Tato bakalářská práce se věnuje tématu Body image na středních školách. Teoretická část této práce je členěna do dvou kapitol. První kapitola se zabývá celkovým sebepojetím člověka, jelikož body image je jedním z aspektů sebepojetí. Druhá kapitola práce se věnuje podrobně tématu body image. Pojem body image můžeme do českého jazyka přeložit jako tělesné sebepojetí. Cílem této práce bylo identifikovat tělesné sebepojetí (body image) u žáků středních škol. Pro výzkumné šetření bylo zvoleno kvantitativní pojetí výzkumu. Výzkum byl realizován prostřednictvím on-line dotazníku a zapojilo se do něj 1200 žáků středních škol Jihomoravského kraje. Výsledky výzkumného šetření ukázaly, že body image žáků středních škol Jihomoravského kraje je spíše pozitivní než negativní. Žáci jsou se svým tělesným vzhledem spíše spokojení a přikládají mu velice vysokou míru významnosti.
Anotace v angličtině
This Bachelor Thesis deals with the topic of Body Image in High Schools. The theoretical part of this work is divided into two chapters. The first chapter deals with the overall self-concept of a person, as body image is one of the aspects of self-concept. The second chapter deals with the topic of body image in detail. We can translate the concept of body image into the Czech language as a body self-concept. The aim of this work was to identify body self-concept (body image) in high school students. A quantitative research concept was chosen for this research survey. The research performed out through an online questionnaire and the involvement of schools in 1,200 pupils from the South Moravian Region. The results of the research survey showed that the body image of high school pupils in the South Moravian Region is positive rather than negative. Pupils are rather satisfied with their physical appearance and atribute a very high degree of importance to it.
Klíčová slova
Tělesné sebepojetí, body image, sebepojetí, střední školy, adolescenti, spokojenost s tělem, nespokojenost s tělem, tělesný vzhled, ideál krásy
Klíčová slova v angličtině
Body self-concept, body image, self-concept, high schools, adolescents, body satisfaction, body disatisfaction, physical appearance, the beauty ideal
Rozsah průvodní práce
89 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se věnuje tématu Body image na středních školách. Teoretická část této práce je členěna do dvou kapitol. První kapitola se zabývá celkovým sebepojetím člověka, jelikož body image je jedním z aspektů sebepojetí. Druhá kapitola práce se věnuje podrobně tématu body image. Pojem body image můžeme do českého jazyka přeložit jako tělesné sebepojetí. Cílem této práce bylo identifikovat tělesné sebepojetí (body image) u žáků středních škol. Pro výzkumné šetření bylo zvoleno kvantitativní pojetí výzkumu. Výzkum byl realizován prostřednictvím on-line dotazníku a zapojilo se do něj 1200 žáků středních škol Jihomoravského kraje. Výsledky výzkumného šetření ukázaly, že body image žáků středních škol Jihomoravského kraje je spíše pozitivní než negativní. Žáci jsou se svým tělesným vzhledem spíše spokojení a přikládají mu velice vysokou míru významnosti.
Anotace v angličtině
This Bachelor Thesis deals with the topic of Body Image in High Schools. The theoretical part of this work is divided into two chapters. The first chapter deals with the overall self-concept of a person, as body image is one of the aspects of self-concept. The second chapter deals with the topic of body image in detail. We can translate the concept of body image into the Czech language as a body self-concept. The aim of this work was to identify body self-concept (body image) in high school students. A quantitative research concept was chosen for this research survey. The research performed out through an online questionnaire and the involvement of schools in 1,200 pupils from the South Moravian Region. The results of the research survey showed that the body image of high school pupils in the South Moravian Region is positive rather than negative. Pupils are rather satisfied with their physical appearance and atribute a very high degree of importance to it.
Klíčová slova
Tělesné sebepojetí, body image, sebepojetí, střední školy, adolescenti, spokojenost s tělem, nespokojenost s tělem, tělesný vzhled, ideál krásy
Klíčová slova v angličtině
Body self-concept, body image, self-concept, high schools, adolescents, body satisfaction, body disatisfaction, physical appearance, the beauty ideal
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociální psychologie, body image a body shamingu.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociální psychologie, body image a body shamingu.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
FIALOVÁ, Ludmila, 2001. Body image jako součást sebepojetí člověka. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0173-7.
FIALOVÁ, Ludmila, 2006. Moderní body image: jak se vyrovnat s kultem štíhlého těla. Praha: Grada. Psychologie pro každého. ISBN 80-247-1350-0.
GROGAN, Sarah, 2000. Body image: psychologie nespokojenosti s vlastním tělem. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 80-7169-907-1.
HANÁKOVÁ, Adéla, Kateřina KROUPOVÁ, Nina RUTOVÁ, Michaela NĚMCOVÁ a Olga DOLEŽALOVÁ, 2015. Práce s třídním kolektivem ve společném vzdělávání: soubor pracovních listů. Praha: Člověk v tísni. ISBN 978-80-87456-55-2.
CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4.
Seznam doporučené literatury
FIALOVÁ, Ludmila, 2001. Body image jako součást sebepojetí člověka. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0173-7.
FIALOVÁ, Ludmila, 2006. Moderní body image: jak se vyrovnat s kultem štíhlého těla. Praha: Grada. Psychologie pro každého. ISBN 80-247-1350-0.
GROGAN, Sarah, 2000. Body image: psychologie nespokojenosti s vlastním tělem. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 80-7169-907-1.
HANÁKOVÁ, Adéla, Kateřina KROUPOVÁ, Nina RUTOVÁ, Michaela NĚMCOVÁ a Olga DOLEŽALOVÁ, 2015. Práce s třídním kolektivem ve společném vzdělávání: soubor pracovních listů. Praha: Člověk v tísni. ISBN 978-80-87456-55-2.
CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil téma bakalářské práce, její strukturu. Seznámil komisi s designem výzkumu. Následně popsal nejdůležitější výsledky výzkumu. Student odpověděl na otázky vedoucího i oponenta bakalářské práce. Proběhla diskuse.
doc. Haburajová Ilavská ocenila bakalářskou práci a přípravu studenta k obhajobě.
dr. Kroutilová Nováková uvedla možnosti publikování závěrečné práce v odborném periodiku.