Tématem bakalářské práce je využití folklorního tance v pohybových aktivitách dětí předškolního věku.
Teoretická část obsahuje tři kapitoly, kdy první je zaměřena na pohyb a pohybové činnosti v předškolním vzdělávání. Druhá kapitola se zabývá tancem a tanečními činnostmi a jejich vlivem na děti v předškolním vzdělávání. Zmíněno bude rovněž propojení s Rámcovým vzdělávacím program pro PV. Poslední kapitola popisuje folklor, lidový tanec, kulturní tradice a zvyky a samozřejmě dětský folklor.
Praktická část představí využití folklorního tance v mateřské škole, realizaci zpracovaného souboru tanečních aktivit na folklorní tematiku a doporučení pro praxi. Celý projekt je následně evaluován.
Anotace v angličtině
The topic of the bachelor thesis is the use of folk dance in the physical activities of preschool age children.
The theoretical part contains three chapters, the first of which is focused on movement and physical activities in preschool education. The second chapter deals with dance, dance activities and their impact on children in preschool education. I also mention the connection with the Framework Educational Program for Preschool Education. The last chapter describes folklore, folk dance, cultural traditions and customs and children's folklore.
The practical part will introduce the reader to the use of folk dance in kindergarten, the implementation of a set of dance activities on folklore and recommendations for practice. The whole project is then evaluated.
Klíčová slova
folklor, taneční folklor, předškolní věk, lidové zvyky a tradice
Klíčová slova v angličtině
folklore, dance folklore, preschool age, folk customs and tradition
Rozsah průvodní práce
68 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem bakalářské práce je využití folklorního tance v pohybových aktivitách dětí předškolního věku.
Teoretická část obsahuje tři kapitoly, kdy první je zaměřena na pohyb a pohybové činnosti v předškolním vzdělávání. Druhá kapitola se zabývá tancem a tanečními činnostmi a jejich vlivem na děti v předškolním vzdělávání. Zmíněno bude rovněž propojení s Rámcovým vzdělávacím program pro PV. Poslední kapitola popisuje folklor, lidový tanec, kulturní tradice a zvyky a samozřejmě dětský folklor.
Praktická část představí využití folklorního tance v mateřské škole, realizaci zpracovaného souboru tanečních aktivit na folklorní tematiku a doporučení pro praxi. Celý projekt je následně evaluován.
Anotace v angličtině
The topic of the bachelor thesis is the use of folk dance in the physical activities of preschool age children.
The theoretical part contains three chapters, the first of which is focused on movement and physical activities in preschool education. The second chapter deals with dance, dance activities and their impact on children in preschool education. I also mention the connection with the Framework Educational Program for Preschool Education. The last chapter describes folklore, folk dance, cultural traditions and customs and children's folklore.
The practical part will introduce the reader to the use of folk dance in kindergarten, the implementation of a set of dance activities on folklore and recommendations for practice. The whole project is then evaluated.
Klíčová slova
folklor, taneční folklor, předškolní věk, lidové zvyky a tradice
Klíčová slova v angličtině
folklore, dance folklore, preschool age, folk customs and tradition
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na využití folklórního tance v pohybových aktivitách dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek týkajících se folklórního tance, lidových tradic a pohybu dětí předškolního věku.
Zpracování souboru pohybových aktivit s prvky folklórního tance pro děti v mateřské škole.
Realizace a ověření souboru pohybových aktivit ve vybrané mateřské škole.
Evaluace souboru pohybových aktivit a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na využití folklórního tance v pohybových aktivitách dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek týkajících se folklórního tance, lidových tradic a pohybu dětí předškolního věku.
Zpracování souboru pohybových aktivit s prvky folklórního tance pro děti v mateřské škole.
Realizace a ověření souboru pohybových aktivit ve vybrané mateřské škole.
Evaluace souboru pohybových aktivit a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Brettschneiderová, V., & Kubecová, M. (2018). Taneční činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Dvořáková, H. (2011). Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte: tělesná výchova ve vzdělávacím programu mateřské školy. Praha: Portál.
Langhammerová, J. (2017). České tradice v proměnách času: kroje - zvyky - umění. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
Pavlicová, M. (2012). Cestami lidového tance: Zdenka Jelínková a česká etnochoreologie. Brno: Masarykova univerzita.
Susu, P. (2018). 2. On the Educational Potential of Folk Dance. Review of Artistic Education, 15(1), 127-150.
Seznam doporučené literatury
Brettschneiderová, V., & Kubecová, M. (2018). Taneční činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Dvořáková, H. (2011). Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte: tělesná výchova ve vzdělávacím programu mateřské školy. Praha: Portál.
Langhammerová, J. (2017). České tradice v proměnách času: kroje - zvyky - umění. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
Pavlicová, M. (2012). Cestami lidového tance: Zdenka Jelínková a česká etnochoreologie. Brno: Masarykova univerzita.
Susu, P. (2018). 2. On the Educational Potential of Folk Dance. Review of Artistic Education, 15(1), 127-150.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Hovořila samostatně a plynule. Vedoucí práce hodnotil práci převážně pozitivně. Teoretickou část hodnotí jako plnohodnotnou a relevantní, i když se objevují nedostatky a odborné nepřesnosti. Jako malé negativum hodnotí přístup k aktivitám, kde by bylo vhodnější lépe zpracovat jednotlivé části. V praktické části vedoucí nezmiňuje žádné zásadní nedostatky a hodnotí kladně kritičnost a zpětnou vazbu studentky. Oponentka práce hodnotí teoretickou část jako relevantní, avšak hrubý nedostatek se objevuje v přepracování některých částí, kterým nedošlo. Praktická část působí přehledně a srozumitelně. Chybí větší vhled studentky do problematiky a pozitivně hodnotí také evaluaci na závěr práce. Na otázky vedoucího i oponenta odpovídala studentka s nedostatky. Projev studentky byl chaotický a neucelený. Dr. Jelénková položila doplňující otázku: ,, Jak lze specifikovat oblasti dalšího rozvoje?" Studentka odpovídala se zásadními nedostatky. V diskuzi se zkoušejícími se studentka orientovala s obtížemi a neprojevila hlubší vhled do zpracovaného tématu. Studentka ne zcela dobře rozuměla položeným otázkám vedoucího i oponenta. Stále se uchylovala k obecným vymezením a odbornost scházela. Dr. Navrátilová vyslovila komentář ke klíčovým pojmům a celé teoretické části. Studentce bylo vytýkáno, že klíčová slova nekorespondují se studijním oborem, který studovala. Dr. Navrátilová hodnotí teoretickou část jako nedostatečnou a velmi obecně zpracovanou.