Tato práce se zabývá poruchami příjmu potravy a jejich vlivem na partnerský vztah. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část obsahuje tři kapitoly. První kapitola je zaměřena na poruchy příjmu potravy obecně. Jsou zde popsány základní poruchy, rozdíl mezi nimi, nespecifické poruchy a možnosti prevence. Druhá kapitola rozebírá sociální a kulturní faktory, které mohou mít vliv na vznik poruch příjmu potravy. Třetí kapitola se věnuje partnerským vztahům, kde jsou popsány důležité aspekty pro pevný a spokojený vztah, dále se tato kapitola zaměřuje na přítomnost poruchy příjmu potravy ve vztahu. Praktická část se pomocí kvalitativního výzkumu zabývá, jak ovlivňují poruchy příjmu potravy partnerské vztahy pohledem partnerů.
Anotace v angličtině
This work deals with eating disorders and their effect on the relationship. The bachelor thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part contains three chapters. The first chapter focuses on eating disorders in general. It describes the basic eating disorders, the difference between them, non-specific eating disorders and prevention options. The second chapter discusses social and cultural factors that may affect the development of eating disorders. The third chapter deals with relationships, where important aspects for a strong and satisfied relationship are described, and this chapter focuses on the presence of the eating disorder in the relationship. The practical part deals with qualitative research on how eating disorders affect partnerships from the partners' point of view.
Klíčová slova
poruchy příjmu potravy, mentální bulimie, rizikové faktory, partnerské vztahy, důvěra
Tato práce se zabývá poruchami příjmu potravy a jejich vlivem na partnerský vztah. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část obsahuje tři kapitoly. První kapitola je zaměřena na poruchy příjmu potravy obecně. Jsou zde popsány základní poruchy, rozdíl mezi nimi, nespecifické poruchy a možnosti prevence. Druhá kapitola rozebírá sociální a kulturní faktory, které mohou mít vliv na vznik poruch příjmu potravy. Třetí kapitola se věnuje partnerským vztahům, kde jsou popsány důležité aspekty pro pevný a spokojený vztah, dále se tato kapitola zaměřuje na přítomnost poruchy příjmu potravy ve vztahu. Praktická část se pomocí kvalitativního výzkumu zabývá, jak ovlivňují poruchy příjmu potravy partnerské vztahy pohledem partnerů.
Anotace v angličtině
This work deals with eating disorders and their effect on the relationship. The bachelor thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part contains three chapters. The first chapter focuses on eating disorders in general. It describes the basic eating disorders, the difference between them, non-specific eating disorders and prevention options. The second chapter discusses social and cultural factors that may affect the development of eating disorders. The third chapter deals with relationships, where important aspects for a strong and satisfied relationship are described, and this chapter focuses on the presence of the eating disorder in the relationship. The practical part deals with qualitative research on how eating disorders affect partnerships from the partners' point of view.
Klíčová slova
poruchy příjmu potravy, mentální bulimie, rizikové faktory, partnerské vztahy, důvěra
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti poruch příjmu potravy, partnerských vztahů a sociální psychologie.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou hloubkového rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti poruch příjmu potravy, partnerských vztahů a sociální psychologie.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou hloubkového rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
JENDRUCHOVÁ, Michala a Eliška NEHYBKOVÁ, 2020. Jídlo není nepřítel: skutečné příběhy anorexie s komentářem a vysvětlením psycholožky Elišky Nehybkové. V Praze: Grada. ISBN 978-80-271-0296-9.
KRAUS, Blahoslav, 2008. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-383-3.
KRCH, František David, 2008. Bulimie: jak bojovat s přejídáním. 3., dopl. a přeprac. vyd. Praha: Grada. Psychologie pro každého. ISBN 978-80-247-2130-9.
PAPEŽOVÁ, Hana, ed., 2010. Spektrum poruch příjmu potravy: interdisciplinární přístup. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2425-6.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
JENDRUCHOVÁ, Michala a Eliška NEHYBKOVÁ, 2020. Jídlo není nepřítel: skutečné příběhy anorexie s komentářem a vysvětlením psycholožky Elišky Nehybkové. V Praze: Grada. ISBN 978-80-271-0296-9.
KRAUS, Blahoslav, 2008. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-383-3.
KRCH, František David, 2008. Bulimie: jak bojovat s přejídáním. 3., dopl. a přeprac. vyd. Praha: Grada. Psychologie pro každého. ISBN 978-80-247-2130-9.
PAPEŽOVÁ, Hana, ed., 2010. Spektrum poruch příjmu potravy: interdisciplinární přístup. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2425-6.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma bakalářské práce, její strukturu. Seznámila komisi s designem výzkumu. Následně popsala nejdůležitější výsledky výzkumu. Studentka odpověděla na otázky vedoucího i oponenta bakalářské práce. Proběhla diskuse.
doc. Haburajová Ilavská požádala studentku, aby objasnila téma ve vztahu k oboru sociální pedagogika a uplatnění tématu ve školním prostředí. Studentka odpověděla v obecnější rovině.
dr. Kroutilová Nováková diskutovala prevenci ve školním prostředí.
dr. Skarupská upozornila na nutnost rozlišovat mezi koncepty bulimie a anorexie.