Tato bakalářská práce zjišťuje postoje Čechů vůči lidem jiného etnika či rasy na základě jejich vzdělání. Teoretická část práce shrnuje základní pojmy týkající se národností, etnik, ras, postojů, stereotypů a v neposlední řadě multikulturní výchovu ve vzdělávání. Praktická část je zaměřena na kvantitativní výzkum, který obsahuje výsledky dotazníkového šetření a interpretaci získaných dat. V závěru bakalářské práce jsou zodpovězeny výzkumné otázky, dále je zjištěno, zda byly naplněny výzkumné cíle a ověřeny hypotézy, které vypovídají o tom, zda existuje souvislost mezi úrovní dosaženého vzdělání a postoji Čechů vůči lidem jiného etnika či rasy.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the attitudes of Czechs towards people of other ethnicities or races on the basis of their education. The theoretical part summarises basic terms related to nationalities, ethnicities, races, attitudes, stereotypes and, last but not least, multicultural education in schools. The practical part of the thesis uses quantitative research methods, provides the results of a survey and interprets the obtained data. The conclusion answers the research questions and determines whether the research objectives have been met and the hypotheses about the connection between the achieved level of education and Czech people's attitudes towards members of other ethnicities and races verified.
Tato bakalářská práce zjišťuje postoje Čechů vůči lidem jiného etnika či rasy na základě jejich vzdělání. Teoretická část práce shrnuje základní pojmy týkající se národností, etnik, ras, postojů, stereotypů a v neposlední řadě multikulturní výchovu ve vzdělávání. Praktická část je zaměřena na kvantitativní výzkum, který obsahuje výsledky dotazníkového šetření a interpretaci získaných dat. V závěru bakalářské práce jsou zodpovězeny výzkumné otázky, dále je zjištěno, zda byly naplněny výzkumné cíle a ověřeny hypotézy, které vypovídají o tom, zda existuje souvislost mezi úrovní dosaženého vzdělání a postoji Čechů vůči lidem jiného etnika či rasy.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the attitudes of Czechs towards people of other ethnicities or races on the basis of their education. The theoretical part summarises basic terms related to nationalities, ethnicities, races, attitudes, stereotypes and, last but not least, multicultural education in schools. The practical part of the thesis uses quantitative research methods, provides the results of a survey and interprets the obtained data. The conclusion answers the research questions and determines whether the research objectives have been met and the hypotheses about the connection between the achieved level of education and Czech people's attitudes towards members of other ethnicities and races verified.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti kulturní antropologie, multikulturní výchovy, pedagogické antropologie a sociální pedagogiky.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti kulturní antropologie, multikulturní výchovy, pedagogické antropologie a sociální pedagogiky.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
JAKOUBKOVÁ BUDILOVÁ, Lenka, Thomas Hylland ERIKSEN, Gunnar HAALAND, Miroslav HROCH a Marek JAKOUBEK, 2020. Etnické skupiny, hranice a identity. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, Etnologická řada. ISBN 978-80-7325-527-5.
KREJČÍ PREISSOVÁ, Andrea, 2016. Za hranice multikulturalismu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-4966-1.
PRŮCHA, Jan, 2011. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-502-2.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
JAKOUBKOVÁ BUDILOVÁ, Lenka, Thomas Hylland ERIKSEN, Gunnar HAALAND, Miroslav HROCH a Marek JAKOUBEK, 2020. Etnické skupiny, hranice a identity. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, Etnologická řada. ISBN 978-80-7325-527-5.
KREJČÍ PREISSOVÁ, Andrea, 2016. Za hranice multikulturalismu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-4966-1.
PRŮCHA, Jan, 2011. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-502-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka se nejprve věnovala důvodům výběru tématu a teoretické části práce. Poté pokračovala částí empirickou, kde mimo jiné zmínila výzkumný problém, výzkumné cíle a otázky. Poté představila výzkumný soubor. Dále prezentovala výzkumnou metodu, kde zmínila dotazníkové šetření. Zkoušející se doptávala na ověřování hypotéz. Komise vytýkala zpracování výsledků výzkumu a studentka nedokázala odpovědět na hlavní výzkumnou otázku. Poté členové komise komentovali výzkumný soubor.