Tato disertační práce se věnuje tématu příbuzenské pěstounské péče, která
v České republice stojí na okraji zájmu odborníků pedagogické komunity.
Zaměřila jsem se na rodinné prostředí rodin, kde se prarodič dostává do role
rodiče, a na pedagogické působení učitelů mateřských škol, které je rodinám
určeno. Vycházela jsem z Böhnischovy koncepce výchovné pomoci ke
zvládání života, která je zaměřena na sociálně znevýhodněné děti.
Cílem disertační práce je rozšířit existující výzkum týkající se tématu
prarodičů v roli rodičů a jejich rodičovství o systematickou a strukturovanou
analýzu rodinného prostředí tohoto typu rodin, které se stává rámcem a sociální
realitou výchovné pomoci učitelů mateřských škol.
Pro naplnění cíle byl zvolen kvalitativní výzkumný design, přičemž první
metodou byly hloubkové rozhovory s šesti prarodiči v roli rodičů, kteří pečují
o děti předškolního věku, tedy konkrétně ve věku 5-6 let. Druhou metodou bylo
interview s fokusovou skupinou zahrnující tři sociální pracovnice a
psycholožku. Hloubkové rozhovory s devíti učitelkami, které se chtěly účastnit
výzkumu ve dvojicích, se pak staly třetí metodou výzkumného projektu.
Výzkumná zjištění ukazují, že prarodiče jsou klíčovými aktéry rodinného
prostředí. Kvůli pokročilejšímu věku prarodičů, kteří jsou o dvě generace starší
než jimi vychovávané děti, zdravotním problémům, traumatizaci a jiným
aspektům má jejich rodičovství svá omezení. Právě zde se jako významný
podpůrný prvek jeví role mateřské školy, především učitelek mateřských škol,
jako dalších klíčových aktérů, kterým jejich profesní kompetence umožňují
prarodičům a dětem výchovně pomoci. Pro vývoj, výchovu a vzdělávání je
však důležité, aby vzniklo učící se společenství, jehož existence povede
k posílení a zmocnění dětí i prarodičů, díky čemuž budou všichni schopni
zvládat různé životní obtíže a prožívat život optimálně a co nejradostněji.
Anotace v angličtině
This dissertation focuses on kinship foster care, which has been on the
periphery of interest of professionals in the educational community in the
Czech Republic. I focused on the family environment of grandparents who take
on the role of parents and the pedagogical assistance of kindergarten teachers
towards families. I based my research on Böhnisch´s concept of educational
assistance in managing life which concentrates on socially disadvantaged
children.
This dissertation aims to extend existing research on the topic of grandparents
in the role of parents and their parenting by providing a systematic and
structured analysis of the family environment in this type of family, which
becomes the framework and social reality of the pedagogical assistance and
educational support of kindergarten teachers.
To accomplish the objective, a qualitative research design was chosen. The
first method was in-depth interviews with six grandparents in the role of parents
who take care of their preschool grandchildren, specifically those aged 5-6
years. The second method was interviews with a focus group comprising three
social workers and a psychologist. In-depth interviews with nine female
teachers who wanted to participate in the research in pairs then became the third
method of the research project.
The research findings show that grandparents are critical participants in the
family environment. However, due to the advanced age of grandparents who
are two generations older than the children they are raising, due to health
problems, trauma, and other aspects, their parenting has its limitations. Here,
the role of the kindergarten, especially kindergarten teachers, as other vital
participants whose professional competencies enable them to help grandparents
and children educationally, emerges as an essential supporting element.
However, in order to achieve quality and effective development, upbringing
and education, it is crucial to create a learning community whose existence will
lead to the empowerment of children and grandparents.
Klíčová slova
prarodiče v roli rodičů, prarodiče pěstouni, příbuzenská pěstounská péče, učící se organizace
Klíčová slova v angličtině
foster grandparents, foster grandparenting, foster care, professional learning community
Rozsah průvodní práce
142
Jazyk
CZ
Anotace
Tato disertační práce se věnuje tématu příbuzenské pěstounské péče, která
v České republice stojí na okraji zájmu odborníků pedagogické komunity.
Zaměřila jsem se na rodinné prostředí rodin, kde se prarodič dostává do role
rodiče, a na pedagogické působení učitelů mateřských škol, které je rodinám
určeno. Vycházela jsem z Böhnischovy koncepce výchovné pomoci ke
zvládání života, která je zaměřena na sociálně znevýhodněné děti.
Cílem disertační práce je rozšířit existující výzkum týkající se tématu
prarodičů v roli rodičů a jejich rodičovství o systematickou a strukturovanou
analýzu rodinného prostředí tohoto typu rodin, které se stává rámcem a sociální
realitou výchovné pomoci učitelů mateřských škol.
Pro naplnění cíle byl zvolen kvalitativní výzkumný design, přičemž první
metodou byly hloubkové rozhovory s šesti prarodiči v roli rodičů, kteří pečují
o děti předškolního věku, tedy konkrétně ve věku 5-6 let. Druhou metodou bylo
interview s fokusovou skupinou zahrnující tři sociální pracovnice a
psycholožku. Hloubkové rozhovory s devíti učitelkami, které se chtěly účastnit
výzkumu ve dvojicích, se pak staly třetí metodou výzkumného projektu.
