- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
1. Teoretická část: Transformace české porevoluční kinematografie
2. Praktická část: Střihová skladba audiovizuálního díla, nebo tematický soubor audiovizuálních děl, délka minimálně 20 min., nebo projektová část teoretické diplomové práce
Hlavní téma v angličtině
1. Theoretical part: Transformation of Czech Post-revolutionary Cinematography 2. Practical part: Audiovisual Work or Thematical Set of Audiovisual Works, Length at Least 20 Minutes, or Project Part of Theoretical Diploma Thesis
Název dle studenta
Na západ od východu: Transformace české porevoluční kinematografie
Název dle studenta v angličtině
West of east: The Transformation of Czech Post-Revolutionary Cinema
Diplomová práce se zaměřuje především na autentické zachycení politicko-společenských reálií 80. let v Československu a jejich následné přeměny v letech 90. let v ČSFR/ČR srze estetiku audiovizuálních děl režiséra Víta Olmera, Jaroslava Soukupa a Zdeňka Trošky. Na pozadí konkrétních historických milníků od Pražského Jara, přes Perestrojkové liberalizační reformy až po finální demokratizaci naší republiky, definuje práce specifické aspekty, které se významně podílejí na transformaci porevoluční kinematografie a nezpochybnitelném vlivu pronikající západní kultury do naší společnosti.
Anotace v angličtině
The thesis focuses primarily on the authentic depiction of the political and social realities of the 1980s in Czechoslovakia and their subsequent transformation in the 1990s in the Czechoslovakia/Czech Republic through the aesthetics of the audiovisual works of director Vít Olmer, Jaroslav Soukup and Zdeněk Troška. Against the backdrop of specific historical milestones from the Prague Spring, through Perestroika's liberalization reforms to the final democratization of our republic, the thesis defines specific aspects that significantly contribute to the transformation of post-revolutionary cinema and the unquestionable influence of the pervasive Western culture in our society.
Diplomová práce se zaměřuje především na autentické zachycení politicko-společenských reálií 80. let v Československu a jejich následné přeměny v letech 90. let v ČSFR/ČR srze estetiku audiovizuálních děl režiséra Víta Olmera, Jaroslava Soukupa a Zdeňka Trošky. Na pozadí konkrétních historických milníků od Pražského Jara, přes Perestrojkové liberalizační reformy až po finální demokratizaci naší republiky, definuje práce specifické aspekty, které se významně podílejí na transformaci porevoluční kinematografie a nezpochybnitelném vlivu pronikající západní kultury do naší společnosti.
Anotace v angličtině
The thesis focuses primarily on the authentic depiction of the political and social realities of the 1980s in Czechoslovakia and their subsequent transformation in the 1990s in the Czechoslovakia/Czech Republic through the aesthetics of the audiovisual works of director Vít Olmer, Jaroslav Soukup and Zdeněk Troška. Against the backdrop of specific historical milestones from the Prague Spring, through Perestroika's liberalization reforms to the final democratization of our republic, the thesis defines specific aspects that significantly contribute to the transformation of post-revolutionary cinema and the unquestionable influence of the pervasive Western culture in our society.
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 30 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže).
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu.
2. Praktická část:
Přípustné varianty praktické části:
1) Střihová skladba audiovizuálního díla (vyrobeného v systému řízené výroby FMK) v minimální délce 20 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
2) Střihová skladba souboru audiovizuálních děl oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
3) Projektová část (realizovaná prostřednictvím metody výzkumu uměním) střihového charakteru úzce související s teoretickou částí práce. Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba.
Další požadované materiály praktické části:
a) Upoutávka, teaser či trailer na předložené audiovizuální dílo (var. 1 a 2).
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah 2 normostrany (var. 1, 2, 3).
c) Anotace (var. 1, 2, 3).
d) Technický scénář (var. 1).
e) Štábová listina (var. 1, 2, 3).
V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta Produkce, je nutné dodržet doložení požadovaných materiálu a-h dle zadání specializace Produkce. Tato data odevzdává za projekt vždy jeden člověk. Nezbytná je konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy dle Výrobní knihy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o diplomové práci studenta".
Uložení na NAS:
Ve složce na NAS-AAV, označené "Bakalářská / Magisterská práce" uložte:
1) Teoretickou práci ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) dle specifikací výše.
2) Vytvořte podsložku Praktická práce, která bude obsahovat materiály částí a- h. Řádně nazvaný film/absolventské dílo odevzdávejte ve formátech splňujících vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací.
3) Vytvořte podsložku s názvem Katalog, která bude obsahovat "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně": 10 kusů obrazové dokumentace praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 30 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže).
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu.
2. Praktická část:
Přípustné varianty praktické části:
1) Střihová skladba audiovizuálního díla (vyrobeného v systému řízené výroby FMK) v minimální délce 20 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
2) Střihová skladba souboru audiovizuálních děl oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
3) Projektová část (realizovaná prostřednictvím metody výzkumu uměním) střihového charakteru úzce související s teoretickou částí práce. Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba.
Další požadované materiály praktické části:
a) Upoutávka, teaser či trailer na předložené audiovizuální dílo (var. 1 a 2).
