Tato bakalářská práce se zaměřuje na téma využití zážitkové pedagogiky v osobnostně sociálním rozvoji. Práce je rozdělena do dvou částí - teoretické a praktické. Teoretická část, která si na základě dostupné literatury klade za cíl připravit pojmovou základnu pro praktickou část, je dále rozčleněna do tří kapitol. První kapitola poskytuje základní vymezení, přístupy a cíle osobnostně sociálního rozvoje, druhá část se zabývá zážitkovou pedagogikou, třetí část nabízí přehled styčných bodů zážitkové pedagogiky a osobnostně sociálního rozvoje a také pohled na osobnostní a sociální výchovou jako prostor, kde by zážitková pedagogika mohla být využívána jako cesta k osobnostně sociálnímu rozvoji žáků. Práce ve své praktické části zjišťuje nakolik a jakými způsoby učitelé druhého stupně základních škol využívají zážitkovou pedagogiku jako prostředek osobnostně sociálního rozvoje svých žáků a jako prostředek osobnostní a sociální výchovy. Jako výzkumný nástroj bylo zvoleno dotazníkové šetření, výzkumný soubor tvořilo 114 učitelů druhého stupně základních škol v České republice.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the topic of using experiential education in personal and social development. The thesis is divided into two parts - theoretical and empirical. The theoretical part, which aims to prepare the conceptual basis for the empirical part based on the available literature, is further subdivided into three chapters. The first chapter describes the basic delineations and approaches to personal and social development and also aims of the personal and social development, the second part deals with experiential education, the third part offers an overview of the contact points of experiential education and personal and social development, as well as a view of personal and social education as an opportunity where experiential education could be used as a way to personal and social development of pupils. The thesis in its empiric part finds out how much and in what ways upper primary school teachers use experiential education as a means of personal and social development of their pupils and as a means of personal and social education. A survey was chosen as a research tool, the research group consisted of 114 teachers of the upper primary schools in the Czech Republic.
Klíčová slova
osobnostně sociální rozvoj, osobnost, zážitková pedagogika, osobnostní a sociální výchova, základní škola
Klíčová slova v angličtině
social and personal development, personality, experiential education, personal and social education, upper primary school
Rozsah průvodní práce
65 s. (97 661)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zaměřuje na téma využití zážitkové pedagogiky v osobnostně sociálním rozvoji. Práce je rozdělena do dvou částí - teoretické a praktické. Teoretická část, která si na základě dostupné literatury klade za cíl připravit pojmovou základnu pro praktickou část, je dále rozčleněna do tří kapitol. První kapitola poskytuje základní vymezení, přístupy a cíle osobnostně sociálního rozvoje, druhá část se zabývá zážitkovou pedagogikou, třetí část nabízí přehled styčných bodů zážitkové pedagogiky a osobnostně sociálního rozvoje a také pohled na osobnostní a sociální výchovou jako prostor, kde by zážitková pedagogika mohla být využívána jako cesta k osobnostně sociálnímu rozvoji žáků. Práce ve své praktické části zjišťuje nakolik a jakými způsoby učitelé druhého stupně základních škol využívají zážitkovou pedagogiku jako prostředek osobnostně sociálního rozvoje svých žáků a jako prostředek osobnostní a sociální výchovy. Jako výzkumný nástroj bylo zvoleno dotazníkové šetření, výzkumný soubor tvořilo 114 učitelů druhého stupně základních škol v České republice.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the topic of using experiential education in personal and social development. The thesis is divided into two parts - theoretical and empirical. The theoretical part, which aims to prepare the conceptual basis for the empirical part based on the available literature, is further subdivided into three chapters. The first chapter describes the basic delineations and approaches to personal and social development and also aims of the personal and social development, the second part deals with experiential education, the third part offers an overview of the contact points of experiential education and personal and social development, as well as a view of personal and social education as an opportunity where experiential education could be used as a way to personal and social development of pupils. The thesis in its empiric part finds out how much and in what ways upper primary school teachers use experiential education as a means of personal and social development of their pupils and as a means of personal and social education. A survey was chosen as a research tool, the research group consisted of 114 teachers of the upper primary schools in the Czech Republic.
Klíčová slova
osobnostně sociální rozvoj, osobnost, zážitková pedagogika, osobnostní a sociální výchova, základní škola
Klíčová slova v angličtině
social and personal development, personality, experiential education, personal and social education, upper primary school
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury. Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti pedagogiky postavené na principech zážitku, osobnostně sociálního rozvoje a ukotvení tohoto rozvoje v rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému. Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku. Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace. Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury. Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti pedagogiky postavené na principech zážitku, osobnostně sociálního rozvoje a ukotvení tohoto rozvoje v rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému. Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku. Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace. Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
FRANC, Daniel, Daniela SOBKOVÁ ZOUNKOVÁ a Andy MARTIN, 2007. Učení zážitkem a hrou: praktická příručka instruktora. Brno: Computer Press. Edice aktivit a her. ISBN 978-80-251-1701-9.
HANUŠ, Radek a Lenka CHYTILOVÁ, 2009. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2816-2.
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
SOJÁK, Petr, 2017. Osobnostní a sociální rozvoj, aneb, Strom, mozaika a vzducholoď. Praha: Grada. Pedagogika. ISBN 978-80-271-0342-3.
VALENTA, Josef, 2006. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS. Dokážu to? ISBN 80-239-4908-X.
Seznam doporučené literatury
FRANC, Daniel, Daniela SOBKOVÁ ZOUNKOVÁ a Andy MARTIN, 2007. Učení zážitkem a hrou: praktická příručka instruktora. Brno: Computer Press. Edice aktivit a her. ISBN 978-80-251-1701-9.
HANUŠ, Radek a Lenka CHYTILOVÁ, 2009. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2816-2.
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
SOJÁK, Petr, 2017. Osobnostní a sociální rozvoj, aneb, Strom, mozaika a vzducholoď. Praha: Grada. Pedagogika. ISBN 978-80-271-0342-3.
VALENTA, Josef, 2006. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS. Dokážu to? ISBN 80-239-4908-X.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma bakalářské práce, její strukturu. Seznámila komisi s designem výzkumu. Následně popsala nejdůležitější výsledky výzkumu. Studentka odpověděla na otázky vedoucího i oponenta bakalářské práce. Proběhla diskuse.
dr. Kroutilová Nováková komentovala nevhodně prezentované výsledky výzkumu prostřednictvím použitých grafů.