Tato diplomová práce se zabývá percepcí sociálních kampaní zaměřených na problematiku AIDS u mladých lidí. V teoretické části jsou vymezeny pojmy jako jsou sociální marketing, sociální reklama, rozdíl mezi komerčním a sociálním marketingem a problematika AIDS. V praktické části je využita metoda individuálních hloubkových rozhovorů a obsahová analýza pěti kampaní zaměřených na problematiku HIV/AIDS. V projektové části je navrhnuta komunikační kampaň, která ilustruje daný problém a klade si za cíl tvořit osvětu o HIV/AIDS a zároveň apeluje na používání prezervativů u mladých lidí.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the perception of aids-related social campaigns by young people. The theoretical part defines terms such as social marketing, social advertising, the difference between commercial and social marketing and AIDS issue. The practical part uses the method of individual in-depth interviews and content analysis of five HIV/AIDS campaigns. The project section proposes a communication campaign that illustrates the problem and aims to create awareness about HIV/AIDS, while appealing to the use of preservatives in young people.
Klíčová slova
sociální marketing, sociální reklama, AIDS, virus HIV, prevence, kvalitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
social marketing, social advertising, AIDS, HIV virus, prevention, qualitative research
Rozsah průvodní práce
138 709 znaků
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá percepcí sociálních kampaní zaměřených na problematiku AIDS u mladých lidí. V teoretické části jsou vymezeny pojmy jako jsou sociální marketing, sociální reklama, rozdíl mezi komerčním a sociálním marketingem a problematika AIDS. V praktické části je využita metoda individuálních hloubkových rozhovorů a obsahová analýza pěti kampaní zaměřených na problematiku HIV/AIDS. V projektové části je navrhnuta komunikační kampaň, která ilustruje daný problém a klade si za cíl tvořit osvětu o HIV/AIDS a zároveň apeluje na používání prezervativů u mladých lidí.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the perception of aids-related social campaigns by young people. The theoretical part defines terms such as social marketing, social advertising, the difference between commercial and social marketing and AIDS issue. The practical part uses the method of individual in-depth interviews and content analysis of five HIV/AIDS campaigns. The project section proposes a communication campaign that illustrates the problem and aims to create awareness about HIV/AIDS, while appealing to the use of preservatives in young people.
Klíčová slova
sociální marketing, sociální reklama, AIDS, virus HIV, prevence, kvalitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
social marketing, social advertising, AIDS, HIV virus, prevention, qualitative research
Zásady pro vypracování
1. Proveďte rešerši literatury a zpracujte teoretická východiska k tématu práce, specifikujte problematiku sociálního marketingu a sociální reklamy. 2. Stanovte cíle, metody výzkumu a výzkumné otázky práce. 3. Proveďte marketingový výzkum zaměřený na problematiku AIDS. 4. Získaná data interpretujte a na základě výsledků navrhněte doporučení.
Zásady pro vypracování
1. Proveďte rešerši literatury a zpracujte teoretická východiska k tématu práce, specifikujte problematiku sociálního marketingu a sociální reklamy. 2. Stanovte cíle, metody výzkumu a výzkumné otázky práce. 3. Proveďte marketingový výzkum zaměřený na problematiku AIDS. 4. Získaná data interpretujte a na základě výsledků navrhněte doporučení.
Seznam doporučené literatury
KOTLER, Philip a Nancy R. LEE. 2016. Social Marketing: Changing Behaviors for Good. SAGE Publications Inc, 5th edition. ISBN 978-1452292144.
HUBINKOVÁ, Zuzana. 2008. Psychologie a sociologie ekonomického chování. 3., aktualiz., dopl. a přeprac. vyd. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1593- 3.
HARANTOVÁ, Lenka. 2014. Vnímání sociální reklamy vysokoškolskými studenty. Zlín: VeRBuM. ISBN 978-80-87500-52-1.
BAČUVČÍK, Radim a Lenka HARANTOVÁ. 2015. Sociální marketingové kampaně v Česku. Zlín: Radim Bačuvčík - VeRBuM. ISBN 978-80-87500-75-0.
BAKER, Michael John a Michael SAREN, ed. 2016. Marketing theory: a student text. 3rd edition. Los Angeles: Sage. ISBN 978-1-47390-401-9.
Seznam doporučené literatury
KOTLER, Philip a Nancy R. LEE. 2016. Social Marketing: Changing Behaviors for Good. SAGE Publications Inc, 5th edition. ISBN 978-1452292144.
HUBINKOVÁ, Zuzana. 2008. Psychologie a sociologie ekonomického chování. 3., aktualiz., dopl. a přeprac. vyd. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1593- 3.
HARANTOVÁ, Lenka. 2014. Vnímání sociální reklamy vysokoškolskými studenty. Zlín: VeRBuM. ISBN 978-80-87500-52-1.
BAČUVČÍK, Radim a Lenka HARANTOVÁ. 2015. Sociální marketingové kampaně v Česku. Zlín: Radim Bačuvčík - VeRBuM. ISBN 978-80-87500-75-0.
BAKER, Michael John a Michael SAREN, ed. 2016. Marketing theory: a student text. 3rd edition. Los Angeles: Sage. ISBN 978-1-47390-401-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předsedkyně komise přivítala studentku na státních závěrečných zkouškách. Studentka představila zkušební komisi svou bakalářskou práci dle předepsané struktury. Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Studentka dostala prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky. V oponentském posudku byly položeny tyto otázky (oponent):
Na základě kvalitativního šetření bylo zjištěno, že většina respondentů by v sociální reklamě prevence proti AIDS doporučovala využití motivu strachu a šoku. Je zřejmé, že tento formát apelu bude funkční. Vystavění stigmatizace a diskriminace nemocných (nemoci) však může později ve společnosti tvořit nový sociální problém. Dokážete si představit hranice, kam až sociální reklama v rámci používání motivu strachu či šoku jít nemůže? Jsou nějaké etické, či morální bariéry?
Myslíte si, že kontroverzní reklamy ruší zažité společenské normy a vytvářejí nové, nebo jde jenom o provokace, které mají vyvolat pozornost veřejnosti?
Ve Vaší práci pracujete s mladou cílovou skupinou. Můžete prosím definovat, jaké reklamní kanály tato skupina nejvíce konzumuje v posledních dvou letech. Kde je nejpravděpodobnější je komunikačně zasáhnout. Prosím buďte konkrétní.
Studentka odpověděla na položené otázky. Zkušební komise položila následující doplňující otázky: Podle jakého klíče jste vybírala příklady/kampaně (dr. Šula) – studentka zodpověděla otázku. Proč jste z výzkumu vyloučila soukromé a církevní školy? (dr. Šula) – studentka zodpověděla otázku. Jak si vysvětlujete fakt, že ve výzkumu fungoval apel strachu a nefungoval apel humoru? (dr. Voříšek) – studentka odpověděla na otázku.