Bakalářská práce se zabývá transgeneračním přenosem výchovného stylu uvnitř rodiny pohledem současných rodičů, jakožto vychovatelů, kteří byli již dříve v roli vychovávaných jedinců. Celá práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se skládá ze tří kapitol. První kapitola je zaměřena na rodinu, druhá se zabývá výchovou a třetí je věnována transgeneračnímu přenosu. Obsahem praktické části je kvantitativní výzkum, který se zaměřuje na to, zda v současných rodinách dochází k transgeneračnímu přenosu výchovného stylu. Data byla získána prostřednictvím standardizovaného dotazníku od Jana Čápa a Petra Boscheka, který byl upravený pro potřeby našeho výzkumu. Následně byla data zpracována a vyhodnocena podle příručky zmíněných autorů.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the transgenerational transmission of style of education inside the family from the perspective of the current parents as an educator who were in the past in the role of educated individuals. The whole thesis is divided into the theoretical and the practical part. The theoretical part consists of three chapters. The first chapter is focused on the family, the second deals with the education and the third is dedicated to transgenerational transmission. The content of the practical part is the quantitative research that focuses on whether there is a transgenerational transmission of style of education inside the family. The data were obtained through the standardized questionnaire from Jan Čáp and Petr Boschek, which has been adapted for the needs of our research. Then the data were processed and evaluated according to the manual by the mentioned authors.
Bakalářská práce se zabývá transgeneračním přenosem výchovného stylu uvnitř rodiny pohledem současných rodičů, jakožto vychovatelů, kteří byli již dříve v roli vychovávaných jedinců. Celá práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se skládá ze tří kapitol. První kapitola je zaměřena na rodinu, druhá se zabývá výchovou a třetí je věnována transgeneračnímu přenosu. Obsahem praktické části je kvantitativní výzkum, který se zaměřuje na to, zda v současných rodinách dochází k transgeneračnímu přenosu výchovného stylu. Data byla získána prostřednictvím standardizovaného dotazníku od Jana Čápa a Petra Boscheka, který byl upravený pro potřeby našeho výzkumu. Následně byla data zpracována a vyhodnocena podle příručky zmíněných autorů.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the transgenerational transmission of style of education inside the family from the perspective of the current parents as an educator who were in the past in the role of educated individuals. The whole thesis is divided into the theoretical and the practical part. The theoretical part consists of three chapters. The first chapter is focused on the family, the second deals with the education and the third is dedicated to transgenerational transmission. The content of the practical part is the quantitative research that focuses on whether there is a transgenerational transmission of style of education inside the family. The data were obtained through the standardized questionnaire from Jan Čáp and Petr Boschek, which has been adapted for the needs of our research. Then the data were processed and evaluated according to the manual by the mentioned authors.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury. Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti rodinného prostředí, stylů výchovy a komunikace. Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému. Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření. Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace. Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury. Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti rodinného prostředí, stylů výchovy a komunikace. Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému. Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření. Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace. Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5326-3. KANTOROVÁ, Jana a Helena GRECMANOVÁ, 2008. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky I. Olomouc: Hanex. ISBN 978-80-7409-024-0. KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ, 2001. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido. ISBN 80-7315-004-2. PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ, 2013. Pedagogický slovník. 7., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0403-9. ŠPAŇHELOVÁ, Ilona, 2009. Komunikace mezi rodičem a dítětem: styly a techniky komunikace, komunikace rodiče ve vztahu k dítěti, vývojová období dítěte, komunikace v náročných situacích. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2698-4.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5326-3. KANTOROVÁ, Jana a Helena GRECMANOVÁ, 2008. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky I. Olomouc: Hanex. ISBN 978-80-7409-024-0. KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ, 2001. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido. ISBN 80-7315-004-2. PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ, 2013. Pedagogický slovník. 7., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0403-9. ŠPAŇHELOVÁ, Ilona, 2009. Komunikace mezi rodičem a dítětem: styly a techniky komunikace, komunikace rodiče ve vztahu k dítěti, vývojová období dítěte, komunikace v náročných situacích. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2698-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma bakalářské práce, její strukturu. Seznámila komisi s designem výzkumu. Následně popsala nejdůležitější výsledky výzkumu. Studentka odpověděla na otázky vedoucího i oponenta bakalářské práce. Proběhla diskuse.
doc. Haburajová Ilavská ocenila obhajobu bakalářské práce.