Bakalářská práce má aplikační charakter, zabývá se aktivitami inspirované metodou Hudební elipsa. Cílem bakalářské práce je vytvoření aktivit vhodné pro děti předškolního věku. Teoretická část bakalářské práce je zaměřena na hudební činnosti v předškolním vzdělávání, představení metody Hudební elipsa, její autorky Ireny Krškové a aplikaci principů Hudební elipsy v mateřské škole. V praktické části je zpracována sada aktivit, která je zaměřena na základy hudební nauky pro děti předškolního věku. Aktivity byly realizovány, ověřeny a evaluovány ve vybrané mateřské škole. Z evaluace byla následně zpracována doporučení pro učitelky mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has an application character and it deals with activities inspired by the Musical Ellipse method. The aim of the bachelor thesis is to create activities suitable for preschool children. The theoretical part of the bachelor thesis is focused on musical activities in preschool education, the description of the method of Music Ellipse, author Irena Kršková and the application the principles of the Musical Ellipse in kindergarten. The practical part deals with a set of activities that focus on the basics of music education for preschool children. The activities were implanted, verified and evaluated in selected kindergarten. Recommendations for kindergarten teachers were subsequently prepared from the evaluation.
Klíčová slova
metoda Hudební elipsa, hudební činnost, předškolní vzdělávání
Bakalářská práce má aplikační charakter, zabývá se aktivitami inspirované metodou Hudební elipsa. Cílem bakalářské práce je vytvoření aktivit vhodné pro děti předškolního věku. Teoretická část bakalářské práce je zaměřena na hudební činnosti v předškolním vzdělávání, představení metody Hudební elipsa, její autorky Ireny Krškové a aplikaci principů Hudební elipsy v mateřské škole. V praktické části je zpracována sada aktivit, která je zaměřena na základy hudební nauky pro děti předškolního věku. Aktivity byly realizovány, ověřeny a evaluovány ve vybrané mateřské škole. Z evaluace byla následně zpracována doporučení pro učitelky mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has an application character and it deals with activities inspired by the Musical Ellipse method. The aim of the bachelor thesis is to create activities suitable for preschool children. The theoretical part of the bachelor thesis is focused on musical activities in preschool education, the description of the method of Music Ellipse, author Irena Kršková and the application the principles of the Musical Ellipse in kindergarten. The practical part deals with a set of activities that focus on the basics of music education for preschool children. The activities were implanted, verified and evaluated in selected kindergarten. Recommendations for kindergarten teachers were subsequently prepared from the evaluation.
Klíčová slova
metoda Hudební elipsa, hudební činnost, předškolní vzdělávání
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o hudebních činnostech v předškolním vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na rozvoj hudebnosti dětí předškolního věku.
Příprava sady aktivit pro děti předškolního věku s využitím metody Hudební elipsa Ireny Krškové.
Realizace a ověření sady aktivit ve vybrané mateřské škole.
Evaluace sady aktivit a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o hudebních činnostech v předškolním vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na rozvoj hudebnosti dětí předškolního věku.
Příprava sady aktivit pro děti předškolního věku s využitím metody Hudební elipsa Ireny Krškové.
Realizace a ověření sady aktivit ve vybrané mateřské škole.
Evaluace sady aktivit a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Campbell, P. S., & Scott-Kassner, C. (2014). Music in childhood: From Preschool through the Elementary Grades. Fourth Edition. Boston: Schirmer.
Lišková, M. (2012). Hudební činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Roberts, J. C., & Beegle, A. C. (2018). World music Pedagogy, Volume II: Elementary Music Education. New York: Routledge.
Sedlák, F., & Váňová, H. (2013). Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum.
Syslová, Z. (2019). Didaktika mateřské školy. Praha: Wolters Kluwer.
Seznam doporučené literatury
Campbell, P. S., & Scott-Kassner, C. (2014). Music in childhood: From Preschool through the Elementary Grades. Fourth Edition. Boston: Schirmer.
Lišková, M. (2012). Hudební činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Roberts, J. C., & Beegle, A. C. (2018). World music Pedagogy, Volume II: Elementary Music Education. New York: Routledge.
Sedlák, F., & Váňová, H. (2013). Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum.
Syslová, Z. (2019). Didaktika mateřské školy. Praha: Wolters Kluwer.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
noty, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Hovořila poměrně samostatně a plynule. Vedoucí práce hodnotí, že práce má opětovně stejný charakter, avšak práce prošla revitalizací a úpravami, které vhodně doplnily chybějící části. V teoretické části však k hlubšímu zpracování nedošlo. V praktické části došlo k razantnějším úpravám, které práci pozdvihly na vyšší úroveň. Některá tvrzení a vyjádření studentky v praktické části jsou nevhodné a nepřispívají k lepšímu výsledku a koncepci práce. Vedoucí práce negativně hodnotí spolupráci se studentkou a mrzí ji, že i když bylo studentce nabídnuto mnoho konzultací, tak studentka tuto možnost nevyužila. V celkovém hodnocení však lze konstatovat, že došlo ke zlepšení a práce se tak dostala na vyšší úroveň. Oponent práce se s vedoucím shoduje v základních bodech. V teoretické části zaráží oponenta, že nedošlo k přepracování a posunutí teoretické části k smysluplnějšímu podkladu pro praktickou část. V praktické části se objevují také nedostatky, zejména v evaluaci, avšak lze hodnotit přepracování práce jako naplněné. Na otázky vedoucího i oponenta odpovídala studentka s nedostatky a neerudovaně, avšak obecný rámec naplnila. V diskuzi se zkoušejícími se orientovala studentka poměrně dobře a otázky zodpověděla.