Výzkumná zjištění ukazují, že prarodiče jsou klíčovými aktéry rodinného
prostředí. Kvůli pokročilejšímu věku prarodičů, kteří jsou o dvě generace starší
než jimi vychovávané děti, zdravotním problémům, traumatizaci a jiným
aspektům má jejich rodičovství svá omezení. Právě zde se jako významný
podpůrný prvek jeví role mateřské školy, především učitelek mateřských škol,
jako dalších klíčových aktérů, kterým jejich profesní kompetence umožňují
prarodičům a dětem výchovně pomoci. Pro vývoj, výchovu a vzdělávání je
však důležité, aby vzniklo učící se společenství, jehož existence povede
k posílení a zmocnění dětí i prarodičů, díky čemuž budou všichni schopni
zvládat různé životní obtíže a prožívat život optimálně a co nejradostněji.
Anotace v angličtině
This dissertation focuses on kinship foster care, which has been on the
periphery of interest of professionals in the educational community in the
Czech Republic. I focused on the family environment of grandparents who take
on the role of parents and the pedagogical assistance of kindergarten teachers
towards families. I based my research on Böhnisch´s concept of educational
assistance in managing life which concentrates on socially disadvantaged
children.
This dissertation aims to extend existing research on the topic of grandparents
in the role of parents and their parenting by providing a systematic and
structured analysis of the family environment in this type of family, which
becomes the framework and social reality of the pedagogical assistance and
educational support of kindergarten teachers.
To accomplish the objective, a qualitative research design was chosen. The
first method was in-depth interviews with six grandparents in the role of parents
who take care of their preschool grandchildren, specifically those aged 5-6
years. The second method was interviews with a focus group comprising three
social workers and a psychologist. In-depth interviews with nine female
teachers who wanted to participate in the research in pairs then became the third
method of the research project.
The research findings show that grandparents are critical participants in the
family environment. However, due to the advanced age of grandparents who
are two generations older than the children they are raising, due to health
problems, trauma, and other aspects, their parenting has its limitations. Here,
the role of the kindergarten, especially kindergarten teachers, as other vital
participants whose professional competencies enable them to help grandparents
and children educationally, emerges as an essential supporting element.
However, in order to achieve quality and effective development, upbringing
and education, it is crucial to create a learning community whose existence will
lead to the empowerment of children and grandparents.
Klíčová slova
prarodiče v roli rodičů, prarodiče pěstouni, příbuzenská pěstounská péče, učící se organizace
Klíčová slova v angličtině
foster grandparents, foster grandparenting, foster care, professional learning community
Zásady pro vypracování
-
Zásady pro vypracování
-
Seznam doporučené literatury
-
Seznam doporučené literatury
-
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně prezentovala svou disertační práci.
Školitelka zhodnotila práci doktorandky v doktorském studiu, vyzdvihla motivaci i přístup studentky ke zpracování tématu disertační práce. Školitelka se pozitivně vyjádřila ke spolupráci se studentkou, ocenila pokrok studentky v průběhu studia s potenciálem doktorandky pro profesní rozvoj a vlastní výzkumné pole v předmětné problematice. Oponentka doc. Syslová seznámila komisi s posudkem, zdůraznila pozitivní stránky práce. Ocenila vybrané téma, zpracovanou přehledovou studii i vhodně zvolený koncept, který pomohl identifikovat determinanty problematiky výchovy v rodinách. Dále zhodnotila zajištění spektra participantů, doktorandce se podařilo stanovit adekvátní cíle. Oponentka práce pokládá otázku k doplnění zodpovězení výzkumných otázek. Doporučení do praxe mohla být v práci více popsána. Studentka zodpověděla otázky z posudku oponentky práce. Oponent prof. Janík popsal progres studentky v průběhu studia s výstupem disertační práce, která zpracovává relevantní téma. Vyjádřil se ke konceptu učící se společnosti, významu vazby mezi školou a rodinami. Oponent zhodnotil práci s teoretickými koncepty, jejich vyústění považuje za originální. Metodologická část se opírá o teoretické modely, výsledky jsou ve zpracování ucelené. Doktorandka v disertační práci prokázala kompetenci doktoranda pro badatelskou a odbornou činnost. Doc. Šíp v zastoupení představil oponentský posudek doc. Čecha, který se vyjádřil k aktuálnosti tématu. Struktura práce je tradiční, teoretická část obsahuje vymezení odborných pojmů, je evidentní propojení teoretické a empirické části práce. Oponent ocenil analýzu dosavadních výzkumů, včetně zahraničních zdrojů. Autorka si zvolila vcelku náročný výzkumný design, který byl veden korektně a splňuje požadavky kladené na tento typ práce. V posudku položil oponent práce otázku k objasnění volby souhrnné analýzy dat ze dvou výzkumných metod, zejména pro obhajobu validity výzkumu. Studentka adekvátně odpovídala na otázky z posudku oponenta práce.