Tato práce navazuje na mou bakalářskou práci a rozvíjí poznatky o bakteriálních kulturách Zoogloea resiniphila P9 a Hydrogenophaga pseudoflava P4 a jejich schopnosti biodegradace 2-fenoxyethanolu. U kultur byla zjištěna schopnost kometabolické degradace trichlorethylenu. Test růstu na fenolu ukázal, že kultury nejsou schopny degradovat fenol, což ukázalo, že fenol není metabolitem rozkladu 2-fenoxyethanolu. Kultivace při snížených teplotách ukázala schopnost růstu kultury P9 i při 13 °C. Pomocí extrakce do acetonitrilu byly izolovány metabolity rozkladu 2-fenoxyethanolu, které budou v dalším výzkumu analyzovány plynovou chromatografií a hmotnostní spektroskopií. Za účelem zjištění genu kódující enzym štěpící 2-fenoxyethanol byla provedena PCR a výsledky ukázaly u obou kultur přítomnost modifikovaného genu pro velkou podjednotku fenol hydroxylázy.
Anotace v angličtině
This work builds on my bachelor thesis and furthers new knowledge about bacterial strains Zoogloea resiniphila P9 and Hydrogenophaga pseudoflava P4 and their ability to biodegrade 2-phenoxyethanol. The ability of cometabolic biodegradation of trichlorethylene was determined in said cultures. The growth test on phenol showed that both cultures were unable to degrade phenol, indicating that phenol is not a metabolite of 2-phenoxyethanol degradation. Cultivation at reduced temperatures showed the ability of the Zoogloea resiniphila P9 to grow even at 13 ° C. Intermediates of 2-phenoxyethanol decomposition were isolated by extraction with acetonitrile; their identification is expected by gas chromatography and mass spectroscopy in future research. PCR was performed to determine the gene encoding 2-phenoxyethanol oxidizing enzyme, and the results showed the presence of modified gene for the large subunit of phenol hydroxylase in both strains
Tato práce navazuje na mou bakalářskou práci a rozvíjí poznatky o bakteriálních kulturách Zoogloea resiniphila P9 a Hydrogenophaga pseudoflava P4 a jejich schopnosti biodegradace 2-fenoxyethanolu. U kultur byla zjištěna schopnost kometabolické degradace trichlorethylenu. Test růstu na fenolu ukázal, že kultury nejsou schopny degradovat fenol, což ukázalo, že fenol není metabolitem rozkladu 2-fenoxyethanolu. Kultivace při snížených teplotách ukázala schopnost růstu kultury P9 i při 13 °C. Pomocí extrakce do acetonitrilu byly izolovány metabolity rozkladu 2-fenoxyethanolu, které budou v dalším výzkumu analyzovány plynovou chromatografií a hmotnostní spektroskopií. Za účelem zjištění genu kódující enzym štěpící 2-fenoxyethanol byla provedena PCR a výsledky ukázaly u obou kultur přítomnost modifikovaného genu pro velkou podjednotku fenol hydroxylázy.
Anotace v angličtině
This work builds on my bachelor thesis and furthers new knowledge about bacterial strains Zoogloea resiniphila P9 and Hydrogenophaga pseudoflava P4 and their ability to biodegrade 2-phenoxyethanol. The ability of cometabolic biodegradation of trichlorethylene was determined in said cultures. The growth test on phenol showed that both cultures were unable to degrade phenol, indicating that phenol is not a metabolite of 2-phenoxyethanol degradation. Cultivation at reduced temperatures showed the ability of the Zoogloea resiniphila P9 to grow even at 13 ° C. Intermediates of 2-phenoxyethanol decomposition were isolated by extraction with acetonitrile; their identification is expected by gas chromatography and mass spectroscopy in future research. PCR was performed to determine the gene encoding 2-phenoxyethanol oxidizing enzyme, and the results showed the presence of modified gene for the large subunit of phenol hydroxylase in both strains
1. Vypracujte literární rešerši zaměřenou na druhy bakterií využívající fenoxyethanol, nalezené v rámci předcházející práce na FT UTB. V rešerši popište i základní způsoby rozkladu fenolických látek bakteriemi.
2. Experimentálně ověřte schopnosti dříve získaných bakterií využívat fenoxyethanol, ethanol a fenol za různých teplot.
3. Experimentálně ověřte schopnosti daných bakterií využívat ethanol a fenol v různých koncentracích.
4. Experimentálně ověřte možnosti použití těchto kultur ke kometabolické degradaci trichloroethenu.
5. Získané poznatky přehledně zpracujte a práci odevzdejte v tištěné i elektronické formě v řádném termínu.
Zásady pro vypracování
1. Vypracujte literární rešerši zaměřenou na druhy bakterií využívající fenoxyethanol, nalezené v rámci předcházející práce na FT UTB. V rešerši popište i základní způsoby rozkladu fenolických látek bakteriemi.
2. Experimentálně ověřte schopnosti dříve získaných bakterií využívat fenoxyethanol, ethanol a fenol za různých teplot.
3. Experimentálně ověřte schopnosti daných bakterií využívat ethanol a fenol v různých koncentracích.
4. Experimentálně ověřte možnosti použití těchto kultur ke kometabolické degradaci trichloroethenu.
5. Získané poznatky přehledně zpracujte a práci odevzdejte v tištěné i elektronické formě v řádném termínu.
Seznam doporučené literatury
D. Mara, N. Horan. 2003. The Handbook of Water and Wastewater Microbiology. Microbial degradation of recalcitrant compounds: pp 559 – 576. Academic Press.
R. Margesin a kol.: Hydrocarbon degradation and enzyme activities of cold-adapted bacteria and yeasts. Extremophiles 2003, 7:451–458.
Vědecké zdroje zahrnuté v databázích Web of Science, ScienceDirect a Medline.
Seznam doporučené literatury
D. Mara, N. Horan. 2003. The Handbook of Water and Wastewater Microbiology. Microbial degradation of recalcitrant compounds: pp 559 – 576. Academic Press.
R. Margesin a kol.: Hydrocarbon degradation and enzyme activities of cold-adapted bacteria and yeasts. Extremophiles 2003, 7:451–458.
Vědecké zdroje zahrnuté v databázích Web of Science, ScienceDirect a Medline.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Otázky oponenta:
1. U jednoho kmene se nepotvrdily dříve získané výsledky. Mohlo dojít ke změně vlastností při skladování? Nebo je příčina jinde? Pokuste se diskutovat příčiny a navrhnout případně opatření.
2. Prosím diskutujte možnost reálného použití kmene v podmínkách sanačního zásahu in-situ či ex-situ v závisloti na podmínkách (teplota, kyslík, ...)
3. Prosím srovnejte rychlost metabolické přeměny vaším kmenem s údaji v literatuře za srovnatelných podmínek.
Po prezentaci práce studentem následovalo zhodnocení odpovědí studenta na dotazy oponenta. Vzhledem k délce odpovědí nebyly poté žádné doplňkové dotazy členů komise položeny. Po zohlednění návrhů školitele i oponenta pak komise rozhodla o celkovém hodnocení obhajoby.