Protože velké množství technologických procesů je zatíženo přítomností dopravního zpoždění, je třeba hledat způsoby, jak takovéto systémy efektivně řídit. Tato práce bude zaměřena na řízení různých systémů s neurčitým dopravním zpožděním (případně i jinými parametry) pomocí regulátorů navržených algebraickým přístupem v okruhu ryzích a stabilních racionálních funkcí (RPS) s využitím různých aproximací dopravního zpoždění.
Anotace v angličtině
Because great number of technological processes is affected by time delay, it is necessary to find ways how to control systems like this effectively. This master thesis is aimed at controlling of different systems with indeterminate time delay (eventually with other parameters) by controllers designed by algebraic approach in the ring of proper and stable rational functions (RPS) by using different approximations of time delay.
Klíčová slova
aproximace, dopravní zpoždění, robustní řízení, diofantické rovnice, Matlab
Protože velké množství technologických procesů je zatíženo přítomností dopravního zpoždění, je třeba hledat způsoby, jak takovéto systémy efektivně řídit. Tato práce bude zaměřena na řízení různých systémů s neurčitým dopravním zpožděním (případně i jinými parametry) pomocí regulátorů navržených algebraickým přístupem v okruhu ryzích a stabilních racionálních funkcí (RPS) s využitím různých aproximací dopravního zpoždění.
Anotace v angličtině
Because great number of technological processes is affected by time delay, it is necessary to find ways how to control systems like this effectively. This master thesis is aimed at controlling of different systems with indeterminate time delay (eventually with other parameters) by controllers designed by algebraic approach in the ring of proper and stable rational functions (RPS) by using different approximations of time delay.
Klíčová slova
aproximace, dopravní zpoždění, robustní řízení, diofantické rovnice, Matlab
1. Zpracujte literární rešerši dané problematiky.
2. Objasněte význam dopravního zpoždění a popište jeho vliv na vlastnosti řízené soustavy a regulačního obvodu. Definujte základní pojmy související s robustností systémů.
3. Popište možné způsoby aproximace dopravního zpoždění.
4. Uveďte možnosti řízení systémů s dopravním zpožděním se zaměřením na regulátory navržené pomocí algebraického přístupu v okruhu ryzích a stabilních racionálních funkcí.
5. K vybraným algoritmům vytvořte programovou podporu v prostředí MATLAB + SIMULINK.
6. Na zvolených řízených soustavách s parametricky neurčitým dopravním zpožděním či jinými parametry proveďte simulační ověření navržených zákonů řízení a získané výsledky vyhodnoťte.
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte literární rešerši dané problematiky.
2. Objasněte význam dopravního zpoždění a popište jeho vliv na vlastnosti řízené soustavy a regulačního obvodu. Definujte základní pojmy související s robustností systémů.
3. Popište možné způsoby aproximace dopravního zpoždění.
4. Uveďte možnosti řízení systémů s dopravním zpožděním se zaměřením na regulátory navržené pomocí algebraického přístupu v okruhu ryzích a stabilních racionálních funkcí.
5. K vybraným algoritmům vytvořte programovou podporu v prostředí MATLAB + SIMULINK.
6. Na zvolených řízených soustavách s parametricky neurčitým dopravním zpožděním či jinými parametry proveďte simulační ověření navržených zákonů řízení a získané výsledky vyhodnoťte.
Seznam doporučené literatury
[1] Husták, P: Systémy s dopravním zpožděním a návrh robustních regulátorů pro jejich řízení. Disertační práce, FT UTB ve Zlíně, 2003.
[2] Kučera, V.: Diophantine equations in control - a survey. Automatica, Vol. 29, No. 6, 1993, pp. 1361-1375.
[3] Matušů, R.: Řízení systémů s dopravním zpožděním. Diplomová práce, FT UTB ve Zlíně, 2002.
[4] Prokop, R., Corriou, J. P.: Design and analysis of simple robust controllers. International Journal of Control, Vol. 66, No. 6, 1997, pp. 905-921.
[5] Vidyasagar, M.: Control system synthesis: a factorization approach. MIT Press, Cambridge, M.A., 1985.
[6] Zítek, P., Víteček, A.: Návrh řízení podsystémů se zpožděními a nelinearitami. Vydavatelství ČVUT, Praha, 1999.
Seznam doporučené literatury
[1] Husták, P: Systémy s dopravním zpožděním a návrh robustních regulátorů pro jejich řízení. Disertační práce, FT UTB ve Zlíně, 2003.
[2] Kučera, V.: Diophantine equations in control - a survey. Automatica, Vol. 29, No. 6, 1993, pp. 1361-1375.
[3] Matušů, R.: Řízení systémů s dopravním zpožděním. Diplomová práce, FT UTB ve Zlíně, 2002.
[4] Prokop, R., Corriou, J. P.: Design and analysis of simple robust controllers. International Journal of Control, Vol. 66, No. 6, 1997, pp. 905-921.
[5] Vidyasagar, M.: Control system synthesis: a factorization approach. MIT Press, Cambridge, M.A., 1985.
[6] Zítek, P., Víteček, A.: Návrh řízení podsystémů se zpožděními a nelinearitami. Vydavatelství ČVUT, Praha, 1999.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomant prezentoval před komisí pro státní závěrečné zkoušky zadání, cíle, postup řešení, výsledky a závěry své diplomové práce. Komise vznesla na diplomanta následující dotazy:
Jaký je rozdíl mezi "úhlovým kmitočtem" a "úhlovou rychlostí"? (prof. Víteček)
Jaké výhody má Smithův prediktor? (prof. Víteček)
Jakého řádu vyjde regulátor pro regulování soustavy 4. řádu? (prof. Víteček)