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah 2 normostrany (var. 1, 2, 3).
c) Anotace (var. 1, 2, 3).
d) Technický scénář (var. 1).
e) Štábová listina (var. 1, 2, 3).
V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta Produkce, je nutné dodržet doložení požadovaných materiálu a-h dle zadání specializace Produkce. Tato data odevzdává za projekt vždy jeden člověk. Nezbytná je konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy dle Výrobní knihy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o diplomové práci studenta".
Uložení na NAS:
Ve složce na NAS-AAV, označené "Bakalářská / Magisterská práce" uložte:
1) Teoretickou práci ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) dle specifikací výše.
2) Vytvořte podsložku Praktická práce, která bude obsahovat materiály částí a- h. Řádně nazvaný film/absolventské dílo odevzdávejte ve formátech splňujících vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací.
3) Vytvořte podsložku s názvem Katalog, která bude obsahovat "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně": 10 kusů obrazové dokumentace praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Seznam doporučené literatury
HALADA, Andrej. Český film devadesátých let: od Tankového praporu ke Koljovi. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1997. ISBN 80-7106-251-0.
LIPŠANSKÝ, Jan. Český film 1990-2007: sborník kritik, recenzí a úvah. České Budějovice: Nová forma, 2009. ISBN 978-80-254-2669-2.
FUNDOVÁ, Johana. Devadesátky!: roky nespoutané svobody. Brno: CPress, 2019. ISBN 9788026427940.
KOKEŠ, Radomír D. Rozbor filmu. Brno: Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, 2015. ISBN 9788021077560.
TESAŘ, Antonín, David ČENĚK, Jiří FLÍGL a Jiří BLAŽEK. Krev, slzy a sperma: čítanka filmového braku. Praha: Casablanca, 2017. ISBN 978-80-8729-239-6.
Seznam doporučené literatury
HALADA, Andrej. Český film devadesátých let: od Tankového praporu ke Koljovi. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1997. ISBN 80-7106-251-0.
LIPŠANSKÝ, Jan. Český film 1990-2007: sborník kritik, recenzí a úvah. České Budějovice: Nová forma, 2009. ISBN 978-80-254-2669-2.
FUNDOVÁ, Johana. Devadesátky!: roky nespoutané svobody. Brno: CPress, 2019. ISBN 9788026427940.
KOKEŠ, Radomír D. Rozbor filmu. Brno: Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, 2015. ISBN 9788021077560.
TESAŘ, Antonín, David ČENĚK, Jiří FLÍGL a Jiří BLAŽEK. Krev, slzy a sperma: čítanka filmového braku. Praha: Casablanca, 2017. ISBN 978-80-8729-239-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
11:31 doc. Nemeškal zahajuje obhajobu teoretické a praktické diplomové práce.
Lukáš Vích zahajuje prezentaci teoretické části pod názvem:
Na západ od východu: Transformace české porevoluční kinematografie.
Autor zahajuje debatu. Z jeho výkladu jde vidět jistá zapálenost do tématu samotného, kterému dobře rozumí. Samotný rozsah teoretické práce dělá více než 154 normostran textu. Student hovoří zcela plynule, bez jakýchkoliv rušivých záseků. Lukáš Vích popisuje komplexnost svých rozsáhlých analýz, které se nachází v analytické části práce. Dále popisuje klíč, který při psaní textu popisoval. Svou prezentaci zakončuje výčtem závěrů, ke kterým při psaní textu došel. Vedoucím teoretické práce je doc. Nemeškal, který posléze čte posudek. Oponentkou práce byla Mgr. Dvořáčková. Její posudek čte dr. Polenský. Vedoucí práce doc. Nemeškal hodnotí text jako úctyhodný minimálně svým enormním rozsahem, ale i tématem. Nechybí však i dílčí problematické části (odbornost textu), které doc. Nemeškal zmiňuje. Z obecného hlediska je práce hodnocena velice dobře. doc. Nemeškal hodnotí práci známkou A - výborně. Oponentka práce Mgr. Dvořáčková hodnotí předložené dílo jako průměrné, tedy C - dobře. Následně dochází ke zodpovězení položených otázek ze strany vedoucího a oponentky práce. Následně Lukáš Vích plynule přechází k prezentaci praktické části, kterou je:
Snímek: Úkryt
Autor představuji námět filmu, na kterém jako střihač participoval. Student také představuje technické specifika, ve kterých probíhala střihová postprodukce. Následně dochází k prezentaci traileru. Vedoucí práce doc. Nemeškal čte svůj posudek a následně také otázky k obhajobě. Dr. Polenský čte posudek oponenta a následně taktéž i otázky, na které autor Lukáš Vích odpovídá. Snímek byl velice chválen jak ze strany vedoucího tak i oponenta práce. Na veškeré otázky autor práce Lukáš Vích odpovídá. Bylo debatováno u využívání "prolínaček" ve filmu, autor střihové skladby obhajuje jejich využití. Vzniká krátká debata, kde komise oponuje svými argumenty. I přes výše zmíněné výtky autor práci obhajuje.