plakát, obrázky z filmu.
Odevzdání videosoubor (export: velikost obrazu v bodech 1920 x 1080 FullHD 1080p, poměr stran 16:9, bitrate (kbit/s) 10,000-20,000, počet snímků za sekundu 25, poměr stran obrazového bodu pixel aspect 1:1 square, vstupní format zvuku WAV, případně MP3, parametry zvuku 48000 kHz, 24Bit, Stereo, kodek H.264).
Součástí jsou: výtvarný návrh plakátu (formát 70x100cm, digitální podoba PDF příprava pro tisk, rozlišení 300 dpi ve formátu PNG nebo JPEG, režim CMYK barva), 5 snímků výtvarných návrhů, 8 snímků filmu (obojí ve stejné velikosti jako video), titulková listina.
Pro přijetí práce je nutné odevzdat vyplněné formuláře pro OSA a NFA a licenční smlouva k audiovizuálnímu dílu.
Zásady pro vypracování
1. teoretická část:
Teoretická textová práce se člení na dvě části: teoretickou část (TČ) a praktickou část (PP). Povinný minimální rozsah TČ je 20 normostran, u PP je to 5 normostran. Zatímco první, teoretická část písemné práce, se zabývá vybraným tématem, které se váže k praktické části DP, druhá, praktická část písemné práce, pojednává o praktickém výstupu diplomového projektu a jde tedy o explikaci k diplomovému projektu.
Cílem teoretické části je pojmout konkrétní téma a prostřednictvím práce s odbornými zdroji a s dalšími texty či díly jej analyzovat a zasadit do kontextu (a případně i do vztahu ke svému diplomovému praktickému výstupu).
Cílem praktické části je popis vývoje a výroby diplomového praktického výstupu, zasvěcení do procesu a obhajoba jeho východisek a výsledného tvaru.
Hodnotí se nejen jazyková úroveň textu (gramatika, stylistika), ale také formulace názorů, práce s informacemi, zacházení se zdroji. Povinný minimální počet odborných zdrojů je 8 článků, 4 knihy, alespoň z poloviny se jedná o cizojazyčnou literaturu.
Odevzdat v elektronické podobě ve formátu PDF na Portál UTB a na NAS FMK; 1 ks kroužkové vazby v tisknuté podobě (stačí černobíle).
2. praktická část:
Praktická diplomová práce má za cíl demonstrovat řemeslné dovednosti absolventa magisterského studia, a tedy obsáhnout jak zvládnutí technologie, tak řemesla animace (pohyb postav, práce s prostorem, stylizace, timing...). V diplomovém projektu student představuje své silné stránky, a tedy si volí techniku, stejně tak akcentuje dílčí profese animovaného filmu (např. charakter design, výtvarník, charakter animátor, scenárista, režisér...). Možné je zhotovit diplomový projekt výhradně jako autorskou záležitost, tedy bez volby jedné konkrétní profese.
Diplomový projekt má povinnou minimální stopáž 90 sekund a povinnou maximální stopáž 300 sekund. Jen ve výjimečných případech a na základě schválení pedagogy ateliéru Animovaná tvorba je možné stopáž překročit. (Do stopáže se započítávají titulky.)
Diplomový projekt může být uceleným narativním dílem, nebo kompaktně seskládanou sadou animačních etud/obrazů/scén. V případě akcentace profesí jako je výtvarník animovaného filmu nebo charakter design / koncept art se klade velký důraz na doprovodné materiály (studie, skicy, výtvarnou přípravu filmu apod.)
Dokončené dílo se odevzdává v předepsané technické kvalitě a jeho součástí jsou i kompletní materiály mapující vývoj (téma, námět, literární scénář, bodový scénář, storyboard, animatik) a podklady k propagaci a distribuci díla (titulková listina, formuláře pro OSA a NFA, plakát, obrázky z filmu.
Odevzdání videosoubor (export: velikost obrazu v bodech 1920 x 1080 FullHD 1080p, poměr stran 16:9, bitrate (kbit/s) 10,000-20,000, počet snímků za sekundu 25, poměr stran obrazového bodu pixel aspect 1:1 square, vstupní format zvuku WAV, případně MP3, parametry zvuku 48000 kHz, 24Bit, Stereo, kodek H.264).
Součástí jsou: výtvarný návrh plakátu (formát 70x100cm, digitální podoba PDF příprava pro tisk, rozlišení 300 dpi ve formátu PNG nebo JPEG, režim CMYK barva), 5 snímků výtvarných návrhů, 8 snímků filmu (obojí ve stejné velikosti jako video), titulková listina.
Pro přijetí práce je nutné odevzdat vyplněné formuláře pro OSA a NFA a licenční smlouva k audiovizuálnímu dílu.
Seznam doporučené literatury
CAMPBELL, Joseph. Tisíc tváří hrdiny. Přeložil Hana ANTONÍNOVÁ. Praha: Argo, 2017. Capricorn (Argo). ISBN 978-80-257-2184-1.
BARTLE, Richard A. MMOs from the Iside Out. New York: Apress, 2016. ISBN 1978-1-4842-1723-8
HOWARD, Jeff. Quests: Design, Theory, and History in Games and Narratives. Wellesley, Massachusetts: A K Peters, 2008. ISBN 978-1568813479
ALLAN, Geoff; GOOD, Judith. Narrative, Meta-narrative and Susan. In: 5th International Conference on Narrative and Interactive Learning Environments Edinburgh, Scotland 6th–8th August. 2008.
JENKINS, H. Game Design as Narrative Architecture. [autor knihy] N. Wardrip-Fruin a P. Harrigan. First Person: New Media as Story. Londýn : MIT Press, 2004
Seznam doporučené literatury
CAMPBELL, Joseph. Tisíc tváří hrdiny. Přeložil Hana ANTONÍNOVÁ. Praha: Argo, 2017. Capricorn (Argo). ISBN 978-80-257-2184-1.
BARTLE, Richard A. MMOs from the Iside Out. New York: Apress, 2016. ISBN 1978-1-4842-1723-8
HOWARD, Jeff. Quests: Design, Theory, and History in Games and Narratives. Wellesley, Massachusetts: A K Peters, 2008. ISBN 978-1568813479
ALLAN, Geoff; GOOD, Judith. Narrative, Meta-narrative and Susan. In: 5th International Conference on Narrative and Interactive Learning Environments Edinburgh, Scotland 6th–8th August. 2008.
JENKINS, H. Game Design as Narrative Architecture. [autor knihy] N. Wardrip-Fruin a P. Harrigan. First Person: New Media as Story. Londýn : MIT Press, 2004
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Práce studenta se setkaly s velmi příznivým ohlasem u komise, nebyly předloženy žádné větší kritické připomínky.